כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

דניאל פרידמן: "היועץ המשפטי לממשלה לא יכול לסתום למדינה את הפה"

דיון סוער בוועדת החוקה סביב הצעת החוק המבקשת להקים גוף ביקורת לפרקליטות המדינה • מי שבא לתמוך בהצעה הוא שר המשפטים לשעבר ומיריבי בית המשפט העליון - דניאל פרידמן, ששפך אש וגופרית על התנהלות מערכת המשפט

שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן, צילום: פלאש90
שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן, צילום: פלאש90

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, דנה היום (ד') בהצעת חוק המבקשת למנות גוף ביקורת לפרקליטות, זאת בניגוד לכל גוף ציבורי במדינה שאין לו גוף ביקורת משלו, מה שעורר ויכוח זועם בין חברי הועדה.

שר המשפטים לשעבר פרופ' דניאל פרידמן רשם סנסציה בוועדה כשאמר "לא יכול להיות שהיועץ המשפטי לממשלה יומר המדינה זה אני. הוא לא יכול לקבוע למדינה מה החוק, לסתום למדינה את הפה, ולא לאפשר לה לומר את דעתה. זה לא קיים באף מקום בעולם. זה נקבע בבג"ץ ולא מעוגן באף חוק".

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה "בלי להטיל דופי בפרופ' פרידמן או בח"כ לבני, אני מבקשת להזכיר מתי נולד הרעיון להקים גוף ביקורת. היה זה בזמן שראש הממשלה היה תחת חקירה פלילית. היה עליהום על כל גורמי אכיפת החוק. אנו רוצים פרקליטות חזקה. לדבריה, הדיון נגוע בתום לב, כיון שהמשטרה הוחרגה מהצעת החוק. כ-90% מכתבי האישום שנוגעים לפשוטי עם, הוחרגו מההצעה, ולכן במידה רבה הביקורת נועדה לפרקליטות שדנה באנשים החשובים.

"האם דווקא על הפרקליטות צריך נציבות מיוחדת, למה לא צריך נציבות על רשות המיסים? האם אין כח לרשות המיסים למוטט אדם מבחינה כלכלית? כי זה נוגע לדליי העם! דווקא בגוף הנוגע באנשים החשובים בעם, מקימים גוף ביקורת". יחימוביץ' אמרה כי היא מתנגדת לכך "ששרים שנגועים באינטרסים של הון ושלטון, ישכרו שירותים משפטיים חיצוניים".

ח"כ רויטל סויד אמרה "הפרקליטות ומערכת המשפט, נותרו שומרי הסף האחרונים שלנו. אולם גם אימון הציבור חשוב לנו, והציבור מאבד אימון בפרקליטות שובתת שלא משתפת פעולה עם ביקורת". סויד פנתה לנציגות הפרקליטות ואמרה להן - "תפסיקו לדבר על פרקליטות חלשה, אנחנו פה בשביל לשמור עליכם ועל הפרקליטות חזקה, ביקורת לא משתקת. בואו נעבוד תכלס, ולא בסיסמאות". לדבריה, על אף ששבעה גופי ביקורת מבקרים את עבודת הפרקליטות, עד היום לא הייתה ביקורת אמתית.

נציגת ארגון הפרקליטים עו"ד לימור פלד אמרה "יש פה גופים רבים בעלי אינטרסים, והם באים להחליש אותנו. לאף גוף ממשלתי אין ביקורת מערכתית. מה אנחנו ארגון פשיעה?". גם חברתה לארגון עו"ד גלי חדד אמרה - "אם הרעיונות שהוצעו פה יתקבלו, האינטרס הציבורי יפגע באופן משמעותי ולא נוכל להגן עליו וגם לא על הממשלה. יש גבול למה שאנו מוכנים לספוג. לא נוכל לקבל את זה שיתערבו לנו בשיקול הדעת."

פרקליטות מחוז ירושלים עו"ד כוכבית נצח דולב אמרה "הדיון פה החל בפגיעה ביועץ המשפטי לממשלה ובאמירות דמגוגיות ופוגעניות כנגד הפרקליטות". יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי סיכם את הדיון ואמר "נדרש מאיתנו לקבל החלטות קשות. אני מניח שנמצא את הדרך לקבל החלטות נכונות, מתוך מטרה להשיג פרקליטות חזקה ומבוקרת. המצב הנוכחי לא טוב.
דניאל פרידמן פרקליטות המדינה ועדת חוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד