י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

3.5 או 10 מיליארד - בכמה באמת נמכרו חברות היי-טק בישראל ב-2016?

דו"ח IVC כולל ברשימת האקזיטים גם את עסקת פלייטקה, שנמכרה לקונסורציום סיני ב-4.4 מיליארד דולר, אף שהחברה מ-2014 כבר איננה בידיים ישראליות • מנכ"ל חברת IVC: "אקזיט הוא מצב שבו ישנה הנפקה, מכירה של חברה, או מכירה של אחזקות המשקיעים המוקדמים בחברה למשקיע פיננסי אחר"

משרדי חברת מלנוקס ביוקנעם. צילום: עופר וקנין
משרדי חברת מלנוקס ביוקנעם. צילום: עופר וקנין



מה היה סך האקזיטים בתעשיית ההיי-טק הישראלי בשנת 2016 - 3.5 מיליארד דולר או 10 מיליארד דולר? לאדם מן הצד, השאלה הזאת נדמית מעט אבסורדית - הרי מדובר בשני סכומים בפער של פי שלושה. אולם, בשבועות האחרונים הפיצו שני גורמים מכובדים בתעשייה - PWC ו-IVC שתי עבודות שונות שמסכמות את השנה האחרונה, עם שני סכומים שונים משמעותית. הפער, כך נראה, הוא תוצאה של דרך חישוב שונה לגמרי של שני הגופים. כדי להבין את הדברים לאשורם, צריך להגדיר את השאלה הבסיסית שהתעשייה עדיין מתקשה, ככל הנראה, להכריע בה - מהו בכלל אקזיט?

הבוקר (ג'), חברת המחקר הישראלית IVC פירסמה היום את דו"ח האקזיטים השנתי ל-2016. לפי IVC, האקזיטים כללו 92 עסקות מיזוגים ורכישות, הנפקות ו-Buy Out בסכום כולל של 10 מיליארד דולר. מדובר, כאמור, בסכום גבוה משמעותית מהסכום שפורסם לפני כשבועיים בדו"ח סיכום שנה של פירמת הייעוץ PwC, שנסמכת גם כן על מאגר הנתונים של IVC.
הסיבה המרכזית לשוני בין שני המדדים היא בראש ובראשונה התעקשותה של IVC לכלול בדו"ח השנתי את עסקת פלייטיקה שנמכרה השנה לקונצורסיום חברות סיני ובהובלת ג׳יאנט אינטראקטיב - בסכום של 4.44 מיליארד דולר, זאת על אף שנמכרה כבר בשנת 2014 לחברת סיזרס האמריקאית.

בנוסף, ב-IVC הכניסו את עסקת איזיצ'יפ-מלאנוקס, במסגרתה רכשה מלאנוקס את החברה לפי שווי של 811 מיליון דולר. העסקה נחתמה בפברואר השנה. "עסקת איזיצ'יפ-מלאנוקס נחתמה בפועל רק ב-2016. בדצמבר 2015 העסקה לא היתה סגורה ולכן תועדה רק כעת", מחדד קובי סימנה, מנכ"ל חברת IVC.

עסקות נוספות שנכנסו לסיכום השנתי של IVC הן: עסקת סינטק מדיה - שהחליפה באפריל ידיים פעם נוספת כאשר קרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית פרנסיסקו פרטנרס (Francisco Partners) רכשה אותה בכ-400 מיליון דולר. מי שהיתה בעלת המניות הגדולה בחברה היא קרן ריוורווד קפיטל (Riverwood Capital) שרכשה ב-2012 את השליטה בסינטק לפי שווי של 110 מיליון דולר.

עסקה נוספת היא רכישת RR מדיה על ידי חברת SES לפי שווי של 242 מיליון דולר. חברת אר אר מדיה נסחרה עד למכירתה בנאסד"ק אולם חלק ניכר מהאחזקות בחברה היו על ידי הגופים הישראליים רפק וויולה. עסקה זו לא נכללה בסיכום של PwC. עוד עסקה היא Xura (לשעבר קומברס) שנמכרה לפני מספר חודשים לסיריס קפיטל ב-643 מיליון דולר.

"אקזיט הוא מצב שבו ישנה הנפקה, מכירה של חברה, או מכירה של אחזקות המשקיעים המוקדמים בחברה למשקיע פיננסי אחר", אומר סימנה, בהתייחסו, בין היתר, לשינויים בין הדו"חות.

ניתוח של המגמה העיקרית בעסקות אקזיט (ללא עסקות ביי אאוט וללא עסקת פלייטיקה), מראה כי עסקת אקזיט ממוצעת הגיעה בשנת 2016 ל- 46.3 מיליון דולר, ירידה של 31% מהיקף העסקה הממוצעת בשנת 2015, שעמד על 67.2 מיליון דולר, ו-21% מתחת להיקף העסקה הממוצעת בחמש השנים האחרונות.

עו"ד אלון סהר, שותף במשרד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות': "לאחר מספר שנים של גידול, הן במספר העסקאות והן בהיקף הכספי שלהן, שנת 2016 מציגה האטה ברורה. הסתכלות על הנתונים ללא עסקת פלייטיקה מעידה על כך שכמות העסקות והשווי הדולרי שלהן היו נמוכים מן השנים החולפות באופן מהותי. לא ניתן לקבוע האם מדובר בתחילתה של תופעה או שמא זהו תיקון טבעי לנוכח העליה הניכרת שחווינו בשנים האחרונות הן בכמות העסקות והן בשוויין. נצטרך להמתין מספר רבעונים ולראות האם השוק עומד בפני שינוי מהותי או לא".
היי-טק ישראל מכירה אקזיט דו"ח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד