כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מרצ תמכו ואייכלר נמנע: חוק השבת של גואטה אושר

בתמיכת כל סיעות הבית מקיר לקיר אושר "חוק השבת" של חבר הכנסת יגאל גואטה, והוא יעלה להצבעה שניה ושלישית • ולמה אייכלר נמנע בוועדה?

יגאל גואטה, צילום: פלאש90
יגאל גואטה, צילום: פלאש90

בעקבות סאגת מתחם שרונה בת"א, שם נקנסו בעלי עסקים שלא פתחו בשבת - ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של חבר הכנסת יגאל גואטה מש"ס, לפיה מעסיקים או בעלי מתחמים מסחריים לא יוכלו לכפות על עסק או נותן שירות לעבוד ביום המנוחה שלו בניגוד לרצונו, לא יוכלו לדרוש ממנו פיצויים אם לא יפעל ביום המנוחה, ולא יוכלו לבטל את החוזה שנחתם עמו.

לבקשת יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף חבר סיעת 'כולנו', ניתן יהיה לחייב עבודה בשבת של שירות החיוני להפעלת המתחם כמו אבטחה או חניון. אלאלוף הדגיש כי יום המנוחה ייקבע על פי דתו של בעל העסק, ולא של בעל המתחם. החוק ייכנס לתוקף מיד עם פרסומו, לאחר אישורו הסופי במליאת הכנסת.

יוזם הצעת החוק ח"כ גואטה הדגיש כי "השינוי שאנחנו מקדמים הוא לא שינוי בחוק, כמו שינוי של חברה ומדינה. אם כולנו נבין שאנחנו לא רוצים לכפות אף אחד בכלום, המדינה תתנהל בצורה טובה יותר ובלי חיכוכים. ולראיה כל סיעות הבית תמכו ביוזמה פה אחד, כולל חברי כנסת ממרצ והמחנה הציוני. זה נותן תקווה לישראל טובה יותר".

גואטה הסביר בדיון קודם כי החליט ליזום את הצעת החוק בעקבות מקרה שהיה במתחם שרונה בתל אביב: "גינדי אחזקות קנסו באלפי שקלים בעל עסק במתחם שלא פתח את העסק שלו בשבת, על אף שהוא חילוני שרק ביקש לבלות בחיק משפחתו".

עו"ד איה דביר ממשרד המשפטים הדגישה כי החוק החדש יחול גם אם הרשות המקומית שבתחומה פועל בית העסק מתירה עבודה בשבת. "יש כאן פגיעה משמעותית בחופש החוזים; אנחנו מגבילים כאן גם חוזים תקינים שנחתמו בהסכמת שני הצדדים. זה מעורר קושי משפטי", התריעה.

ח"כ ישראל אייכלר בחר להימנע בהצבעה על הצעת החוק, על אף שהוא אחד מיוזמיה, זאת בשל התוספת המתירה לחייב שירותים חיוניים לפעול בשבת. "השבת היא מקור הברכה. אפילו לסוס וחמור צריך לתת לנוח יום בשבוע. חשוב כדי להגן על זכותו של אדם לשמור על השבת, גם אם חתם אחרת", אמר.
יגאל גואטה חוק השבת אייכלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד