כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

התחקירנית החרדית של אמנון לוי: "לקח לי זמן לעכל"

בראיון לידיעות אחרונות משתפת דידי שור ברגעים מאז עליית "החרדיות" לאוויר • על ההשמצות האישיות, על הסתייגות הבעל ועל מה שנדמה בעיניה כהצלחה

אמנון לוי. צילום: משה שי/פלאש90
אמנון לוי. צילום: משה שי/פלאש90 צילום: משה שי, פלאש 90

הפרק בסדרת "החרדיות" של אמנון לוי, ששודר בשבוע שעבר, אומנם הביא הרבה מאוד רייטינג לערוץ שלא זכה לכך עד כה, ויחד עם זאת הביא פולמוס מאין כמותו, בתוך החברה החרדית ומחוצה לה. המציאות כפי שתוארה בכתבה, כך קבלו אלפי אנשים, רחוקה מהאמת, ומוציאה דיבתם של חרדים וחרדיות באשר הם.

אחת הדמויות המרכזיות שספגה אש היא דידי שור, התחקירנית החרדית של התוכנית. בראיון היום (ראשון) ליפעת ארליך בידיעות אחרונות, היא מתארת מעט ממה שעובר עליה מאז שידור הפרק, ומודה: "הפרק הוציא את הגבר החרדי פרזיט, גם בעלי צפה וחש באי נוחות".
רק את הגבר? צצו התגובות מיד בזו אחר זו? ומה עם האישה? כל העיוות הוא חסר הוגנות כלפי שניהם.

שור, 29, מספרת בראיון כי היא מוכפשת בקבוצות ווצאפ ומוטרדת טלפונית. עוד לפני שעלתה הסדרה לאוויר, כבר נכתבו הודעות בגנותה: "התוכנית מבוססת על סילופים ושקרים ומי שאחראית להם היא דידי שור שמפילה בפח נשים חרדיות, מהתלת ומסתירה בפני הנשים את האמת מאחורי הסדרה", נכתב באחת ההודעות.

כשנשאלת שור בראיון, מדוע עוררה הסדרה גל תגובות כה קשות, היא עונה:
"הגברים החרדים רגילים שרק גבר מייצג את הציבור החרדי, והנה באו להן נשים חרדיות והעזו לדבר בעצמן. יש כאן שוביניזם שמטרתו להחביא את הנשים המקסימות הללו, וגם תחושת בעלות על הייצוג במרחב הציבורי, שצריך לתחושתם להיות רק על ידי גברים. היו גם תגובות חיוביות, אבל כמובן שגם תגובות לא ראויות. זה התחיל כבר עם הפרומו, הפיצו תמונה עם תכתובת לא יפה עליי, שאני משתפת פעולה עם תוכנית שמסיתה נגד החברה החרדית. כשהחל העליהום על המרואיינות, זה כבר היה מוגזם. חלק מהמרואיינות קיבלו טלפונים והודעות מכוערות. אנשים שמתנהגים ככה מקדשים את המגזריות החרדית על פני מצוות מהתורה כמו איסור לשון הרע ורכילות".

לא רק היא אישית "זכתה" להתקפות, אלא גם רבות מהמרואיינות, היא מספרת: "הרימו טלפון "הרימו טלפון למערכת כדי לאיים שנוריד אותן מהסדרה", מספרת שור. "ואני אומרת: אמא שלך/אחותך היא אישה עם דעה משלה, היא אדם בוגר ובהתייעצות עם בעלה והרב הסכימה להתראיין. מי אתה שתחליט בשבילה"?.

"הפרק הראשון אכן הוציא את הגבר החרדי זוועה, כפרזיט שרק לומד ולא עוזר בכלום בבית", כך מצוטטת שור בראיון, ומודה שגם בעלה הסתייג מקטעים לא מעטים בפרק הראשון וחש אי נוחות כשצפה בהם. "אז קודם כל צריך לדעת שרק חצי מהחברה החרדית, כלומר רק הליטאים וקצת הש"סניקים בעקבותיהם, דוגלים בכך שהגבר רק לומד תורה ולא מפרנס. אצלנו החסידים זה ממש לא כך. אצל החסידים הרוב המוחלט מפרנסים בכבוד וקובעים עיתים לתורה, ומעטים מקדישים חייהם לתורה בלבד. בעלי, למשל, עובד. בישיבות הליטאיות חלק מהרבנים מחנכים לזה שזה לא כבוד לתורה שהגבר הלמדן ישטוף כלים. אבל זה רק בתיאוריה, במציאות זה לא מחזיק מים. האברכים שוטפים כלים ומוציאים את הילדים מהמסגרות כשהנשים עובדות. אנחנו נגיד את זה בפרקים הבאים".

שור משתפת כי כשצפתה בפרק הראשון, לקח לה זמן לעכל:
"לקח לי זמן לעכל, למרות שידעתי מראש שזה מה שיהיה. אבל בגדול הבנתי שהצלחתי במשבצת שלי: להביא למסך נשים שמייצגות את המציאות במגזר, ממגוון קהילות בחברה החרדית. הלוואי שהסדרה תגרום לחברה החילונית להוריד את המשקפיים המרחמות ולחברה החרדית לנהל שיח אמיץ ועמוק על העומס והקשיים של נשים חרדיות".

מדוע הלכה לעבוד בתוכנית טלוויזיה כזו, בתור אישה חרדית ששומרת על קלה כחמורה? היא עונה בראיון:
"התלבטתי מאוד. אמנון נתפס בחברה החרדית כמשמיץ האולטימטיבי של המגזר בתקשורת. התייעצתי עם אנשים והגעתי למסקנה שבכל מקרה תהיה סדרה על נשים חרדיות. עכשיו השאלה היא איזה דמויות יהיו בה, הזויות מהשוליים או נורמליות וחזקות. במהלך ראיון העבודה שברובו דנו על מעמד האישה החרדית, אמנון לוי הבהיר שזו תהיה סדרה ביקורתית. 'זה ידוע מראש', עניתי לו. 'גם לי יש ביקורת על החברה החרדית'. אבל היה ברור לי וברור לו שהביקורת שלנו לא מגיעות מאותו המקום, הביקורת שלי היא ממקום תורני ואמוני, הביקורת שלו היא ממקום שמתעמת עם התורה עצמה ולא רק עם המגזר. המטרה שלי הייתה להביא דמויות חזקות של נשים נורמליות ומאושרות שמאמינות בדרך החרדית. לדעתי הצלחתי בגדול. חוץ משתי דמויות שסיפרו דברים קשים למצלמה, ומה לעשות, גם אצלנו לא הכל מושלם, כל הדמויות הן חרדיות שטוב להן. וגם אלו שסיפרו על קשיים, הן מיינסטרים מייצג של הקהילות שמהן הן באות".

בסיום הראיון היא משתפת בהסתייגות שלה:
"יש לי בעיה עם עמדה שמרחמת על האישה החרדית. זו נקודת מבט של רבים מהחילונים. אגלה לך סוד. גם לנו החרדיות יש אופציה להסתכל באותה רחמנות על החילוניות המסכנות שמבזבזות שמונה שנים מהחיים עם חבר שאפילו בחלומות לא מתכנן להציע להן נישואים, ובסוף זורק אותן, ואז הן יולדות לבד בגיל מאוחר".






החרדיות אמנון לוי נשים חרדיות דידי שור המיינסטרים החרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד