י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הנהלת ישראייר רומזת לעובדים: המיזוג עם אל על מתקרב

הצעדים האחרונים של ישראייר ושיחות פנימיות עם העובדים, יכולים לרמז על התפתחויות אפשריות במשא ומתן על מיזוג בין ישראייר לאל על, דרך החברה הבת סאן דור • שנת 2018 צפויה להיות שנת מפנה בתעופה הישראלית

מטוס ישראייר. צילום: משה שי פלאש90
מטוס ישראייר. צילום: משה שי פלאש90



בהשתלמות שנערכה לעובדי ישראייר בשבועיים האחרונים עם הדרג הבכיר וגורמי מקצוע, העלו העובדים שאלות בנוגע לתרחישים של מיזוג עתידי, בהם מיזוג אפשרי בין ישראייר לאל על.

המשא ומתן בין אל על לישראייר מתנהל קרוב לשנה ונמצא בדיונים ממושכים בין בעלי השליטה הגדולים בכל אחת מהחברות, אדוארדו אלשטיין באי.די.בי תיירות ובמותג ישראייר, ותמי מוזס, בעלת שליטה מרכזית באל על.

הנחת העבודה של החברה, שהועלתה גם בבסיס השיחות, היא כי ב-2018 צפויים לקרות שינוים מרחיקי לכת בענף התעופה בארץ, אליהם נערכת החברה. לאחר חמש שנות יישום הדרגתי, ב-2018 יחול תיקוף מלא של הסכם שמיים פתוחים - מה שצפוי להגביר את התחרות, הקווים והפעילות מהארץ. כך למשל, נשקלת האפשרות להקמת בסיס פעילות לאיזיג'ט בישראל.

גם הפעילות הצפויה בשדה התעופה ברמון וכן הערכות לגבי התייקרות מסוימת במחירי הדלק ישפיעו על הענף. כחלק מההיערכות האסטרטגית של החברה לקראת הבאות, המיזוג האפשרי עם אל על דרך החברה הבת סאן דור נשקל כאופציה עדיפה שיש לקדם. זאת מבין אופציות נוספות ששקלה החברה, בהן גם מיזוג עם חברות תעופה זרות או עם חברות תיירות סיטונאיות.

באחרונה מכרה אי.די.בי תיירות את חברת הנסיעות דיזנהאוז שהייתה בבעלותה ישראייר, בעוד שהפעילות של התיירות הנכנסת נרכשה והוכנסה לישראייר. בשבועות האחרונים נמכרה גם אופן סקיי (Open Sky) לשותף ולמנכ"ל אפרים פורטיס, תמורת 25 מיליון שקל. אופן סקיי היא החברה המובילה בארץ בייצוג חברות תעופה זרות והיא מחזיקה בזיכיון של 35 חברות תעופה בהן אירופלוט הרוסית, סינגפור איירליינס, אייר פורטוגל וחברת התעופה היוונית אגיאן (AEGEAN), שמפעילה טיסות סדירות בין ישראל ויוון. כספי המכירה סייעו לחברה להשיב את חובותיה לבנק דיסקונט, ובכך להקטין את חובותיה באופן דרמטי. החוב של ישראייר לכלל הבנקים עמד בשנת 2011 על סכום של 581 מיליון שקל וכיום עומד על 160 מיליון שקל, כך לפי הדוחות הכספיים האחרונים שפירסמה החברה.

העסקה סללה את הדרך להגשת הבקשה לאישור המיזוג בין ישראייר לסאן דור, משום שאופן סקיי ייצגה חברות שמתחרות באופן ישיר בקווי אל על - כמו איירופלוט הרוסית ואגייאן היוונית. מהלכי המכירה שנעשו צפויים גם לאפשר חיבור ביתר קלות לאל על, כאשר תגיע עסקת המיזוג לפתחה של הממונה על ההגבלים. הדבר מעיד על כוונתה של ישראייר למנוע מצבים שיוכלו לעורר את התנגדות הממונה על ההגבלים.

המיזוג בין אל על לישראייר נועד לתת מענה לאיומים התחרותיים שיגיעו לשיאם ב-2018, עם היישום המלא של רפורמת השמיים כמו למשל תחילת הפעילות של רייאנאייר, התחרות הגוברת בקווים למזרח כמו טיסות שמפעילה היינאן הסינית וקתאי פסיפיק שתפעיל להונג קונג .לפי ההערכות, לאחר המיזוג תרכז כנראה ישראייר את פעילות הלואו-קוסט, טיסות הפנים וחבילות הנופש של אל על ושל המותג סאן דור, במטרה להוות אלטרנטיבה לחברות הלואו-קוסט הזרות. המותג אל על ישמר את הקווים הסדירים ויפתח את חווית הנסיעה במחלקות הגבוהות.

ברקע של המו"מ הממושך עם אל על, מתקיים מו"מ בין ישראייר לטייסיה על חידוש הסכם העבודה שמסתיים בינואר 2017. על פי ההערכות, טייסי ישראייר מבקשים העלאת שכר והחברה צפויה להגיע איתם להבנות.
ישראייר אל על משא ומתן סאן דור תעופה ישראלית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד