י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בגלל רפורמת ה"שמיים פתוחים": שנת שיא בנתב"ג

מעל ל-17 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות בנתב"ג ב-2016 • רק 30% מהנוסעים הם תיירים: "זה שינוי לטובה מבחינת מדיניות השמיים הפתוחים, ונתון מדאיג לגבי המוצר התיירותי בישראל"

צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90



ברשות שדות התעופה מסכמים הבוקר את 2016 עם גידול של 11% בתנועת הנוסעים הבינלאומית לעומת השנה החולפת, ושל כ-50% לעומת 2011, טרום עידן "שמיים פתוחים".

לפי מנהל נתב"ג שמואל זכאי, "הגידול המשמעותי בתעופה בישראל בשנה האחרונה הינו של הישראלים. 70% מסך כלל תנועת הנוסעים השנה בנתב"ג הינם נוסעים ישראלים ורק 30% הינם תיירים". לדבריו, מדובר באחוז הזרים הנמוך ביותר בחמשת השנים האחרונות. "זהו נתון מדאיג מאוד לגבי המוצר התיירותי בישראל", מתריע זכאי, "אך הוא מבשר על שינוי לטובה מבחינת מדיניות השמיים הפתוחים והוזלת מחירי הטיסות לצרכנים הישראלים".

תנועת השיא נרשמה השנה בחודש אוגוסט עם 2.13 מיליון תנועות נוסעים בטיסות בינלאומיות, לעומת 2.03 מיליון נוסעים ב-2015. הזינוק המשמעותי ביותר נרשם בחודש נובמבר האחרון, עם עליה של 22% בתנועות הנוסעים בטיסות בינלאומיות לעומת התקופה המקבילה ב-2015.

חמשת המדינות המהוות את פלח תנועת הנוסעים הגדול בנתב"ג הן טורקיה (עם 1.6 מיליון נוסעים - מרביתם בטיסות מעבר), ארה"ב (עם 1.45 מיליון נוסעים), גרמניה (עם 1.2 מיליון נוסעים), איטליה (עם 1.5 מיליון נוסעים), ורוסיה וצרפת (עם 1 מיליון נוסעים כל אחת).

חברות התעופה המובילות בנתב"ג והמהוות כ-50% מתנועת המטוסים בנתב"ג הן: אל על עם 5.5 מיליון נוסעים, טורקיש עם 932 אלף נוסעים בשנה, איזי ג'ט עם 719 אלף נוסעים, איירופלוט עם 704 אלף נוסעים, ארקיע עם 650 אלף נוסעים וישראייר עם 548 אלף נוסעים בשנה.

נמל התעופה בן גוריון מפעיל היום מעל ל-100 חברות תעופה ל-135 יעדים בינלאומיים, ועשר חברות לואו-קוסט הגדילו את מספר התדירויות השבועיות שלהן בנתב"ג, מ-51 תנועות בשנת 2013 ל-120 בשנה החולפת.

לפי רשות שדות התעופה, חברות תעופה בינלאומיות כמו טורקיש, פגאסוס ואירופלוט מובילות היום מגמה מתפתחת של טיסות ההמשך מנתב"ג לאירופה. המדינות שהובילו את הגידול של 1.6 מיליון נוסעים השנה היו אוקראינה, טורקיה, הולנד, וקפריסין, כאשר מרבית הנוסעים טסו בטיסות המשך ליעדים אחרים באירופה.

שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ אמר כי "זוהי אחת המהפכות הצרכניות - חברתיות הגדולות של השנים האחרונות. פתיחה של השמיים בישראל היה בכדי להתאים את ישראל למגמה העולמית. זו הייתה משימה על גבול הבלתי אפשרי, חברות התעופה הישראליות איימו בקריסה, אבל אנחנו רואים היום שלא רק שהן לא קרסו - הן מרוויחות ובעיקר הציבור הרוויח. הצרכן הישראלי נוסע יותר ומשלם פחות".

זכאי הדגיש כי "המשך פיתוח התשתיות של נתב"ג בכדי שנוכל לתמוך בגידול וביקושים של חברות התעופה המבקשות להגיע לישראל הוא קריטי למדינה, וכרשות ממלכתית אנו רואים חובה ליישם את מדיניות השר ישראל כ"ץ וליישם את פתיחת שוק התעופה לתחרות והוזלת המחירים לצרכן, תוך מתן מענה לגידול המאסיבי בתעופה האזרחית בישראל. הגידול הפנומנאלי בתנועת הנוסעים בנתב"ג מחייב שינויים תשתיתיים והשקעות נוספות".

זכאי מתכוון בדבריו לפתיחת טרמינל 1 בקיץ 2017 לפעילות מלאה, מעבר לטיסות UP של אל-על, ישראייר, ארקיע ואיזי ג'ט, באופן שצפוי להגדיל בצורה ניכרת את האפשרות להפעיל עוד טיסות בינלאומיות מנתב"ג. לצד הפעילות בטרמינל 1, מדווחים ברשות שדות התעופה על גידול של 97.8% במספר הנוסעים משדה התעופה בעובדה, כ-128,595 בשנת 2016 לעומת 65 אלף בשנת 2015.

"פלח שוק שהתרחב מאוד השנה הינו של טיסות ההמשך (קונקשיין) בנתב"ג. זה שינויי עמוק במאפייני הפעילות של נתב"ג שהפך להיות שדה אטרקטיבי לחברות התעופה המתאימות את הנטוורקינג שלהם ללוח הטיסות מנתב"ג", הוסיף זכאי. "בראייה לשנים קדימה ברור כי פוטנציאל הגידול של נתב"ג הינו ביכולת שלו להיות אטרקטיבי לטיסות מעבר גם לחברות תעופה מהמזרח במודל עסקי שיאפשר למדינה צמיחה תעופתית ותעסוקתית. אנו מחויבים לתמוך בכך שחברות תעופה תוכלנה לטוס מכאן, הביקושים כבר קיימים ואנו מחויבים לאפשר אותם כאשר הפיתוח של נתב"ג הינו קריטי למדינה".

דפוסי ההתנהגות של הנוסעים משתנים

בסקרים פנימיים שערכה רש"ת נמצא כי 36% מהנוסעים עושים צ'ק אין לטיסות מהבית, דרך האתרים המיועדים לכך, וכי 9% מהנוסעים משתמשים בעמדות הפזורות בנמל. המשמעות היא כי קרוב ל-50% מהנוסעים מגיעים לבדיקות הביטחון של כבודת היד לפני המעבר לדיוטי-פרי אחרי שעשו צ'ק אין והדפיסו את כרטיס העלייה למטוס כבר בבית. אחוז גבוה יותר של נוסעים בטיסות לואו-קוסט משתמש בשירותי צ'ק אין מהבית, כדי לחסוך עלויות נוספות.

מנהל נתב"ג זכאי הוסיף כי "נתב"ג עבר מהפכה בהיבט של נוסעים המשרתים את עצמם, ואנו נמשיך ונעודד ביצוע רישום לטיסה מהבית. גם השנה מי שעשה את הצ'ק אין בבית או ב"קיוסק" נהנה מחוויית טיסה בתורי בידוק מקוצרים וממערכת בטחון אוטומטית ייחודית ומתקדמת שפותחה ברשות שדות התעופה וסייעה לעובדה כי תורי הבידוק בביטחון קוצרו מאוד".
שמיים פתוחים נתבג טיסות תיירות בישראל תנועת נוסעים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד