ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הלסדום היינו? הלעמורה דמינו? • טור נוקב

הרב י. פרידמן הזדעזע ממשפט הרחוב שנערך לבחור מבני ברק ולמשפחתו, מבלי לשמוע צד שני, ומבלי להמתין לבדיקת הרשויות המוסמכות • בטור נוקב הוא תוהה בציניות, מדוע הוסגר הבחור למשטרה ולא הושלם 'גזר הדין' על ידי המתנדבים הנלהבים?

צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90

בימים האחרונים אני צובט את עצמי שוב ושוב ותוהה האם זה אמיתי? האם נהיינו כולנו שופטים? דיינים? האם לפנינו בכלל מונחות העובדות משני הצדדים? האם מישהו שאל בכלל לדעתנו?

איך בבת אחת, בעקבות מעשה חמור ככל שיהיה, יצאנו בהכפשה מטורפת של משפחה שלמה שחטאה היחיד הוא בן שלכאורה (בדגש על לכאורה!!) סרח ועשה מעשים שלא יעשו וחמורים בכל קנה מידה, אך עדיין מדובר בבן שלהם. לא בהם. מי התיר לנו לשפוך דם ברחובות?

רבותיי, (ואני קורא לעצמי בראש ובראשונה) ״נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים״ דהיינו, לימדונו רבותינו שהלבנת פנים שקולה לשפיכות דמים שעליה נאמר ״יהרג ובל יעבור״. אז איך???? רבש״ע איך??? איך נהיינו שרים ושופטים? איך קבענו במסמרות של ברזל שהבחור אשם? חרצנו את דינו ורק חסר לנו הגרדום לערוף את ראשו!

אינני מקל ראש בחשדות החמורים. והם חמורים מאוד. ממש מזעזעים את הנפש. אך האם זאת היא הדרך בה חונכנו? זאת דרך התורה? זאת ההלכה? הלא גם לו היינו במדינת הלכה היה ניתן לחשוד לומר את דברו, למשפחתו היתה הגנה מוחלטת מחשיפתם, ק״ו שלא היו נותנים לפרסם סרטונים כאלה ואחרים ברבים ללא פס״ד ולאחר שישבו עליו דיינים מומחים!! והנה, ההיפך הגמור קורה. כל דאלים גבר. כל משחרר סרטון נהפך לגיבור. כל אחד שמביא בדל ״ידיעה״ חדשה זוכה לעשרות ומאות תגובות וגורר אינספור דיונים..

ולו יצויר שהוא אשם, מותר לנו לבזות את משפחתו? את הוריו? הלא להם זה כואב יותר ממה שזה ״כואב״ לכולנו!! ושלא לדבר על זה שאולי הוא יצא זכאי במשפט? יש לו בכלל דרך חזרה לרחובות בני ברק? לאיזשהו מקום או ריכוז חרדי? ברור שלא!! זה כתם שילווה אותו ואת משפחתו כל חייו.

אז הנה אני שואל כעת אתכם, איך??? איך הגענו למצב כזה ואין פוצה פה ומצפצף?? איך אנחנו כחברה לא מוקיעים את הדיינים, שופטים, שוטרים וסדרנים שמינו את עצמם ל״פרנסי הציבור״ או ל״שומרי העיר״ או כל הגדרה אחרת שתרצו, אבל בטח שלא מדובר בתלמידי חכמים הנוהגים לפי ההלכה.

ראיתי כמו כולם את סרטון ה״הודאה״ המזעזע כשלעצמו. אני רק תוהה ביני לבין עצמי איזה ״יכולת שכנוע״ מדהימה היתה לארגון שהוציא את ההודאה... חבל על הכשרון המבוזבז. אני בטוח שבשב״כ היו יותר משמחים לו היו מצטרפים חברי אותו ארגון לשורותיהם ומסייעים להם במלחמתם בחמאס או בדאעש. אפילו המשטרה לא משחררת כאלה סרטונים לציבור ובטח שלא בעת תחילת חקירה!!

ואנחנו? עומדים ומצדיעים לאותו ארגון?? שלקח את החוק לידיים - פשוטו כמשמעו - וממלא גם תפקיד השוטר, גם את תפקיד השופט וגם את תפקיד התליין??? אגב, מעניין מדוע הם הסגירו אותו למשטרה, הלא יכלו כבר לחסל איתו חשבון, לרצוח אותו ולהעלים את הגופה. למה עשו רק חצי עבודה?

לא שזה תפקידנו, אבל האם ניסינו לשמוע את הצד השני? את החשוד? את משפחתו? עד כדי כך אנחנו עיוורים, שכשהוא לוקח להגנתו עו״ד אז במקום לשמוע מה יש לו לומר אנחנו כבר תוקפים מנין יש לו כסף למימון העו״ד. לגופו של ענין אף אחד לא מתייחס.

כולנו יודעים היטב מפרשיות אחרות שמתחילות בקול רעש גדול ומסתיימות לעיתים בלא כלום. אולי זאת אחת מהם? אולי יתבררו בהמשך פרטים שיזכו אותו? וגם אם לא, יש דין ויש דיין. זה בטח לא אנחנו.

אני שב ומדגיש המעשים המיוחסים לחשוד הם חמורים מאוד!! אך ראוי צריך וחובה לתת לגופים האחראים במדינת ישראל לעשות את המוטל עליהם.

המצב בתקופה האחרונה קשה מאוד. כל שבוע פרשייה חדשה. כולנו - הציבור החרדי בכללותו - חווים ימים לא קלים הן בתוכנו פנימה והן כלפי הציבור הכללי במדינה. ככל שאני חושב על זה המסקנה שלי שהכל נובע משנאת חינם. אינני רב, בטח שלא פוסק הלכה ואפילו משגיח אני לא. אז נותר לי רק להציע את מה שאני אומר לעצמי: בואו נתלכד כולנו במטרה להרבות באהבת חינם! זאת תהיה הדרך הטובה והמהירה ביותר לביעור כל נגע שפשה בתוכנו, להתמודד נכון בצורה אובייקטיבית וללא משוא פנים בבעיות הקיימות, אבל הכל מתוך כבוד האחד לרעהו ומבלי לחרוץ גורלות כשאיננו מוסמכים לכך.
סדום ועמורה השומרים בחור מעשים חמורים הכפשה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד