י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

זהו, זה סופי: אין יותר "מפגרים" בחוקי ישראל

חברי הכנסת אישרו באופן סופי את הצעת החוק שעל פיה תוחלף המילה "מפגר" במילים נכונות יותר ולא פוגעות, ובכך הביאו לתיקון הכרחי וחשוב. כל הפרטים

זהו, זה סופי: אין יותר "מפגרים" בחוקי ישראל
פלאש



הבוקר (שלישי) אישרה מליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית, בתמיכת 34 חברי כנסת, את החוק אשר מוחק מחוקי מדינת ישראל את המילה "מפגר". המילה תוחלף בכל החוקים במילים "עם מוגבלות שכלית התפתחותית".

ח"כ מירב בן ארי מ'כולנו', יוזמת החוק אמרה הבוקר כי "החוק החדש מהווה לא רק שינוי סמנטי אלא שינוי אמיתי ביחס שלנו כחברה לבעלי מוגבלויות". לדבריה, "המילה "מפגר" צריכה הייתה להימחק ממזמן מחוקי מדינת ישראל וכך גם עצם השימוש בה. אין סיבה שחלק מאוכלוסיית המדינה יקרא במילת גנאי בחקיקה ובכלל בשיח בינינו".

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "הצעת החוק מציעה לבטל את השימוש במונח "מפגר" על כל הטיותיו בחקיקה הישראלית ולהחליפו במונח "בעל מוגבלות שכלית התפתחותית" על כל הטיותיו בהתאמה. השימוש במונח "מפגר" לתיאור בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית הוא בעייתי, בשל הקונוטציות הנלוות לו ובשל העובדה כי בעולם המקצועי הוא כבר אינו בשימוש והוחלף זה מכבר. המונח המוצע, "בעל מוגבלות שכלית התפתחותית" הוא המונח שבו נעשה שימוש כיום.

"התאמה לשונית זו אינה מתבקשת אך בשל התאמתה לזמננו וימינו אנו, אלא בעיקר בשל מחויבותנו הן כפרטים והן כחברה כלפי כבודו של אדם, באשר הוא, ועל מנת שעקרונות היסוד הנזכרים לעיל, יקבלו ביטוי ראוי והולם ולא יישארו מן השפה ולחוץ. לפיכך, מוצע בזאת להחיל את השימוש במונח "בעל מוגבלות שכלית התפתחותית" בחקיקה בישראל על מנת לשמור על כבודם של בני אוכלוסייה זו", נכתב בסיום.
מפגר מירב בן ארי מוגבלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד