כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

אלאור אזריה הורשע בהריגה: "מעל כל ספק סביר" • שידור חי

שלושת שופטי בית המשפט הצבאי שהתכנסו בקריה בתל אביב הקריאו במשך שעות את גזר דינו של "החייל היורה" אלאור אזריה, שהצליח לאחד סביבו תמיכה של עשרות אלפי ישראלים • מאות מפגינים מחוץ לקריה; המשטרה עצרה שניים - צפו עכשיו

אלאור אזריה, החייל היורה. צילום: פלאש90
אלאור אזריה, החייל היורה. צילום: פלאש90

הבוקר (רביעי) הרשיע בית המשפט הצבאי את "החייל היורה" אלאור אזריה, לאחר משפט שהתנהל במשך חודשים מאז האירוע בו ירה למוות במחבל פלסטיני במהלך חג הפורים תשע"ו.

שלושת שופטי בית המשפט הכריזו כי הם "מרשיעים את הנאשם פה אחד בעבירה שעניינה הריגה ובהתנהגות שאינה הולמת בחוק השיפוט הצבאי". השופטת הלר, שהקריאה את פסק הדין במשך כמעט שלוש שעות, אמרה כי הלר: "הוכחו בפנינו יסודות עבירת ההריגה מעל לכל ספק סביר". היא הוסיפה ואמרה עוד לאחר הכרעת הדין - "המציאות הביטחונית מאלצת את חיילי ומפקדי צה"ל להתמודד עם משימות קשות. הם מחויבים בהפעלת כוח לעמידה במשימותיו אך זו אסור שתעשה מעבר לנדרש".

מוקדם יותר היום נכנס אזריה לבית המשפט לקול מחיאות הכפיים של הנוכחים, לאחר שהפך בחודשים שחלפו מאז המקרה לאחד הסמלים הבולטים בישראל לאזלת ידה של מערכת הביטחון וצה"ל מול הטרור, וגייס סביבו תמיכה רבה של פוליטיקאים ועשרות אלפי ישראלים, שמחו נגד מערכת המשפט הצבאית "שהרשיעה אותו בטרם עת".

לצורך ההכרעה היום התמודדו שלושת השופטים שהתכנסו בבית המשפט המיוחד בקריה בתל אביב עם 1,400 עמודי פרוטוקול, הכוללים 21 עדים מצד התביעה הצבאית ו–31 עדי הגנה. מחוץ לבית המשפט התפתחה הפגנה בהשתתפות מאות, שגלשו לאורך רחוב בגין וחסמו את התנועה.

שני עצורים עד כה בהפרות הסדר של אזרחים התומכים באלאור עזריה. המפגינים חסמו למשך מספר דקות את הכביש. התנהגו באלימות גם נגד עיתונאים, בהם אוהד חמו מערוץ 2 שסיפר כי ספג אגרוף.

המשטרה הדגישה כי למרות שמדובר במחאה ללא אישורים "אנו מאפשרים את קיומה מתוך רצון לאפשר את זכות הביטוי והמחאה". יחד עם זאת המשטרה מדגישה כי לא יאפשרו למוחים להפר את הסדר הציבורי וכל אקט אלים יטופל באפס סובלנות וביד קשה. "אנו קוראים לציבור לנהוג באחריות ומסקרנים להימנע מלהגיע למקום. המשטרה תקפיד על המשך שגרת החיים במקום וכל צירי התנועה פתוחים".

שידור חי מאולם בית המשפט


השופטת הלר אמרה כי "חזקה על השופטים להחליט באופן עצמאי. הנאשם ביצע את הירי בניגוד להוראות הפתיחה באש. המחבל לא היווה סכנה. הנאשם כפר בהאשמה נגדו וטען כי המחבל היווה סכנה. הוא טען כי הוא חשד באופן סובייקטיבי שקיימת סכנה מוחשית לו ולחבריו בעקבות חשש לסכין ולמטען. חששו הושפע מהעובדה שהייתה אמורה להתקיים עדלאידע במהלך היום. לטענת הנאשם צירוף כל העובדות הוביל אותו למסקנה אחת - שהמחבל נושא מטען נפץ.

"אין מחלוקת שהנאשם ירה מטווח קצר לאחר שכיוון את הנשק לראשו של המחבל ואין מחלוקת שיש בו כדי לסכן את חיי הזולת. הנאשם מודע לכך שהירי שביצע מנטרל. הנאשם ניסה לאחוז את החבל בשני קצותיו - מצד אחד טען שהמחבל זז ומצד שני טען שהוא כבר מת לפני שנורה על ידו.

השופטת הוסיפה עוד ואמרה כי "החלטנו לדחות את חוות הדעת של פרופ' שמעון שהעיד מטעם ההגנה. אין לו הידע הרלוונטי. דחינו חוות דעת פתלוגית נוספת שהגישה ההגנה ובה הוצגה טענה ללא אסמכתאות. גם מסקנות פרופ' היס מטעם ההגנה נדחות על ידינו". על עדותו של אזריה אמרה השופטת - "אין מחלוקת לגבי אמיתות גרסת החייל ת"מ שהעיד במצ"ח שאלאור אמר לו בזמן התקרית 'איך זה שדקרו את החבר שלי והמחבל נשאר חי'. לא ניתן לחשוד שרב"ט ת"מ ניסה להעליל על הנאשם, הם חברים. הנאשם לא העלה בפני ת"מ את המטען והסכין כסיבה לירי. דבריו לת"מ מראים שהייתה סיבה אחרת לירי במחבל".

כפי שדווח וסוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים', כתב האישום שהוגש נגד החייל היורה אלאור אזריה, לוחם חטיבת כפיר, עוסק בעבירת הריגה בלבד, ולא ברצח. במידה והחייל יורשע הוא עשוי לרצות עונש של עד 20 שנות מאסר. בתחילה התכוונו בפרקליטות הצבאית להאשים את החייל ברצח, אך לאחר מכן התקפלו בפרקליטות הצבאית.

ממצאי הדו"ח הפתולוגי שפורסמו בטרם נפתח המשפט הצביעו על כך שהירי שביצע החייל בראשו של המחבל הוא שגרם למותו. התובע הצבאי, סא"ל אדורם ריגלר, טען כי הראיות שנאספו מאז האירוע רק מחזקות את טיעוני התביעה. הבוקר, כאמור, העניק בית המשפט את הכרעת דינו והרשיע את אזריה בהריגה.
אזריה אלאור אזריה החייל היורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 41 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד