י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

'שומרים על הג'ובים': עשרות ערים מתנהלות ללא רבנים ראשיים • הרשימה המלאה

"בחדרי חרדים" עם הרשימה המלאה של הערים בישראל המתנהלות כבר שנים ללא רב ראשי, הכל בגלל מאבקי כוח, אגו, פוליטיקה, מעמד והרבה ג'ובים שיושבים וממתינים לרגע המתאים בו יהיה אפשר להכניס את 'האיש הנכון' • כתבה ראשונה בסדרה

שר הדתות דוד אזולאי. ממלא פיו מים (יונתן זינדל, פלאש 90)
שר הדתות דוד אזולאי. ממלא פיו מים (יונתן זינדל, פלאש 90)

"בחדרי חרדים" עם הרשימה המלאה של הערים בישראל המתנהלות כבר שנים ללא רב ראשי, הכל בגלל מאבקי כוח, אגו, פוליטיקה, מעמד והרבה ג'ובים שיושבים וממתינים לרגע המתאים בו יהיה אפשר להכניס את 'האיש הנכון'.

מבדיקת "בחדרי חרדים" עולה כי שירותי הדת בעשרות ערים בישראל לא מתפקדים בצורה המיטבית כבר שנים מאחר ואין רב ממונה, זאת רק בגלל השיטה העקומה והמסורבלת לבחירת הרבנים, שיטה הנשמרת היטב על ידי גורמים אינטרסנטים שלא מוכנים לוותר על השליטה שלהם במינוי הרבנים - מינוי שמביא להרבה משרות, עם הרבה מאוד כוח, בערים השונות.

בקצרה נאמר כי השיטה מביאה לכך ששר הדתות יכול מצד אחד להטיל וטו על מינוי רב בעיר מסוימת, בעוד ראש העיר יכול גם הוא להטיל מצידו וטו על המינוי, כשבתווך, שיטת הבחירה של נציגי בתי הכנסת (מסורבלת לכשעצמה) מביאה אין ספור הגשות בג"צים, מה שתוקע את ההליך.

ומעל הכל, נמצאת המחלקה המשפטית/פוליטית שדואגת לתקוע את ההליך עם אין סוף דרישות ותקנות שונות ומשונות. מי שנפגעים מכך בראש ובראשונה הם תושבי העיר שלא מקבלים את שירותי הדת להם הם נזקקים. שירותי דת כוללים בין היתר כשרות, מקוואות, עירוב שבת, נישואין ועוד ועוד.

עוד לפני שנגיע לרשימה שתדהים אתכם, צריך להתחיל עם אמירה שאינה משתמעת לשתי פנים. רבים, בעיקר בציבור החילוני, מתנגדים לרבנות הראשית לישראל ולמועצות הדתיות. המתנגדים טוענים כי מדובר במונופול מסואב ומיותר שנועד לייצר גו'בים למקורבים ואינטרסנטים ושצריך להפריד את הדת מהמדינה, לאשר נישואין אזרחיים ועוד.

אין טעות גדולה מזו. הרבנות בישראל נצרכת ונדרשת מאין כמותה. במדינה היהודית חובה לאפשר הענקת שירותי דת, בדיוק כמו משטרה, מד"א, וצה"ל. נכון, גם ברבנות ישנן בעיות רבות, בדיוק כמו במשטרה ובצבא. על כך אין חולק. אבל בדיוק כמו שאף אחד לא חושב שצריך לסגור את המשטרה בגלל מעשי שחיתות הקיימים בה, כך אסור בשום אופן לחתור לסגירת הרבנות בגלל מעשים לא ראויים של כאלו ואחרים.

ולאלה שחושבים שצריך להפסיק עם מינוי רב אשכנזי ורב ספרדי, יש לומר כך: אכן, בערים קטנות אין צורך במינוי שני רבנים, אך בערים גדולות יש צורך בכך בעיקר בגלל השוני בהנהגות, ובהלכות, וסגנון האוכלוסיות השונות. ובנוסף, רב אחד לא יכול לספק את צרכי הדת של עיר גדולה לבדו, הוא זקוק לעזר כנגדו, ומאחר וצריך רב נוסף, ראוי שיהיה רב לכל אחד מהזרמים המרכזיים ביהדות - אשכנזי וספרדי.

תפקידו של הרב לא מסתכם רק בנתינת שירותי דת, רב העיר הוא גם דמות תורנית מאחדת, אשר אליו נושאים עיניים רבים מבני העיר.

אם שרדתם את ההקדמה הארוכה הזו, כעת הגיע הזמן להבין ולחשוף את הדברים הבעייתיים שישנם ברבנות, ובשיטה הפוליטית כיצד בוחרים רב עיר בישראל.

כאמור, מבדיקת "בחדרי" עולה כי עשרות ערים מתפקדות ללא רב. מי בגלל פטירת הרבנים בעיר, מי בגלל פרישת הרבנים לגמלאות, והכל בגלל פוליטיקה ותככים בלבד.

בערים השונות ישנם ממלאי מקום שמעניקים כשרות בעיר (שם קוד בקהיליית רבני הערים לשירותי דת. א.ר.), אך הוא כמעט ולא מקבל שכר על עבודתו. מאחר ומדובר בעבודה קשה במיוחד עם אחריות גדולה, המצב בו מי שמנהל את שירותי הדת בעיר הוא "ייבוא חוץ" שאינו מקבל שכר בצורה מסודרת, מוריד את רמת המחוייבות שלו לעיר ואת רמת שירותי הדת שמקבלים התושבים כפועל יוצא ישיר מכך.

הרשימה שלהלן מדהימה מהסיבה הפשוטה שישנן ערים שכבר למעלה מעשור מתנהלות ללא רב במשרה מלאה והפגיעה בשירותי הדת משמעותית, זאת כאמור בעקבות הערמת קשיים של המחלקה המשפטית - שמעוניינת מצידה להאריך את ההליך עד לבואו של שר המזוהה עם הציונות הדתית - בעוד השר הנוכחי (דוד אזולאי מש"ס), והשרים הקודמים לו - מעוניינים במינוי של אנשי שלומם ותוקעים את ההליך מהכיוון שלהם.

בקיצור, הכל פוליטיקה.
להלן רשימה של 20 ערים, ללא רב ומנהיג רוחני ונותני שירותי דת. כיום מנהלים את רוב הערים "שחקני חוץ" - רבנים שיובאו מערים אחרות.

• אריאל: רב העיר פרש מתפקידו לפני כעשר שנים. הרב שלום צדוק, רב מקומי בני עייש, נותן כשרות זמני.

• אשקלון: לפני כשנה נפטרו שני רבני העיר - הרב יוסף שרביט והרב יוסף בלוי. מאז עדיין לא מונה רב לעיר.

• בית שמש: 3 שנים ללא רב עיר. הרב שמעון ביטון פרש לגמלאות לפני כשלוש שנים. רב חיצוני נותן כשרות באופן זמני.

• בת ים: כשלוש שנים ללא רב עיר. הרב בר שלום נפטר לפני כשלוש שנים, כמו גם הרב האשכנזי הרב וינגרטן. רב חיצוני נותן כשרות באופן זמני.

• גדרה: כשנתיים ללא רב עיר. לפני כשנתיים נפטר הרב ציון צוברי.

• הוד השרון: 10 שנים ללא רב עיר(!). הרב רפאל ביטון נפטר לפני למעלה מעשור. הרב ראובן הילר, רב שכונה בעיר, נותן כשרות באופן זמני. המצב בעיר זו כלל לא ברור מבחינה משפטית מאחר וכלל לא בטוח שרב שכונה יכול על פי כללי הרבנות להעניק כשרות (כאמור, שם קוד לשירותי דת. א.ר.)

• חיפה: גולת הכותרת. העיר אליה נושאים כל הרבנים בארץ את עיניהם ומוכנים לעשות הרבה בשביל להתמנות לרב. הרב שאר ישוב הכהן פרש לגמלאות לפני כשמונה שנים. לפני כשנתיים נפטר הרב שלמה שלוש. בגלל פוליטיקות פנימיות הופקע ממנו לתת כשרות כבר לפני כחמש שנים. מאז, הרב מרדכי אברמובסקי, רב מועצה מקומית זכרון יעקב, נותן כשרות באופן זמני לעיר הגדולה.

בקצרה ניתן לומר כי ראש העיר יונה יהב החליט שהוא לא מעוניין בשני רבנים בעיר ובמקביל, הוא מעוניין ברב "ליברלי" יותר. כעת, מתנהל מאבק איתנים על זהותו של הרב שיתמנה בעיר הגדולה.

• טבריה: 3 שנים ללא רב עיר. הרב דוד פרץ פרש לגמלאות לפני כשלוש שנים. הרב יגאל ממליה, רבה של מגדל, מעניק כשרות באופן זמני.

• לוד: שנה ללא רב עיר. הרב נתן אורטנר פרש לגמלאות לפני כשנה, הרב חיים חדד נפטר לפני כשנתיים. נותן הכשרות הזמני כיום - הרב נח לנדסברג, רב מושב צפריה.

• מבשרת ציון: 20 שנה ללא רב עיר(!). הרב שמעון אליטוב, שכיהן בעבר כרב האזורי מטה בנימין, נותן כשרות באופן זמני במקום. בשנים האחרונות הרב אליטוב מתפקד כחבר מועצת הרבנות הראשית.

• נשר: למעלה מעשור אין רב. נותן הכשרות הזמני - הרב שמעון אלמליח. בשנים האחרונות ניסו לצאת להליך בחירת רב. יממה אחת בלבד לפני בחירת הרב החליטו לעצור את הכל. מאז הכל תקוע.

• קריית ביאליק: הרב קריספין, האב, נפטר לפני למעלה מעשור. בגלל פוליטיקה ובגצי"ם עדיין לא מונה רב.

• קרית מלאכי: אחד האבסורדים הגדולים המתנהלים כיום ברבנות. הרב חיים פינטו, שהיה רבה של העיר, נבחר לרב הראשי של אשדוד, מה שלא מונע ממנו לכהן ולתת עדיין שירותי כשרות גם בקרית מלאכי. הדבר גורם לכך ששתי הערים מפסידות מאחר ואין רב במשרה מלאה לא לאשדוד ולא לקרית מלאכי.

• קרית ארבע: הרב דב ליאור פרש לגמלאות לפני כשנה. לא ברור מי ממלא מקומו.

• רמת גן: הרב יעקב אריאל פרש לגמלאות בחודשים האחרונים. רב ספרדי אין מזה כ-15 שנה.

• שדרות: 10 שנים ללא רב עיר בפועל. הרב דוד בר חן נפטר לפני כשלוש שנים. לפני כעשור הפסיק לתת כשרות בגלל מצבו הרפואי. הייתה תקופה שמונה ממלא מקום לעיר, אך רמת הכשרות לא מצאה חן בעיניו והרב החליט להחזיר את המנדט למועצת הרבנות הראשית. בכל אופן, במשך כעשור אין ממונה אמיתי על שירותי הדת בעיר.

• נתניה: לפני מספר חודשים נפטר רבה הספרדי של העיר, הרב דוד שלוש. הרב קלמן בר, הרב האשכנזי, מנהל כעת לבדו את העיר.

• ראשון לציון: הרב האשכנזי, הרב יהודה וולפא (85), מנהל את העיר לבדו. הרב הספרדי, הרב יוסף עזרן, נפטר לפני כשבע שנים.

• רחובות: הרב שמחה הכהן קוק, הרב האשכנזי, מנהל את העיר לבדו. במשך כ-30 שנה אין רב ספרדי לעיר. הרב גדעון בן משה, המועמד הנצחי של ש"ס, עדיין לא הצליח להיבחר לתפקיד. בקהיליית רבני הערים מדובר כעת על כך שייתכן שהרב קוק יפרוש מתפקידו ובמקומו ימנו את אחיינו הרב בן ציון הכהן קוק ראש בית ההוראה הכללי ירושלים, יחד עם הרב גדעון בן משה.

• עכו: הרב יוסף ישר, הרב האשכנזי, מנהל לבדו את העיר. למעלה מעשור אין רב ספרדי.

צריך לזכור שהפוליטיקה והגשת הבג"צים מנעו מינוי רבנים לירושלים, שם לא היו רבנים במשך כעשור, עד למינויים של הרב שטרן והרב עמאר. יש עוד מספר ערים שבהן אין רב ממונה במשך שנים, כמו גם במועצות אזוריות רבות.

בלשכתו של השר דוד אזולאי, שבידיו לשנות בקלות את התקנות לבחירת הרבנים, סירבו להגיב באופן ענייני לכתבה.

• בכתבה הבאה בסדרה נכנס יותר לעומק ונחשוף את השיטה העקומה לבחירת רבנים בישראל - שיטה שתוקעת את המינויים ולא מוחלפת בשיטות אחרות מסיבה אחת פשוטה - להותיר את מערכת מינוי המקורבים בידי הפוליטיקאים - חרדים וחילונים.

רבנים. אילוסטרציה. צילום: יעקב כהן. למצולמים אין קשר לכתבהצילום: רבנים. אילוסטרציה. צילום: יעקב כהן. למצולמים אין קשר לכתבה
רבנים. אילוסטרציה. צילום: יעקב כהן. למצולמים אין קשר לכתבה

למחרת פרסום הכתבה, ובעקבות הדים רבים לפרסום ב'בחדרי חרדים', נמסרה תגובה מפורטת ממשרד הדתות:

מינוי רבני הערים הינה משימה מורכבת וסבוכה, כאשר בשל הצורך בשמירה על עקרון הייצוגיות והרצון להבטיח, שהרב שיבחר, יהיה מקובל על כלל הציבור, הקמת הגוף הבוחר מחייבת הסכמות הדדיות, שקשה לגבש ולהשיג אותן.

מעשה המרכבה הכרוך בהקמת הגוף הבוחר, נתקף דרך קבע ומוצא את דרכו לבית המשפט ולכן חשוב כי ליווי התהליך על כל שלביו, יעשה ע"י הלשכה המשפטית וזו תוכל במידת הצורך, להגן עליו.

הלשכה המשפטית עושה את עבודתה נאמנה והקשיים והעיכובים המתוארים בידיעה, הינם תוצאה של ניסיון לתקן ליקויים, לצפות טענות אפשריות ולמנוע אותן.

קל מאוד להתעלם מפגמים ולבצע את התיקונים בחסות בית משפט, אלא שאז מעבר לפגם בהליך, שמציג את התהליך באור שלילי, יש פגיעה במועמדים והתמשכות של ההליכים לאורך שנים ארוכות".

עודכן: 4/1/2017 17:52
רבני ערים מינוי רבנים דוד אזולאי משרד הדתות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 46 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד