ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

לפנק, לפנק, לפנק: הצ'ופרים שאנחנו מממנים ליו"ר ועד חברת החשמל ומשפחתו

הנהלת המונופול הממשלתי מממנת מכספי ציבור ליו"ר הוועד, דוד (מיקו) צרפתי, תואר ראשון באוניברסיטת בר־אילן • החברה קידמה בדרגה את קרוב משפחתו, יו"ר הוועד הדרומי והסכימה לממן לימודים אקדמיים גם לבתו • חברת החשמל: "מעודדים את עובדינו ללמוד"

מיקו צרפתי. צילום: פלאש 90
מיקו צרפתי. צילום: פלאש 90



דיוני הרפורמה בחברת החשמל לא התקדמו עדיין מעבר לפגישה רשמית אחת, העובדים ממשיכים להקשות על ההתייעלות - אך כל אלה אינם מפריעים להנהלת המונופול הממשלתי לפנק בחודשים האחרונים את ראשי הוועד בשלל הטבות שממומנות על ידי הכיס הציבורי.

בשבוע שעבר התברר כי יו"ר ועד העובדים במחוז דרום של חברת החשמל, ציון לוגסי, זכה לקידום בדרגה - למנהל אגף בכיר. זאת, אף שלוגסי עתיד לפרוש לגמלאות בעוד שנה וחצי.

לפי הערכות, הקידום כרוך בתוספת של 10,000 שקל ברוטו למשכורת החודשית - אך משמעותה החשובה יותר היא עוד 4,000 שקל לשכר היסוד של המנהל, וכך גם לגמלה הפנסיונית שלו.

לא ברור מדוע הסכימה הנהלת חברת החשמל להגדיל את הפנסיה של לוגסי ערב פרישתו מהחברה. עם זאת, לוגסי, מוותיקי הוועד, נמנה עם הקולות הדומיננטיים במזכירות הארצית, והוא גם קרוב משפחתו (מדרגה שנייה) של יו"ר הוועד, דוד (מיקו) צרפתי, ונשוי לבת דודתו.

לעומת לוגסי, צרפתי מנוע מלקבל את תוספת דרגת בכיר. אם כי במקביל לתפקידו הייצוגי בוועד, שממלא את עיקר סדר יומו בחברה, צרפתי כבר נושא כיום בתפקיד בכיר יחסית של מנהל מחלקה.

הסיבה ל"הדרה" לכאורה היא שצרפתי נעדר תואר אקדמי - שהוא תנאי לקבלת הדרגה החדשה. ואכן, ל–TheMarker נודע כי הנהלת חברת החשמל הסכימה לממן בעבור צרפתי לימודי תואר ראשון באוניברסיטת בר אילן, בעלות של עשרות אלפי שקלים מכספי ציבור. מדובר בתוכנית ללימודי מינהל עסקים, עם התמחות במשאבי אנוש. כך, לכשישלים את לימודיו, יוכל גם צרפתי לזכות בתוספת השכר המיוחלת.

אם לא די בכך, על ספסל הלימודים באוניברסיטה יוכל צרפתי לפגוש פנים מוכרות — הן ממסדרונות חברת החשמל והן מהכינוסים המשפחתיים. הכוונה היא לאתי לוגסי, בתו של יו"ר ועד דרום ועובדת חברת החשמל בפני עצמה, אחת מתוך שמונה קרובי משפחת לוגסי שהועסקו במונופול הממשלתי.

לוגסי הבת, כך מסתבר, זכתה גם היא מידי הנהלת החברה הממשלתית למימון לימודי התואר הראשון שלה בבר־אילן, באותה תוכנית. זאת, אף שהיא נושאת במשרה זוטרה יחסית באגף הדוברות של החברה.

מהנדסי החברה: "ראשי הוועד מכרו אותנו"

"הפינוקים" שאישרה הנהלת חברת החשמל לבני משפחת צרפתי־לוגסי מעוררים תמיהה, לנוכח העובדה כי אלה ניתנו במקביל לדיונים שנוהלו בחודשים האחרונים מול ועד העובדים באשר להסכם השכר החדש, ההתייעלות המקוצצת והלבנת חריגות השכר בחברה.

רק לפני שבועיים סוכם כי עובדי חברת החשמל הבכירים, בהם גם צמרת הוועד, ישיבו לקופת החברה רק את מקצת תוספות השכר האסורות שמהן נהנו במהלך השנים האחרונות. זאת, בעוד כלל עובדי החברה יזכו לתוספת של 7.25% לשכרם, שמשמעותה הגדלת הוצאות השכר של החברה ב–300 מיליון שקל.

לצד התמיהה הציבורית, דבר ההטבות שאושרו לראשי הוועד מעורר כעת תרעומת קשה גם בקרב עובדי החברה עצמם. זאת, לאחר שכאלפיים מעובדי החברה הצעירים יחסית מחו על כך ש"החיסכון" בהשבת תוספות השכר האסורות הושג דווקא באמצעותם. לטענת העובדים, ראשי הוועד "ויתרו" מיוזמתם על 0.4% מתוספת השכר המובטחת לכלל העובדים — כדי שזו תכסה חלק מסכום ההשבה האישי של כל אחד מבין 160 המנהלים הבכירים בחברה.

במנשר שהפיץ בסוף השבוע ועד המהנדסים של החברה בצפון, בראשות יעקב חי, נכתב כי "צוות המשא ומתן מטעם הוועד הארצי ניהל משא ומתן בלתי־הולם תוך ניגוד עניינים חמור. חמישה־שישה מבין חברי הצוות היו במעמד של מנהלים — ולכן אין כל פלא כי בסיכומו של המשא ומתן העדיפו את טובתם האישית ואת טובתה של קבוצת מנהלים והמיוחסים על פני אלפי עובדים".

באשר להטבות שאושרו לראשי הוועד נטען: "כמו באמרה הידועה 'יד רוחצת יד', גילינו שהתמורה הגיעה מהר משציפינו. אסור לשכוח את אלה שמכרו אותנו וחתמו על ההסכם המפלה".

חברת החשמל מסרה בתגובה לפניית TheMarker כי היא "מעודדת את עובדיה הקבועים להשתתף בלימודים אקדמיים, במסגרת פיתוח מסלול קריירה מקצועי או ניהולי, וכמענה לדרישות ההתמקצעות בתחומי הניהול ומשאבי האנוש".

עוד נמסר: "בחירת העובדים שישתתפו בתוכנית נעשתה על בסיס שיקולים מקצועיים בלבד, וללא כל התחשבות בשיקולי קרבת משפחה. ככלל, זכאים להשתתף בתוכנית הלימודים עובדים קבועים שהומלצו על ידי מנהלם הישיר, והיא מיועדת לעובדים בדרג מנהלי מחלקות שעדיין לא השלימו השכלה אקדמית נדרשת, כמו גם לקבוצות עובדים נוספות הנדרשים ללימודים לצורך תפקידם הנוכחי או מיועדים לקידום כחלק מאסטרטגיית פיתוח ההון האנושי.

"השתתפות החברה בלימודים היא בשיעור של 60%–100% משכר הלימוד. עובדי החברה המשתתפים בתוכנית משלמים את מלוא שכר הלימוד באופן פרטי, ומקבלים החזר בהתאם לשיעור ההשתתפות שנקבע על ידי החברה, תוך תשלום מס עליו כדין".

באשר לאישור הדרגה ללוגסי נמסר מהחברה: "ציון לוגסי מונה באחרונה למנהל פרויקט המעבר לשימוש בכלי רכב בשיטת הליסינג - מהלך ראשוני בהוצאת תחומי התקשרויות למיקור חוץ, שהחברה מייחסת לו חשיבות עליונה במסגרת תוכניותיה העסקיות לשנים הקרובות. הגדרתו ותנאי העסקתו של לוגסי עודכנו כנדרש מן התפקיד שהוטל עליו".

ארגון העובדים של חברת החשמל סירב להגיב.
חברת החשמל מונופול רפורמה פנסיה ועד עובדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד