י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

דו"ח תעסוקה מאכזב בארה"ב: תוספת של 156 אלף משרות בלבד

הדו"ח הצביע כצפוי על עלייה קלה בשיעור האבטלה ועל העלייה החדה ביותר בשכר הממוצע מאז 2009

דו"ח תעסוקה מאכזב בארה"ב: תוספת של 156 אלף משרות בלבד



משרד העבודה האמריקאי פירסם היום את דו"ח התעסוקה לדצמבר – הדו"ח האחרון בתקופת כהונתו של הנשיא ברק אובמה. הדו"ח הצביע על תוספת של 156 אלף משרות למשק האמריקאי. שיעור האבטלה הגיע ל-4.7% אחרי שבחודש שעבר ירד ל-4.6%. הערכות הכלכלנים היו כי המשק האמריקאי יוסיף 175-180 אלף מקומות עבודה וכי שיעור האבטלה יגיע ל-4.7%.

בנוסף לנתוני התעסוקה היבשים, הדו"ח מספק הצצה עמוקה יותר לכלכלת ארה"ב בעזרת נתוני השכר – שמשפיעים על האינפלציה במדינה. בחודש שעבר הצביע הדו"ח על ירידה של 0.1% בשכר השעתי הממוצע בארה"ב, אך הדו"ח שפורסם היום הצביע על התאוששות מסוימת וחזרה למסלול של גידול בשכר – מה שעשוי להשפיע על מדיניות הריבית בארה"ב. השכר השעתי הממוצע עלה בדצמבר ב-0.4% ל-26 דולר בשעה. השכר הממוצע ב-2016 עלה ב-2.9% - העלייה הגדולה ביותר מאז 2009.

הדו"ח הצביע גם על תוספת של 135 אלף משרות בלבד באוקטובר, לעומת הערכות קודמות לתוספת של 142 אלף משרות. נתוני נובמבר תוקנו כלפי מעלה ומצביעים על תוספת של 204 אלף משרות לעומת הערכות קודמות לתוספת של 178 אלף משרות.

אתמול פורסם דו"ח התעסוקה הפרטי של ADP שהצביע על האטה חדה בצמיחת המשרות במגזר הפרטי בארה"ב. לפי הדו"ח, 153 אלף משרות נוספו למגזר הפרטי בארה"ב בחודש דצמבר - ירידה חדה לעומת 215 אלף משרות שנוספו בנובמבר. הגידול גם היה נמוך מתחזיות הכלכלנים לתופסת של 170 אלף משרות בדצמבר.

כשאובמה נכנס לבית הלבן בינואר 2009, המצב הכלכלי בארה"ב היה רעוע ושיעור האבטלה הגיע ל-7.3%. עד אוקטובר 2009 זינק שיעור האבטלה בארה"ב ל-10%. חודש לפני כניסת אובמה לתפקיד הבנק הפדרלי הוריד את הריבית לרמה של 0%-0.25% - הריבית הנמוכה ביותר שהונהגה בארה"ב. הבנק הפדרלי ציין אז כי התעסוקה והאינפלציה הם שני המדדים החשובים ביותר בדרך להעלאת הריבית.

הכלכלה שיורש דונלד טראמפ נמצאת במצב שונה לחלוטים כששוק התעסוקה מפגין יציבות מרשימה במשך חודשים ארוכים. בדצמבר 2015 החל הבנק הפדרלי להעלות את הריבית בארה"ב ל-0.25%-0.5% ואמר כי צפויות ארבע העלאות ריבית ב-016. ואולם חוסר הוודאות בתחילת השנה שעברה בסין, ההצבעה בעד יציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי והקרב הצמוד בין טראמפ להילרי קלינטון על נשיאות ארה"ב הביאו את הבנק הפדרלי להעלות את הריבית רק פעם אחת – לפני כשלושה שבועות ל-0.5%-0.75%.

ואולם התוכניות הכלכליות שיכללו ככל הנראה גידול בהוצאה התקציבית – מה שיגביר את האינפלציה בארה"ב ומצב של תעסוקה מלאה עשויים לגרום לבנק הפדרלי לאחר בהעלאת הריבית בקצב שהמשק זקוק לו. הבנק הפדרלי אמר בדצמבר כי הוא צופה שלוש העלאות ריבית בלבד ב-2017.

משמעות המצב של תעסוקה מלאה אומרת כי דו"חות התעסוקה בתקופתו של טראמפ יצביעו על גידול נמוך יותר מבחינה מספרית של מקומות העבודה בחודש. יו"ר הבנק הפדרלי, ג'נט ילן, אמרה כי מספיקה תוספת של 100 אלף מקומות עבודה בחודש כדי ששוק העבודה ישמור על גודלו ביחס לגידול באוכלוסייה.

בפרוטוקולים של ישיבת ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הבנק הפדרלי שבה התקבלה ההחלטה להעלות את הריבית ושפורסמו השבוע נכתב כי מקבלי ההחלטות אמרו כי ייתכן שהם ייאלצו להעלות את הריבית בקצב מהיר יותר מ"הדרגתי" – כלומר בקפיצות של יותר מ-0.25% בכל פעם.

"בכירי הבנק הפדרלי הצביעו על מספר סיכונים, שאם יתממשו, עשויים לדרוש נתיב מדיניות שונה מזה שחזוי כעת", נכתב בפרוטוקול הישיבה. הסיכון הגדול ביותר הוא כי שיעור האבטלה יצנח בשיעור חד אל מתחת ל-4.5% - רמה שנחשבת לנורמלית בטווח הארוך, ואשר ירידה מתחתיה עלולה לגרום להתגברות האינפלציה.
דוח תעסוקה ארצות הברית שיעור האבטלה שכר ממוצע משרד העבודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד