י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

כשליצמן דאג לשבת בהיותו נער צעיר; סוד הפופולאריות של ליצמן: הבטחת הצדיק

לאורך חודשים ארוכים הפופולריות של ליצמן מתעצמת והולכת - לאף אחד אין הסבר הגיוני איך הפך השר החרדי לדמות הציבורית האהובה בישראל, עד שקוראים את הסיפור הבא

ליצמן בביקור אצל מרן הגראי"ל שטיינמן
ליצמן בביקור אצל מרן הגראי"ל שטיינמן

שר הבריאות יעקב ליצמן עומד בימים אלו בראש המאבק למען השבת, זאת על רקע הדיון בבג"צ על סגירת המרכולים בת"א, עניין הצפוי לעלות מחר לדיון בישיבת הממשלה.

אולם מתברר כי לא רק בימים אלו דואג ליצמן לכבודה של השבת, כבר בהיותו נער צעיר הוא נודע לטוב בנושא. דוד דמן, סופר 'משפחה' חושף בטורו הנודע, מעשה על השר החרדי הכי פופולרי בישראל.

"בדיוק השבוע, באורח מקרי בהחלט", כותב דמן, "התפרסם שהשר ליצמן נבחר שוב לשר הכי פופולרי בקרב הציבור. ובדיוק השבוע, פגשתי את ידידי, הרב שבתי שעפסיל וייס, יו"ר מכון 'שם עולם', ושמעתי ממנו סיפור נאה ביותר. והסיפור המדהים הזה הולך כך".

"באמריקה של אחר השואה, התגורר הצדיק רבי יצחק אייזיק רוזנבוים זצ"ל, שהתפרסם כאדמו"ר מזוטשקא. הוא קבע את מעונו במנהטן, באיסט סייד, היכן שהחרדים התגוררו באותם ימים. בורו פארק, לא הייתה נראית כפי שאנחנו מכירים אותה היום. רחוק מכך. התגוררו בה יהודים לא מעטים, אך רבים מהם היו רחוקים מהדת, וגם אלו שהיו קרובים, היו מתוכם שנכשלו בשמירת שבת. הניסיון לסגור את החנויות בשבת, היה גדול מנשוא. היו אז יהודים שאכלו קערת טשולנט מהפלטה, אבל רצו מיד אחריה לפתוח את החנות".

"לרבי שהיה בעל לב יהודי בוער, זה כאב מאוד. הרבי לא היה מסוגל לשבת במעונו במנהטן כאשר בבורו פארק יהודים מחללים שבת. מה עשה? אירגן קבוצת יהודים ויצא מידי שבת בבוקר לעבר בורו פארק כדי להיכנס לכל אותן חנויות ולהפציר בבעליהן לסגור. הוא היה מתפלל מוקדם מאוד, ויוצא בראש החבורה הזאת למהלך הרגלי הארוך והמתיש".

"שבועות ארוכים נמשכה פעילותו של הרבי. הוא לא אמר נואש. הוא נכנס לכל חנות, אחת אחת, והפציר והתחנן והבטיח, ובסוף - הנס קרה. לאט לאט נסגרו החנויות וכבודה של השבת היהודית חזרה לעטר את השכונה שהחלה באותה זמן ללבוש צורה חרדית. עד כדי כך שהגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל, הפליא ביותר לדבר על התוצאה הזאת, שאליה הגיע הרבי באופן אישי".

"הקבוצה שליוותה את הרבי בפעילות הזאת, לא המשיכה עד הסוף. זה לא היה קל כלל ועיקר. אחד מתוכם, נער צעיר, היה היחיד מכל אותה חבורה, שהמשיך עם הרבי עד הסוף. כשהמבצע הוכתר בהצלחה, חש הרבי צורך להודות לנער, והוא הבטיח לו בהן צדקו: "דו וועסט נאך וואקסען זייער גרויס" (-אתה עוד תגדל להיות גדול מאוד...)", כותב דמן.

"שוין. כמובן שמיותר לספר לכם שלנער הזה, שבכלל לא הגיע מבית חסידי, קראו יעקב ליצמן, וגם אם אנחנו לא ממש מסכימים איתו בעניין הסופגניות, נצטרך להודות, שהסקר הזה מלמד אותנו שברכת הצדיק קוימה עד הסוף".
סוד הפופולאריות של ליצמן שמירת שבת חילול שבת בבורו פארק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד