כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

פרסום ראשון: דרמה בקואליציה: ליצמן ודרעי דורשים להחזיר את הסמכויות לשר הפנים

פרסום ראשון: דרמה בקואליציה: ליצמן ודרעי דורשים להחזיר את הסמכויות לשר הפנים - ראש הממשלה מתנגד

נתניהו בין השרים החרדים.
נתניהו בין השרים החרדים.

פרסום ראשון: מתח בישיבת ראשי מפלגות הקואליציה סביב פרשת פתיחת המרכולים בת"א בשבת. שר הבריאות יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי דורשים מראש הממשלה בנימין נתניהו ומהשר זאב אלקין להחזיר את הסמכויות בנושא לידיו של שר הפנים, וכפי שהיה בעבר. המשבר המשמעותי הוא סביב סירובו של ראש הממשלה.

כזכור, הבוקר נחשף ב"בחדרי חרדים" כי הפרשה אמורה היתה לעלות כבר בישיבת הממשלה הבוקר, זאת לאחר שהמועד האחרון שהמדינה צריכה להשיב בנושא לבית המשפט העליון הולך ומתקרב.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר היה אמור להציג בפני השרים וראש הממשלה את ממצאי ועדת המנכ"לים, אולם הנושא ירד מסדר היום לאחר שהשרים דרשו ישיבה מוקדמת של כל ראשי מפלגות הקואליציה, בה תגובש עמדת המדינה ותוצג עמדת המפלגות החרדיות – וכאמור הנושא הועלה בישיבת ראשי המפלגות שהתקיימה לאחר ישיבת הממשלה.

עוד נודע ל"בחדרי חרדים" כי כבר בתחילת אוגוסט, המדינה השיבה בעתירה לבג"ץ ועדכנה על עבודת ועדת המנכ"לים. לאחר מכן ביקשה המדינה להגיש תצהיר תשובה משלים והבקשה נדחתה, לסיכום נקבע דיון בעתירה נקבע ליום 23.1.2017.

מדובר בשעת מבחן למפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה, שנמצאות בפלונטר. מצד אחד – הן לא יסכימו לכך שבאופן רשמי עסקים יפתחו את שעריהם במדינת ישראל בשבת, מצד שני – הן חוששות לעורר גל תקשורתי מסית נגד החרדים, זאת לאחר תקופה יחסית שקטה בזירה הזו.

אך למרות דחיות חוזרות ונשנות, ולמרות העברת הסמכויות בנושא משרי הפנים לשעבר גדעון סער, גלעד ארדן וסילבן שלום לאריה דרעי, וממנו לועדת המנכל"ים בראשותו של מנכ"ל משרד רה"מ גרונר – רגע האמת הגיע, וכאמור, המועד האחרון לתשובת המדינה לבית המשפט יפוג בחודש הקרוב.

על שולחן הדיונים של מפלגות הקואליציה יעלו שלוש אופציות שהתגבשו על ידי ועדת המנכ"לים. אופציה ראשונה – עצימת עיניים מול חוק העזר העירוני בת"א, המתיר את פתיחתם של כ–160 עסקים בשבת, בנוסף לפתיחת עסקים בשלושה מתחמים מוגדרים מראש. אופציה שניה היא הצמדות לבסיס של חוק העזר העירוני בת"א, אך הפחתת הפעילות העסקית בשבת בכ-20% ממה שקיים כיום וממה שהחוק המקומי מאשר. אופציה נוספת, הרדיקלית ביותר, היא איסור גורף על פתיחת עסקים וחנויות בשבת, למעט חנויות נוחות הממוקמות בתחנות דלק, עסקים בשלושת המתחמים שהוגדרו מראש, ומספר קטן של מרכולים ופיצוציות שיפתחו בתורנות.

המפלגות החרדיות מתנגדות לכל שלוש האופציות, ובהובלתו של שר הפנים דרעי מתגבש לו מתווה חדש הדומה לאופציה השלישית, אך מחמיר יותר, ובכדי ליישמו דורשים דרעי וליצמן להחזיר את הסמכויות למשרד הפנים, לידיו של דרעי.
שבת מרכולים תל אביב אריה דרעי יעקב ליצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד