י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

ערב ר"ח סיוון - אין חינוך העומד בפני הרצון

למשמע הברכה של ר', אותה הכרתי במסגרת עבודתי, התאבנתי מאימה: "אני מאחלת לך שהילדים שלך יהיו בדיוק כמו שלי" • בעוד התשובה נתקעת בגרוני הבטתי בפניה • מאמר שופך אור על תפילת ערב ר"ח סיוון

ערב ר"ח סיוון - אין חינוך העומד בפני הרצון

כבר אמרו חכמים "אל תהי ברכת רש קלה בעיניך". בימים כתיקונם אני נהנית מכל ברכה וממהרת לענות אמן. אלא שלמשמע הברכה של ר', אותה הכרתי במסגרת עבודתי, התאבנתי מאימה: "אני מאחלת לך שהילדים שלך יהיו בדיוק כמו שלי". בעוד התשובה נתקעת בגרוני, הבטתי בפניה. עיניה שתמיד חסרות הבעה נצצו בחדווה משונה ופניה המרירות בדרך כלל האירו בחיוך שמח נדיר. מאחר וידעתי שכוונתה הייתה לטובה, הצלחתי לומר תודה בקול רפה.

ילדיה של ר' בעיני מי שמחשיב חיצוניות, גשמיות וכוחניות, הם אכן סיפור הצלחה מטאורי, אלא שכל קשר בינם ובין רוחניות בכלל, ויהדות ותורה בפרט, הוא מקרי ביותר ולרוב אפסי.

מי שמכיר את סיפור חייה של ר' יכול להבין מדוע עיקר גאוותה ושמחתה בחיים הם ילדיה. ר' כיום סבתא לנינים, הייתה בצעירותה נערה יפהפייה, בת למשפחת עולים פשוטה בתקופת קום המדינה. כשהגיע זמנה להינשא, נקשרה נפשה בנפשו של בחור צעיר וירא שמיים שלמרבה הצער היה עני מרוד. באותה עת לא החשיבה את הכסף אלא שהוריה חשבו אחרת. לא ברור אם רק לטובתה של בתם או גם לטובה העקיפה שלהם עצמם, החליטו לפרק את הקשר. ההחלטה הייתה חד משמעית – אסרו עליה להינשא לו ובעודה ממררת בבכי כבר מצאו לה חתן אחר: מבוגר ממנה בשנים רבות, רחוק מהיהדות אך עשיר מופלג.

ביום חתונתה, רגע לפני שהיא מובלת בלב כואב ופנים נפוחות מדמעות, היא מקבלת הודעה, בדרך לא דרך, מהאיש שרצתה, שאם תיאות לברוח איתו מהכל, הוא מחכה לה במונית למטה. היא לא ההינה לעזוב את משפחתה וכל המוכר לה. יחד עם זאת בעמדה תחת החופה עם הגבר שלא רצתה, את כל הכאב היא ממירה לתפילה מעומק ליבה, שלפחות ילדיה יהיו מספיק עשירים ומצליחים כדי שיוכלו לבחור בבוא העת אם מי להתחתן.

במסירות נפש לאחר שבנוסף לכל הצרות היא גם התאלמנה בגיל צעיר מאוד, היא מגדלת את ילדיה כשתפילה ההיא, שגורה על שפתיה יומם ולילה. גם לאחר שהתאלמנה מבעלה בגיל צעיר מאוד, היא נשארה רחוקה מיהדות. בחינוך חילוני מערבי היא מצליחה לגדל לגמרי לבדה ילדים אקדמאים שתפסו במשך השנים עמדות מפתח בכירות במשק הישראלי.

אי אפשר שלא להשוות את ר' לכלה מפורסמת אחרת: אמו של הגאון האדיר בעל "עמודי אור" מגדולי הדור בדורות עברו. כידוע לכל, בשל שונא של אביה, גביר גדול וחשוב, נהרסו הצעות השידוכין שלה עד שנאלצה בסופו של דבר להינשא לשוליית העגלון. גם היא הזילה דמעות תחת חופתה וביקשה על הילדים שלה במקומה. אלא שהיא שהחשיבה את התורה והקדושה, ועל כך התפללה מקירות ליבה. כידוע נענתה והעמידה ארבעה בנים כולם גדולי הדור.

זו תפילה וזו תפילה - זה כנגד זה עשה השם.

בערב ראש חודש סיוון, בבואנו להתפלל על עתידם הרוחני של ילדינו, שנזכור גם להתפלל על עצמנו שנזכור לבחור ולרצות את הבחירה הנכונה באורח חיינו ובדוגמא האישית שניתן לילדינו.

"...ראה נתתי לפניך היום, את החיים ואת הטוב, ואת המוות ואת הרע. אשר אנוכי מצווך היום לאהבה את ה' אלוהיך ללכת בדרכיו ולשמור מצוותיו וחוקותיו ומשפטיו... נתתי לפניך, הברכה והקללה. ובחרת בחיים – למען תחיה, אתה וזרעך...."



חודש סיון תפילת השלה ילדים יראי השם כוחניות עשירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד