י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המו"מ עם המדינה התפוצץ: שביתה ליום שלם בקווי אגד בירושלים

השביתה באה על רקע ניסיון של אגד לקבל כספים נוספים מקופת המדינה, ובין היתר במחאה על אי הארכת הסכם הסובסידיה של אגד בידי הממשלה • בתוך כך טוענים תושבים בירושלים כי השירות של אגד בבירה הידרדר באופן חריג בחודשים האחרונים

המו"מ עם המדינה התפוצץ: שביתה ליום שלם בקווי אגד בירושלים



ההסתדרות תשבית מחר (ד') את כל קווי אגד בירושלים רבתי למשך יממה, על רקע המאבק של אגד להוציא כספים נוספים מהקופה הציבורית. במקביל, השירות של אגד בירושלים הידרדר באופן חריג בחודשים האחרונים - ובמשרד התחבורה מאיימים להוציא קווים מידי מונופול התחבורה הציבורית הוותיק בבירה. התושבים: "אוטובוסים שהיו מגיעים בתדירות של כל 20-15 דקות החלו להגיע לתחנה בכל 50-40 דקות".

ההסתדרות תשבית ממחר בבוקר ולאורך כל היום את כל קווי אגד באזור ירושלים רבתי, במה שהגדירו כ"שביתת אזהרה". זאת, לאחר שבשיחות שנערכו היום עד שעות הערב בין הנהלת החברה ונציגי משרד האוצר לא הגיעו הצדדים להסכמות.

ההסתדרות הודיעה ביום שני על השביתה, בין היתר במחאה על אי הארכת הסכם הסובסידיה של אגד בידי הממשלה. זאת, למרות שרק לפני חודשיים הגיעו משרד האוצר, הנהלת אגד וההסתדרות לסיכום ביניים שלפיו ההסתדרות תיסוג מאיומי ההשבתה של האוטובוסים - ואילו האוצר ישחרר לקופת אגד 150 מיליון שקל, שלטענת הקואופרטיב נדרשו לו לצורך כיסוי הוצאותיו השוטפות.

באופן מוצהר, הסיבה לשביתה היא מחאה של הנהגים, בטענה לפגיעה בגובה הפרמיות שהם מקבלים בתוספת לשכר הבסיס. זאת, כביכול, בשל המצוקה הכלכלית של אגד. בסיבוב הקודם, לפני חודשיים, ההסתדרות אף איימה בשביתה שנומקה, בין סיבות אחרות, בכך שהעובדים לא קיבלו שי לחג.

אלא שברקע מתחולל המאבק המרכזי, בין אגד למדינה. כפי שפורסם ב-TheMarker, אגד דורשת לחתום על הסכם סובסידיה נוסף לעוד 18 שנה. זאת, על מנת להבטיח את מימון תנאי העסקתם ופרישתם של 1,500 חברי אגד ושל כ-2,400 עובדי דור א'. מדובר לפיכך בדרישה להסכם פטור ממכרז בעלות ציבורית עודפת שבממשלה אמדו בעד 6 מיליארד שקל.

לראייה, אם מדובר בסכסוך עבודה פנימי בין הנהלת אגד לנהגים, עולה השאלה מדוע בכלל נדרש מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, להיפגש היום בבהילות עם יו"ר אגד ויו"ר ההסתדרות. באוצר לא השיבו ל-TheMarker על שאלה זו.

בהודעה ששלחה היום דוברות אגד נכתב: "בחודשיים האחרונים לא התקדם המשא ומתן לקראת הסכם סובסידיה חדש בין הממשלה לבין אגד. הבטחות הממשלה לקיומו של משא ומתן מואץ נותרו ללא כיסוי".

עם זאת, בהנהלת אגד דבקו בקו הרשמי לפיו "השביתה המתוכננת בירושלים היא מיותרת וחסרת כל סיבה נראית לעין. עמדת אגד הובהרה לעובדים בירושלים שדחו את הצעת ההנהלה לקיום הליך גישור בין הצדדים", נכתב בהודעה. אגד לא הגיבו לפניית TheMarker בנושא חריגות השירות בירושלים.

בתגובה לאיומי ההשבתה מצד ההסתדרות, אמר היום בועז ארד, ממייסדי התנועה הליברלית החדשה: "להסתדרות לא הספיק הסיבוב המכוער שהיא עשתה הבוקר על גבה של מערכת החינוך וההורים בישראל. כעת, היא מודיעה גם על שביתה בקווי אגד בירושלים במטרה להפעיל לחץ על הממשלה ולקבל עוד סובסידיות מיותרות".

לדבריו של ארד, "אם חברת אגד צריכה לשפר את הסכמי השכר של עובדיה, שתעשה זאת מבלי לגרום לאזרחי ישראל לשלם על ההתנהלות הבזבזנית של החברה חדשות לבקרים. מאסנו במלחמת הגרילה של ההסתדרות על חשבונם של אזרחי ישראל שאינם יכולים להמשיך ולשמש כבני הערובה של ההסתדרות ושלוחותיה. על הממשלה להתעורר ולפעול רגולטורית נגד כוחה המופרז על ההסתדרות שמאמללת את חיי אזרחי ישראל, ויפה שעה אחת קודם".

ביקורת ברוח דומה השמיע ארגון "תחבורה בדרך שלנו": "ההסתדרות החדשה פועלת באופן נפשע, בהודיעה בהתרעה של פחות מיומיים מראש על השבתת קווי אגד העירוניים בירושלים ביום רביעי הקרוב. שביתה כזו עלולה לשתק את מערך התחבורה המטרופוליני בירושלים וסביבותיה ולגרום פגיעה משנית בכל קווי התחבורה הציבורית בארץ, הרי הנוסעים, בעלי העסקים והעובדים בעיר אפילו לא יכולים להיערך באופן המינימלי לחלופות כאשר כל התחבורה העירונית בעיר נשענת על שירותי אגד"

לדברי מנכ"ל הארגון, איתי חיים, "אנו מצפים מהנהלת ההסתדרות, שנמצאת בשנת בחירות, לא לנהל קמפיין בחירות מעל גלגלי האוטובוסים, ולהימנע משימוש בנוסעי התחבורה הציבורית כבני ערובה, בהיותם אחרונים בשרשרת המזון בענף התחבורה הציבורית יחד עם הנהגים. אין לגיטימציה ציבורית לפגיעה קשה ובלתי מוצדקת בנוסעים, ובמיוחד כשמדובר בהתראה כה קצרה".

הידרדרות תלולה בשירות של אגד

עם שביתה או בלעדיה, חודשים האחרונים חלה הידרדרות תלולה ברמת השירות של אגד בבירה. בעקבות ליקויי השירות, ביניהם ביטול יציאות של אוטובוסים וחריגות מלוחות הזמנים, החליטו במשרד התחבורה לקנוס את אגד בכמיליון שקלים. על פי ההליך, כעת ממתינים במשרד להתייחסות אגד ולאחר מכן תבוצע אכיפה בהתאם להחלטות.

בפגישה סוערת שהתקיימה לפני כשבועיים בין הנהלת אגד לבין משרד התחבורה, התריע ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאיר חן, כי לא יהסס להוציא קווים מידי אגד ולהעבירם למתחרים, במידה והחברה לא תשפר את השירות בירושלים באופן מידי.

באגד תלו את הליקויים במחסור של נהגים בחברה, כאשר בירושלים לבדה חסרים 120 נהגים, המהווים כעשירית מהמערך הדרוש. בחברה אמרו שיגייסו בקרוב 30 נהגים חדשים וטענו שכך יוכלו לעמוד במדדי השירות עד פברואר. לפי הערכות, במהלך השנה האחרונה נהגים עזבו את קווי אגד בירושלים ועברו לעבוד אצל מפעילות תחבורה ציבורית פרטיות כמו אפיקים, באשכול מעלה אדומים ואשכול בנימין.

הפגישה נערכה בעקבות תלונות נוסעים חוזרות ונשנות. "בתקופה האחרונה שמתי לב שאוטובוסים שהיו מגיעים בתדירות של כל 20-15 דקות החלו להגיע לתחנה בכל 50-40 דקות", אומר אלעד מלכה, תושב ירושלים. בשל הרעת התנאים, מלכה הקים לפני חודשיים קבוצת פייסבוק בשם "אגד Watch", במטרה לרכז תלונות של נוסעי החברה באזור ירושלים.

"בהתחלה אמרו לנו במשרד התחבורה שהם לא מכירים הידרדרות בשירות. היום יש לנו מעל 500 חברים בקבוצה שמעלים את התלונות ומעבירים אותן באופן מסודר למשרד התחבורה ולאגד", אומר מלכה. לדבריו, "אני מבין שחסרים נהגים, אבל זו לא צריכה להיות בעיה של הציבור. יש לאגד מונופול בירושלים ואם הם לא יכולים לעמוד במדדים הנדרשים – שיפנו את הקווים לחברות אחרות".

מההסתדרות נמסר בתגובה: "אגד נמצאת על סף תהום. לא ייתכן שלחברה בעלת מסורת מפוארת בת למעלה משמונים שנה נותנים להתפורר, תוך הפקרת נהגיה המסורים והנאמנים ותוך פגיעה בציבור הנוסעים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בין המדינה לאגד מתקיים מו"מ למעלה משנה על הסכם סובסידיה. על אף שטרם הושגו הסכמות ועל מנת שלא לפגוע בשירות התחבורה הסדיר הגדילה המדינה את התשלומים שהעבירה לאגד בלמעלה ממיליון שקל. למרות שהמדינה הקדימה את המקדמות לחברה, השירות שניתן בירושלים על ידי אגד לא עלה בקנה אחד עם מחויבות החברה. צר לנו שבמקום לשפר את רמת השירות לאזרחים החברה בוחרת להשבית את הפעילות באזור זה על חשבון הציבור. אין בכוונת המדינה לחלק כספים שאינם מגיעים לחברה רק בשל איום השביתה".
אגד שביתה ירושלים הסתדרות משרד האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד