ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

"ניטל": למה חסידים לא לומדים תורה הלילה

ניטל, שם קוד ללילה אחד בשנה, ובחלק מהקהילות שתי לילות בשנה - בו לא לומדים תורה, למה? כל הפרטים

משחקים שח מט. צילום: עמית לוי - חב"ד און ליין
משחקים שח מט. צילום: עמית לוי - חב"ד און ליין

הערב (חמישי) מציינים ברוב חצרות החסידים את ליל ה'ניטל'. בלילה זה מנהג קהילות רבות ובתוכם חסידי חב"ד שלא לעסוק בלימוד התורה ומשחקים שח-מט, כך גם בעוד חצרות. הסיבה, נעוצה בעניינים קבליים, שמוסברת להמון העם כך: בערב זה שורר כוח טומאה בעולם, ולימוד תורה שמביא לעולם אור רוחני יכול לשמש חלילה את ה'קליפות'.

בשנה זו תאריך ה'ניטל' שמצוין למעשה ברוב הקהילות ב-5 לינואר, חל כאמור היום. והמנהג שלא לעסוק בתורה, בחלק מהמקומות הוא בין השעות 12:00 בצהריים עד 12:00 בלילה, ובמקומות אחרים, מהשקיעה עד חצות הליל, ויש שאינם הוגים בתורה משעת שקיעה ועד עלות השחר.

ישנם קהילות וחסידויות שמציינים 'ניטל' ערב נוסף, גם ב-25 בדצמבר - כך למשל בחסידות ויז'ניץ, בשבת פרשת 'וישב' (ה-24 בדצמבר למניינם) לפני עשרה ימים, לא נשא הרבי דברי תורה בסעודה שלישית, שכן היה זה כבר לאחר השקיעה.

בחצרות שמציינים את ה'ניטל' ב- 6 לינואר, תאריך שבשנה זו יחול מחר - יום שישי וליל שבת, משוררים שירים רבים יותר במהלך סעודות השבת, במקום אמירת דברי התורה, הווארטים ושאר לימודי התורה והחסידות כבספר 'אור החיים' הנהוגים במקומות רבים בליל שבת.

בחצר חסידות בעלזא הנוהגים הלילה, לא לומדים ובישיבות הבחורים נוסעים לטיולים וכל אחד עורך את הסידורים שלו.

בחצר חסידות תולדות אהרן בירושלים קיימו היום הרצאה לבחורים על ענייני בריאות בליווי שקופיות, והרצאה נוספת על שבטי ישראל.

בחצר חסידות נדבורנה מציינים הערב ניטל שני מהשעה 18:00 ועד חצות הלילה, הניטל הראשון נערך במוצ"ש נר ראשון של חנוכה, במהלך הניטל ישא דברים המרצה דניאל עשור מלווה במצגת. כל הבחורים ואברכים הולכים לישון מוקדם, ובשעה חמש וחצי לפנות בוקר נערך סדר של שעתיים רצופות כתקנת האדמו"ר בעל ה'באר יעקב' זצ"ל, לאחר מכן תפילת שחרית ברוב עם בבית המדרש הגדול, ולאחר התפילה הגרלה על סכומי כסף גבוהים לכל המשתתפים בלימוד.

הניטל פשט בעיקר בקהילות החסידיות במזרח אירופה והונגריה. המנהג העיקרי הוא להימנע מלימוד תורה ביום חג המולד מהשקיעה ועד חצות הלילה. תלמידי החתם סופר הלכו לישון מוקדם ולמדו אחר זמן חצות. מנהג נוסף הוא כאמור קריאה בקול של תפילת "עלינו לשבח" ובכלל זאת המשפט "שהם משתחווים להבל וריק", שהיה נאמר בדרך כלל בלחש, מפני זעם הנוצרים.

בחלק מן החסידויות קיימות פעילויות מאורגנות, כגון הרצאות בנושאי חולין שונים; באחרות משחקים שחמט או משחק קלפים.

בעולם הישיבות ובציבור הליטאי לא מייחסים ליום זה חשיבות כלל, בשל הקשריה הקבליים המיסטיים. וממשיכים ללמוד תורה, גם בערב זה.
ליל ניטל חצרות החסידים ינואר בעלזא שח מט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד