י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

משרד התקשורת נגד שיטת השיווק של בזק באינטרנט: "חשש ממשי לפגיעה בתחרות"

בזק נמנעת מלשווק ללקוחות חבילות אינטרנט של מתחרותיה גם כאשר הן ההצעות הזולות בשוק • בזק תצטרך לראשונה להעלות לאתר האינטרנט שלה את כל הצעות המחיר מכל ספקיות האינטרנט, כך שהלקוח יוכל לבחור בשקיפות

.
.



משרד התקשורת קובע כעת כי בזק נוקטת בשיטת שיווק ש"מעוררת חשש ממשי לפגיעה בתחרות בתחום האינטרנט". המכתב מתייחס למה שמכונה "באנדל הפוך". מדובר בשיטת תמחור בה לקוח שמתקשר לבזק להזמין קו (תשתית) אינטרנט - מקבל הצעת מחיר שכוללת גם ספקית אינטרנט במחיר אחד, ולמשך 12 חודשים.

שיטת תמחור זו נהוגה בשוק שנים אך החל מנובמבר 2015 בזק הפסיקה לשווק במסגרת ה"באנדל" את המתחרות של קבוצת בזק: 012 סמייל מבית פרטנר ונטוויז'ן מבית סלקום. במקום זה בזק מכרה בעיקר חבילות עם החברה הבת בזק בינלאומי. בזק המשיכה בפרקטיקה זו למרות פנייה מפורשת בנושא מראש אגף הפיקוח במשרד התקשורת מימון שמילה.

כעת, מנכ"ל משרד התקשורת שם לנושא סוף. במכתב חריף הוא קובע כי בזק פגעה במתחרות באמצעות שיווק הבאנדל שלה ומורה לחברה להתחיל מיד לשווק באופן שוויוני ושקוף את כל ספקיות האינטרנט. עד ה-8 בינואר בזק תצטרך לראשונה גם להעלות לאתר האינטרנט שלה את כל הצעות המחיר מכל ספקיות האינטרנט, כך שהלקוח יוכל לבחור בשקיפות. בעבר הראה תחקיר ערוץ 10 כי נציגי בזק נמנעים מלשווק ללקוחות שמתקשרים חבילות של סמייל ונטוויז'ן גם כאשר הן ההצעות הזולות בשוק. בזק משווקת כאמור בעיקר חבילות של החברה הבת בזק בינלאומי, וכן של ספקיות זעירות כמו 011 ופרימו-099.

פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, מסביר כי "בעוד שלקבוצת בזק שני כלים שיווקים חזקים, הבאנדל והחיבור הסיטונאי, לספקים הוותיקים, סלקום ופרטנר, נותר כלי שיווקי חזק אחד בלבד והוא הכלי הסיטונאי. כלי הבאנדל ההפוך פועל כיום בניגוד למדיניות קידום התחרות ומכאן שלא יהיה נכון לאפשר את המשך קיומו במתכונת הנוכחית. בזק מחויבת לקבל את התנאים במלואם בשל החשש הממשי שבהיעדרם משווק הבאנדל ההפוך במתכונת הפוגעת בתחרות בשוק התקשורת".

פילבר אף חושף במסמך כי בתשעת החודשים הראשונים של 2015, 54% מגיסוי הבאנדל של בזק היו לחברה הבת בזק בינלאומי. מבחינת הספקיות הקטנות מדובר בניצחון אך לא מלא: הן היו מעדיפות שייאסר על בזק שיווק הבאנדל בכלל, ורק בזק בינלאומי תוכל לשווק חבילות אינטרנט. הסכסוך בין סלקום ופרטנר מול בזק על נושא הבאנדל נמשך כבר חודשים ארוכים ובמקביל נידון בבית המשפט עקב תביעה שהגישו הספקיות.

החברות דורשות פיצוי כספי על האפליה בשיווק בניגוד להוראות לטענתן. אחרי הקביעה החד משמעית של משרד התקשורת כעת ייתכן והוא אף יפתח בהליכי פיקוח כלפי בזק על פרקטיקת השיווק הפסולה, מה שעשוי להסתיים בעיצום כספי.
בזק שיווק משרד התקשורת באנדל תמחור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד