ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

בעקבות חשיפת "בחדרי" • השר כץ לח"כים החרדים: "הלוואי ותצליחו עם סגירת המרכולים, כמו שהצלחתם בתחבורה הציבורית בשבת".

שר התחבורה ישראל כץ השיב במשך 20 דקות לשאלת החרדים בנוגע לחשיפת 'בחדרי חרדים' על עשרות קווי האוטובוס שפועלים בשבת, ופירט על יחסיו עם החרדים, ועל מדיניות המשרד • כץ לא נמנע מלהתייחס גם למשבר שעל הפרק - המרכולים

ישראל כץ , פלאש90
ישראל כץ , פלאש90

חשיפת "בחדרי חרדים" על עשרות קווי תחבורה ציבורית המחללים שבת בניגוד לחוק - הגיעה למליאת הכנסת, לאחר שח"כ מיכאל מלכיאלי הגיש בנושא שאילתא דחופה לשר התחבורה ישראל כץ.

אל מלכיאלי הצטרפו גם ח"כ אורי מקלב וח"כ ישראל אייכלר, ובתגובה פרש השר כץ במשך כ-20 דקות את משנתו על הסטטוס קוו בישראל, ועל הקשר שלו עם החרדים, בפרט לאחר "משבר הרכבת" שכמעט גרם לפיטוריו.

כץ גם התייחס למשבר השבת הנוכחי עם החרדים, העוסק בפתיחת המרכולים ובתי העסק בת"א בשבת ואמר כי "הלוואי ותצליחו שם כמו שאתם מצליחים בשמירה על הסטטוס קוו בתחבורה הציבורית בשבת. אני לא רואה שזה נשמר שם עד כדי כך".



כאמור, בתחילה הציג מלכיאלי את נוסח השאילתא 'פעילות קו-אוטובוס בשבת בניגוד לחוק', לדבריו, "קו 43 מאביבים הגיע לצפת ביום שישי האחרון כ-25 דקות אחרי כניסת השבת. הקו אינו מופיע ברשימת ההיתרים". מלכיאלי הקשה - "רצוני לשאול: כיצד אירעה התקלה החמורה, אלו עוד קווים פועלים בשבת ללא היתר וכיצד ייענשו האחראים להפרת החוק?".

בתשובה השיב כץ: "קו 43 של חברת "נתיב אקספרס" שרת עד לאחרונה את היישובים שבין אביבים לצפת. החל מן השבוע שהחל ב-18.12.2016, כמענה לפניות הציבור, הוארך הקו והוא מסיים ומתחיל את נסיעתו ביישוב מלכיה. הארכת הקו הביאה לשינוי באורך זמן הנסיעה. כתוצאה מכך, ביום שישי, ה-23.12.2016, אף שיצא את נקודת המוצא החדשה שלו במלכיה טרם כניסת השבת, הגיע הקו ליעדו לאחר כניסת השבת באופן חריג".

לדבריו, "החריגה זוהתה ביום ראשון העוקב והנסיעה הוקדמה בשעה כך שחריגה זו לא תחזור על עצמה. ככלל, קווי השירות בתחבורה הציבורית באוטובוסים פועלים מכוח ובכפוף לרישיון קו, אשר ניתן להם על-ידי המפקח על התעבורה. רישיונות הקווים מגדירים גם את לוח הזמנים ונסיעה של קו וקו. משרד התחבורה בראשותי אינו מאשר חריגות מלוח הזמנים שקבוע לקווי השירות ולהפעלת תחבורה ציבורית ללא היתר בשעות השבת. ככל ויתגלו חריגות נוספות, הם יטופלו מידית".

בהמשך הוסיף מלכיאלי לשאול את כץ: "תודות על היעילות בדבר הקו הנוכחי הזה של אביבים, אבל כמו שפורסם, אתה בטח יודע שיש עוד עשרות קווים שזולגים בשבועות האחרונים אל תוך כניסת השבת. ואני בעצם רוצה לדעת למה מי שמאשר את אותם קווים לא לוקח בחשבון מראש, כשהוא מוסיף עוד תחנות, שהדבר יכול ועלול להביא לידי חילול שבת. והאם בכוונתך לתת נוהל במשרד שמהיום כל תחנה שמוסיפים, יחשבנו מראש את זמן כניסת השבת. והם יש איזושהי סנקציה לאותם פקידים שמאשרים ולא לוקחים את זה בחשבון?".

ח"כ מקלב אמר כי "מי שמאמין, מאמין ויודע שיותר ממה שאנחנו שומרים על השבת, השבת שומרת עלינו. אני לא יודע אם אתה מודע לכך שעשרות קווים היום נוסעים בשבת, קווים כאלה שלא נסעו אף פעם בשבת. קווים שלא היו בסטטוס-קוו שנוסעים בשבת כמו קו 446 שיוצא מבאר-שבע בתוך השבת, 480 מירושלים, שנוסע בשבת ולא נסע, 940 ו-960 מחיפה, 968 מכרמיאל, 969 מטבריה, קו 36 מאור-יהודה לתל-אביב. כאלה קווים ועוד שהתחילו לצאת בשבת בשנים האחרונות, כשהם לא נסעו". לדבריו, "דיברו כאן קודם על הפרת הסטטוס-קוו. הסטטוס-קוו מופר בדיוק לכיוון השני כך שהקווים האלה התחילו לנסוע ולתגבר אותם בשבת במשמרת שלך".

כזכור, לפני כחודש נחשף ב"בחדרי חרדים" כי עשרות קווים בתחבורה הציבורית מפרים את החוק בכל רחבי הארץ, וגולשים בנסיעתם לאחר כניסת השבת, זאת בעקבות שעון החורף - ואין פוצה פה. בין הערים שבהן נרשמו חילולי שבת בניגוד לחוק על ידי התחבורה הציבורית, נמצאות ירושלים, רעננה, צפת, באר שבע, נתניה, אשדוד, חבל אשכול, נהריה, הקריות, פתח תקווה, כרמיאל, אריאל, מעלות, נתניה, יוקנעם עילית, נצרת עילית, חבל משגב, שדרות ועוד.

בתחילת השבוע פורסם כי בעקבות חשיפת "בחדרי חרדים" - משרד התחבורה נעתר חלקית לדרישת התנועה למדינה יהודית ותיקן כ-20 קווים שנסעו בשבת בניגוד לחוק - ובהוראת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, תיקנו מפעילי התחבורה הציבורית נסיעות שגלשו לתוך השבת בכ-20 קווי תחבורה ציבורית.

כאמור, בעקבות העלאת הנושא בפני השר כץ לאחר החשיפה ב"בחדרי חרדים" – פרש כץ את משנתו בנושא הבוער של הסטטוס קוו בישראל והרחיב על הקשר שלו עם המגזר החרדי ועם נציגיו בכנסת.
לעצם השאילתות השיב כץ: "עשרות קווים נוסעים. אז קודם כל, אני לא יודע ולא צריך לדעת. יש פקידות מקצועית והיא פועלת על-פי חוק. ההנחיות שהיא נותנת הן הנחיות מקצועיות וברורות בהתאם לחוק, לסטטוס-קוו ולכל הנורמות האחרות. וכאשר מתגלה חריג, כמו שהטבת לשאול, לגבי קו מסוים - מאחר והוא הוארך ושונה – קודם כל דווח לך שהם תוקנו מאחר והיו פניות. ותמיד ניתן לפנות לאותה מערכת ולהביא לתשומת לבה. ואז, אם הדברים נמצאים מוצדקים, היא מטפלת בנושא ומנחה את ההנחיות".

עוד הוא הוסיף כי "אני מקיים את החוק. הסטטוס-קוו מעוגן גם בשני חוקים והוא מעוגן בהסכמים הקואליציוניים של כל הממשלות שקמו מאז ועד היום. ואני מקפיד על זה, על כל כיווניו, וזו ההנחיה שאני נותן. אם יש חריגה, בהחלט צריך לטפל בה וכך אנחנו עושים. מבחינתכם אני אומר עכשיו, הלוואי ולאורך שנים – הרי לא תמיד אני אהיה שר תחבורה, אבל הלוואי ולאורך שנים הקו שאתה דוגל ומאמין בו יישמר כמו בימים האלה כמו גם מצד שני לאורך שנים היכולת לפעול לפי החוק בדברים שמותרים – גם כן יישמרו. אני ממלא ביושר את תפקידי, בהתאם לחוק ובהתאם לנורמות ומייצג את זה גם מול עתירות ומול פניות ומול כולם".

שר התחבורה סיפר לח"כים החרדים כי "ביום שנכנסתי לתפקידי, עוד מזמן קודמי הזכור לטוב שאול מופז, היתה עתירה שהיתה מונחת בבית-המשפט העליון לאפשר תחבורה ציבורית בימי המנוחה. נפגשתי עם נציגי הפרקליטות ועם אנשי המשרד וההנחיה שהנחיתי היתה לשמור על הסטטוס קוו. היו דיונים ובסופו של דבר בג"ץ אישר שאכן יש לשמור על הסטטוס קוו".

כץ התייחס ל'משבר הרכבת' שהיה עם החרדים ואמר כי "גם ידוע נושא משבר עבודות הרכבת בשבת, לא נתחיל להרחיב אותו כולו, וידוע גם איך זה נגמר בסופו של דבר, שמה שהיה הוא שקיים. רק שאני, ששויכתי לתוך המשבר, ללא שהתנדבתי לזה, לא הייתי קשור וגם לא קשור היום. יש חוק שעות עבודה ומנוחה, יש נוהל של פנייה למשרד העבודה והרווחה, לגבי עבודות חיוניות אגב, לא פיקוח נפש, עבודות חיוניות. כך מתנהלת המדינה – יש חברות וגופים בתחום החשמל, בתחום המים, בתחום התחבורה, בתחום בתי-החולים ותחומים אחרים שהם חושבים שצריכים לבצע עבודות חיוניות בימי המנוחה, הם פונים לממונֶה או הממונָה על הנושא בתחום משרד העבודה והרווחה, מבקשים ומקבלים אישורים לפי פירוט ובדיקה שבהחלט צריכה להתקיים. אתם צריכים להיות ערניים שמקיימים את הבדיקה".

שר התחבורה פנה לחבר הכנסת מקלב ואמר לו: "אני לא אדבר על המרכולים והמכולות והמרכזים וכל הדברים, הלוואי ותצליח שם כמו כאן. אני לא רואה שזה נשמר שם עד כדי כך". עוד הוא הוסיף כי "אני אומר שלבדוק דברים ספציפיים בהחלט ניתן, אבל להטיח האשמות – בשאילתה זה עוד טוב, זה גם בביטאונים ועיתונים – הייתי מציע לנהוג בזהירות ובכובד ראש בדברים האלה כלפי מי מטיחים וכלפי מה מטיחים. אני אומר את זה לכיוון אחד ואני אומר את זה לכיוון האחר, ואני לא חשוד בכלום".
שבת ישראל כץ מיכאל מלכיאלי אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד