י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מחקר: סבתא שמטפלת בנכדים תחיה יותר

אין לכם כוח לנכדים? כדאי מאוד שיהיה לכם, לפחות אם אתם רוצים לחיות כמה שיותר. על פי מחקר בשוויץ, סבים וסבתות שטיפלו בנכדיהם חיו יותר מאלו שלא

אילוסטרציה (רויטרס)
אילוסטרציה (רויטרס)



"הנכדים שלי שיהיו בריאים כל הזמן אצלי. אני ממש אוהבת אותם, אבל בגילי זה כבר לא קל. כל שבת ילד אחר מגיע ולכולם בלי עין הרע יש ילדים מתוקים, והילדים החמודים כל הזמן רוצים את סבא וסבתא. האמת שלי לא כל כך אכפת, אבל לבעלי כבר אין כוח וסבלנות לנכדים הקטנים".

נשמע לכם מוכר? ובכן, מחקר שערכה אוניברסיטת בזל בשוויץ מוכיח שתוחלת החיים ארוכה יותר אצל סבא וסבתא שמבלים בחברת הנכדים.

במסגרת המחקר נבדקו למעלה מ-500 בני אדם מעל גיל 70 אשר לקחו חלק בראיונות ובדיקות רפואיות מדי שנתיים בין השנים 1990-2009.

המשתתפים במחקר חולקו לשלוש קבוצות – סבים וסבתות שסייעו בטיפול בנכדיהם ובילו איתם חלק מזמנם, אחרים שטיפלו בילדים קטנים של שכנים או חברים בלבד, וכאלו שלא בילו זמן כלל עם ילדים קטנים.

תוצאות המחקר הראו כי הסבים והסבתות שבילו מדי פעם עם נכדיהם וסייעו בטיפול בהם, רשמו תוחלת חיים ארוכה יותר ודיווחו על איכות חיים גבוהה יותר. לעומתם, סבים וסבתות שקיבלו משמורת מלאה על נכדיהם, דווקא רשמו תוחלת חיים קצרה יותר ודיווחו על איכות חיים נמוכה יותר.

הנתונים גם הראו כי הסיכון למוות היה נמוך בשליש אצל המבוגרים שסייעו בטיפול בנכדיהם, לעומת אלו שלא נפגשו עם נכדיהם כלל. מחצית מהמשתתפים במחקר שסייעו בטיפול בנכדיהם, נותרו בחיים במשך עשר השנים הראשונות של המחקר.

לעומתם, מחצית מאלו שסיפרו כי אינם נפגשים כלל עם נכדיהם, מצאו את מותם בתוך חמש שנים בלבד מתחילת המחקר. מבוגרים שטיפלו בילדים של שכנים או חברים, הלכו לעולמם בממוצע כשבע שנים לאחר תחילת המחקר.

"כאשר אין קשר כלל עם הנכדים, הדבר משפיע בבירור לרעה על בריאותם של הסבים והסבתות. זה יכול להיות מנגנון הקשור בהתפתחות האנושית, כאשר סיוע בגידול הילדים היה חיוני עבור שמירה על קיום המין האנושי" אמרה סוניה הילברנד מהמכון לפסיכולוגיה באוניברסיטת באזל בשוויץ, אחת מעורכי המחקר.

היא הוסיפה ואמרה כי "יש לציין גם כי מחקרים קודמים הוכיחו כי טיפול בנכדים משפר את היכולת הקוגניטיבית ואת הבריאות הנפשית והפיזית".
סבא סבתא נכדים מחקר תוחלת חיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד