כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

די. לא חוקרים ראש ממשלה מכהן // טור

אתם באמת תמימים לחשוב שכל מה שמעניין את החוקרים זה מאיפה הגיע הסיגר של נתניהו? מי שלא הצליח להפיל אותו בקלפי, מנסה להגיע אליו דרך חדרי החקירות. הגיע הזמן לעשות לזה סוף

מנחם אייכלר
מנחם אייכלר

אזרחי ישראל הלכו לקלפיות לפני כשנתיים ובחרו שוב בבנימין נתניהו לראשות הממשלה, בפעם הרביעית. כן, גם מצביעי ליברמן, בנט והמפלגות החרדיות ידעו שהפתק שלהם ימליך את נתניהו לראש ממשלה. הציבור ברובו חושב שהוא המתאים ביותר לתפקיד. נקודה.

אבל מי זה בכלל הציבור שיקבע מי ינהל את המדינה? מבחינת האליטות הישנות, אלו שפעם שלטו במדינה ללא עוררין, בחירת הציבור לא רלוונטית, ניהול ענייני המדינה לא חשוב במיוחד. הם נחושים למנוע מראש הממשלה למלא את תפקידו כראוי, והם יעשו שימוש במוקדי הכוח האחרונים שנותרו בידיהם, למרות שהעם מאס בהם מזמן. היועץ המשפטי לממשלה ומשטרת ישראל, בלחץ ארטילרי כבד ומושחת של הברנז'ה התקשורתית התל אביבית, דורשים מראש הממשלה לתת בדחיפות תשובות ברורות לשאלה קיומית וחשובה במיוחד: מי נתן לו את הסיגר ההוא ולמה?

היסטוריונים בעתיד לא יאמינו למה שנכתב כאן, אבל מדובר במציאות. הזויה ומגוחכת ככל שתהיה, אבל עדיין מציאות. ראש ממשלת ישראל, האיש שנבחר בצורה דמוקרטית שוב ושוב ושוב, האיש שמשיט את ספינת מדינת ישראל במים הסוערים של המזרח התיכון הגועש ורועש, האיש שאחראי על הביטחון, על יחסי החוץ, על כלכלת ישראל, האיש הזה הפך ליעד מרכזי וחשוב של להב 433 של משטרת ישראל. זוהי הפיכה משפטית-תקשורתית, נגד בחירת העם, נגד רצון העם. זוהי התנקשות נפשעת בדמוקרטיה הישראלית, בכוונת מכוון ובמטרה ברורה: להדיח את המנהיג הנבחר.

שואל את עצמו האזרח הפשוט: כל ראשי הממשלה בדור האחרון היו עסוקים בחקירות משטרה נגדם במהלך כהונתם במשרה הפוליטית הבכירה ביותר. אהוד ברק, אריאל שרון, אהוד אולמרט, בנימין נתניהו, כולם כיהנו כראשי ממשלה עם צל כבד של חקירת משטרה פעילה נגדם. מטבע הדברים, אדם שמתנהלת נגדו חקירת משטרה מקדיש חלק ניכר מזמנו להגנה משפטית. זוהי זכותו וחובתו לעשות הכול על מנת להוכיח את חפותו. אבל, לא לכך התכוון האזרח שהלך לקלפי. הוא בחר בראש ממשלה במשרה מלאה.

שרשרת החקירות הרציפות לא נובעת מהעובדה המצערת שבמקרה האנשים המושחתים ביותר בישראל נבחרו לראשות הממשלה. הסיבה היא אחרת. מי שמגיע לראש הפירמידה הפוליטית במדינת ישראל מסומן מיד כחשוד, עברו נסרק בקפדנות על ידי עיתונאים, אינטרסנטים בעלי כוח, יריבים פוליטיים ואויבים אישיים. לרוב לא מגלים שם עבירות רצח, אבל עבירות בענייני כספים ומנהל תקין תמיד מצאו ותמיד ימצאו. מיעוטם מבוססים על משהו ורובם מנופחים או חסרי בסיס. כמעט כל אזרח בישראל שיושיבו עליו שלושה חוקרים במשרה מלאה יעמוד מהר מאוד למשפט, בצדק או שלא בצדק. למעט כמובן הצדקנים והטהרנים הפופוליסטים הגדולים משמאל. הם כידוע נקיים מכל רבב.

מבחן בוזגלו לא רלוונטי כאן, שכן את בוזגלו איש לא מחפש. חוקרי המשטרה הבכירים די משתעממים לחקור את בוזגלו. אין בזה תהילה וקריירה, אין הדלפות ויחצנו"ת. זה לא מעניין.
בחלק ממדינות המערב יש חוק הגיוני ומתבקש: לא חוקרים את מנהיג המדינה במהלך כהונתו, אלא אם כן מדובר כמובן ברצח או עבירה חמורה אחרת. יש לכם חשדות? מצאתם מסמך תמוה? מצוין. יתכבדו החוקרים להמתין לסיום כהונת ראש הממשלה, ואז יחקרו הכול ללא כחל ושרק.

מעניין מאוד כמה מוטיבציה יהיה לחוקרים הנלהבים לחטט בחשבוניות מלאי עובש בסיום כהונת ראש הממשלה, בלי המצלמות, ההדלפות ושיכרון הכוח. בואו נראה את הפרקליטים חמורי הסבר ומלאי החשיבות העצמית מקיימים עשרות ישיבות ליליות והתייעצויות סרק מרובות משתתפים, על חשבון כספי משלם המיסים, בנוגע לראש הממשלה לשעבר.

ההיגיון מאחורי החוק הזה פשוט: האזרחים מצפים לקבל מנהיג במשרה מלאה. בשביל זה הם הלכו לקלפיות ובחרו בו לראשות הממשלה. לא בשביל שהוא יבלה את זמנו עם עורכי דין ומשפטנים בענייניו האישיים. האינטרס הציבורי הראשון במעלה הוא שהחוק הזה, שהוצע בעבר מספר פעמים, יאושר גם במדינת ישראל. מדינה שבה כל ראשי הממשלה בדור האחרון נחקרו במהלך כהונתם, והדבר היווה חבלה חמורה בדמוקרטיה והיפוך רצון הבוחר.

במקרה של ראש הממשלה הנוכחי, והקודם, וזה שלפניו, בנימין נתניהו, הסיפור מקומם אף יותר. ידוע וגלוי שהאליטה הישנה, השולטת כיום בעיקר בתקשורת, במערכת המשפט ובאקדמיה, טרם השלימה עם התופעה ששמה נתניהו. הוא נטע זר עבורם, מטאור פוליטי מבריק שהצליח לאחד מאחוריו את ישראל השנייה ולגנוב לישראל הראשונה את השלטון ואת המדינה. התקשורת כולה מגויסת כבר שנים ארוכות במאמץ להורידו מהזירה, אולם האיש עקשן.

עשורים של השמצות, תיאורי זוועה, מסעות הכפשה חסרי תקדים, וכלום. בקמפיין הבחירות האחרונות הושקעו סכומי עתק שזרמו מכל העולם לעמותות קש שונות ומשונות במטרה להדיחו בכל מחיר, אך לשווא. האיש תקוע כמו עצם בגרונה של האליטה הישנה. גם ניסיונות לתפור לו מספר תיקים פליליים במהלך הקדנציה הראשונה (בין היתר שרפה משטרת ישראל את כספי משלם המיסים על בדיקת סיכה בעלות של שישה שקלים!) לא צלחו. אלפי שעות חקירה ובזבוזי עתק על חשבון הציבור לא הביאו להשגת המטרה המיוחלת, שהיא קטיעת הקריירה הפוליטית של מנהיג המחנה הלאומי.

כעת, אחרי שהאליטה נואשה סופית מהקלפי (הרשתות החברתיות חושפות בפניהם טפח ממה שהעם חושב עליהם), היא חוזרת לשיטה הישנה והטובה. שליחיה מטרידים את ראש ממשלת ישראל, האיש שמנהל את המדינה המסובכת והמורכבת ביותר בעולם, עם סיפורי חליפות וארוחות. מעסיקים גדודי חוקרים ופרקליטים נפוחים, יוזמים חקירות מתוקשרות נגדו ונגד בני משפחתו, ופוצחים בהצגה הכי טובה בעיר. למה שחוקרי המשטרה יעסקו בפושעים הקטנים מהרחוב אם יש להם הזדמנות לחקור את משפחת נתניהו? את ראש ממשלת ישראל? צריך להיות נאיבי ותמים במיוחד לחשוב שמדובר כאן על רדיפת הצדק והאמת.

הסיפור פשוט יותר. אחרי כל הכישלונות לנצח אותו בזירה הדמוקרטית, כנופיית שלטון החוק נקראה לדגל. הם כבר יחפרו, יחקרו, יבחשו, ידליפו, יפטרו את כל מקורביו, יוציאו את המיץ לסביבתו, ישרפו לראש הממשלה סכומי עתק על עורכי דין ופרקליטים, ומי יודע, אולי בסוף גם ימצאו איזה מסמך שלא דווח כחוק. הידד. המדינה ניצלה. יש שופטים בירושלים וכל הקלישאות הצבועות והשקריות הללו. אזרחי ישראל בזים ברובם לכנופיית שלטון החוק וזועמים על מסע הרדיפה הפוליטי הזה. הרוב השפוי מקווה בסתר ליבו שהסרט הזה לא יחזור על עצמו, שהפעם מישהו יעצור את מחול השדים והערפדים המתרקם לנגד עינינו.

יאיר לפיד. בוז'י הרצוג. גדעון סער וכל מי שחולם על ראשות הממשלה. בכנות, אתם באמת מאמינים שלכם זה לא יקרה? האם לא ברור לכם שביום שתיכנסו ללשכת ראש הממשלה, מישהו איפשהו יתחיל לחטט בעברכם העשיר, לסרוק חשבוניות ולצלם מסמכים ? למה אתם חושבים שגורלכם יהיה שונה מכל קודמיכם בתפקיד ? הגיע הזמן לאזור אומץ ולהגיד סטופ. לא חוקרים ראשי ממשלה על עבירות שחיתות במהלך כהונתם. האינטרס הציבורי הוא לאפשר לנבחר הציבור הבכיר ביותר להשלים את כהונתו ולעסוק במהלכה אך ורק בענייני הציבור. כתבי הפלילים אמנם יתאכזבו, אבירי המלחמה בשחיתות יצווחו ככרוכיה על טרפם שנשמט מידם, אבל הציבור ירוויח ראשי ממשלה במשרה מלאה.
חקירת נתניהו מנחם אייכלר חקירת ראש הממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד