כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

לחץ על ביבי: ב'בית היהודי' מצטרפים לחרדים במאבק על השבת

לאחר שבתחילת השבוע סירבו במפלגה הציונית-דתית להצטרף לש"ס ויהדות התורה, כעת הם מצטרפים במלוא הכוח - סמוטריץ' משגר לנתניהו מכתב חד משמעי. בניגוד לחבריו למפלגה - להודעה המשותפת של שלוש הנציגים החרדים, ששוגרה לראש הממשלה לא הצטרף השר בנט

נפתלי בנט, מצטרף. צילום: פלאש90
נפתלי בנט, מצטרף. צילום: פלאש90

פרסום ראשון: לאחר שהשבוע סירבו בבית היהודי להצטרף למכתב ששיגרו דרעי, ליצמן וגפני לנתניהו נגד חילול השבת – היום (חמישי) ב'הבית היהודי' מצטרפים לדרישה של השרים החרדים נגד חוק העזר העירוני, שדורש לאפשר פתיחת מאות חנויות ובתי עסקים בת"א בשבת.

במכתב ששיגר ח"כ בצלאל סמוטריץ לראש הממשלה בנימין נתניהו הוא כותב כי "בהמשך למכתבם של השרים דרעי וליצמן וח"כ ועל גבי האמירות הנכונות שנכתבו בו באשר לחשיבותה של השבת במדינה היהודית הן בהיבט היהודי והן בהיבט הסוציאלי, אבקש להוסיף מספר נקודות.

"קבלת החלטה בממשלה אשר דוחה את המלצות וועדת המנכ"לים ושוללת את חוק העזר לתל אביב יפו, מלבד היותה תואמת את הסטטוס קוו ומלבד היותה "מתחייבת מתוך ההכרה בחשיבות של השבת ומניעת פגיעה בגדריה" (כלשון המכתב האמור), הינה מתחייבת מההסכמים הקואליציוניים שעל בסיסם הוקמה הממשלה הנוכחית" כותב סמוטריץ'.

לדבריו, "סעיף 42 בהסכם הקואליציוני שנחתם בין סיעת הליכוד לסיעת הבית היהודי קובע כי: "יישמר הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה כפי - שהיה מקובל זה עשרות שנים בישראל". סעיף 44 להסכם האמור קובע כי: "הממשלה תפעל לכיבוד השבת ומועדי ישראל ולא תאפשר אפליית עובד לרעה בשל היותו שומר שבת וחג".

סמוטריץ מוסיף כי "קשה יהיה לטעון שהכרה רשמית, לראשונה, בחילול שבת סיטונאי במסחר בשבת אינו פוגע בסטטוס קוו, אינו פוגע בכבוד השבת ואינו מפלה לרעה מאות אלפי עובדים ובעלי עסקים - שמעוניינים שלא לעבוד בשבת ויפגעו ביכולת להתקבל לעבודה ולקיים תחרות הוגנת מול בתי העסק שיפעלו בשבת".

"כידוע, שמירה על ההסכמים הקואליציוניים הם הבסיס לקיומה וליציבותה של הממשלה ולהפרתם עלולה להיות השלכה קשה על התנהלות הקואליציה", כתב ח"כ סמוטריץ ואמר כי "תל אביב הנה עיר ואם בישראל, ואם חלילה ייפרץ הסכר בתל אביב הגל העכור הזה של חילולי שבת, על ההשלכות הערכיות והחברתיות שלו, ישטוף מהר מאוד את הארץ כולה ומכאן חשיבות עצירת הסחף וההקפדה על קיום ההסכמים הקואליציוניים בנקודה הזו".

עוד מוסיף סמוטריץ: "ביחס לעתירה התלויה ועומדת בעניין בבג"ץ והשימוש בחשש מפני התערבותו כנימוק לצורך לאמץ את אחת מהמלצות וועדת המנכ"לים, לא אכחד ואומר כי לתחושתי יש לא פעם מי שנתלה באיום הבג"צי בכדי לתרץ פעולה או הימנעות מפעולה שאינה עולה בקנה אחד עם מדיניות הממשלה ומדובר בפרקטיקה פסולה שאינה תואמת את עקרונות המשטר הדמוקרטי שלנו".

לדבריו, "בהקשר הנוכחי היא גם חסרת אחיזה במציאות, כדלקמן: הקושי בהגנה על עמדת המדינה הנוכחית בבג"ץ נובע מחוסר הקוהרנטיות שלה, כאשר מצד אחד המדינה מסרבת לאשר את חוק העזר שמבקש להסדיר את פעילותם של המרכולים ומן הצד השני היא נמנעת מלאכוף באופן אפקטיבי את החוק הקיים האוסר את פתיחת המרכולים. אין לי כל ספק כי אם המדינה תציג עמדה ברורה וקוהרנטית לפיה אין בכוונתה לפגוע בסטטוס קוו - המקובל בישראל זה עשרות שנים ולאשר את חוק העזר, וכפועל יוצא מכך בכוונתה לפעול לאכיפה שוויונית ונחרצת של החוק הקיים, בג"ץ יקבל את העמדה הזו ויאשר אותה".

"אשר על כן אבקש להצטרף לדרישתם של כותבי המכתב הנ"ל ולבקש מכב', בכדי לשמור על שלמותה של הקואליציה, כי הממשלה תקבל בישיבתה הקרובה החלטה לפיה אין היא מאשרת את חוק העזר וכי בכוונתה לפעול לאכיפת החוק בתל אביב ובכל מקום אחר במדינת ישראל, כמתחייב מההסכמים הקואליציוניים", כתב סמוטריץ לראש הממשלה.

השר אורי אריאל, שהתראיין בגלי צה"ל, התנגד לכל שינוי בסטטוס-קוו ותומך בסגירת עסקים בשבת.

לדבריו, הכל יודעים שאם יותר לפתוח בתי עסק בשבת בתל אביב זה יתפשט לכל הארץ. "זה כמו שאתה פותח דלת ומישהו מכניס את הרגל פנימה - בסוף הדלת תיפרץ". עוד אמר כי צריך שיום ראשון יהפוך ליום מנוחה נוסף. הוא ציין כי הוא מביע את עמדתו האישית, וכי סיעת הבית היהודי החלה לדון בנושא אך טרם סיימה.

גם צהר מתעוררת
גם בארגון רבני צהר קוראים לממשלה להתנגד להחלטה להתיר פתיחת עסקים בשבת. ולא לקבלה. לטענת הארגון, החלטה זו, עלולה לשנות את צביונה היהודי של המדינה באופן חד צדדי "מדינת ישראל הוקמה כמדינה יהודית ודמוקרטית. דתיים וחילוניים חיים בה יחדיו מאז קיומה. אופי השבת בישראל הוא ממרכיבי הזהות של מדינת ישראל, שיש לו גם משמעות חברתית עמוקה" אמרו בארגון, והוסיפו כי הם קוראים לממשלה לקבל החלטה נאמנה לזהות זו, "ולא להתיר פתיחת חנויות, העומדות בסתירה מהותית לאופיו של יום השבת".

החלטה להתיר פתיחת חנויות בשבת הוסיפו, "תשנה את צביונה היהודי של המדינה באופן חד צדדי, המועצה קוראת לממשלה לגבש הסכם כולל לעניין סוגיית השבת תוך הידברות בין מרכיבי החברה בישראל".








בנימין נתניהו הבית היהודי סמוטריץ מרכולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד