י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מחקר: הורים שוגים במינון התרופה לילד ועלולים לסכן חיים

את שולפת כף מהמגירה במטבח ונותנת בה לילדון סירופ נגד שיעול - יש סיכוי שברגע זה את מסכנת את חייו • מחקר חדש קובע כי הורים רבים שוגים במתן מינון נכון של תרופות ועשויים לסכן את חיי ילדיהם • מהן הסכנות וכיצד מונעים אותן?

מחקר: הורים שוגים במינון התרופה לילד ועלולים לסכן חיים



כתב העת האמריקני Pediatrics מעלה ידיעה שאמורה להעלות את המודעות בקרב הורים, למען בריאות ילדיהם. לפי הידיעה, מחקר חדש שנערך בארצות הברית מעלה כי הורים רבים טועים במינון התרופות שהם נותנים לילדיהם. מינון שגוי של תרופות, יש לציין, עשוי לסכן את חיי הילדים.

כיצד קורה דבר כזה?

ובכן, הילד מתלונן על כאב ראש, את ממהרת לארון התרופות, שולפת את בקבוק הנורופן, בודקת את המינון, שולפת כפית מטבח ונותנת לו את הסירופ. "שיהיה לך לבריאות", את מאחלת לו, ומייחלת שכאב הראש יעבור.

הילד משתעל בלילה, את שולפת את סירופ נגד השיעול שרשם לך הרופא, מוציאה מהמגירה כף רגילה ונותנת לו שיירגע. מחקר אמריקני מגלה שמרבית ההורים טועים במינון התרופה שהם נותנים לילדים -דבר שלפעמים יכול לסכן את בריאותם ואף את חייהם.

שלא כמו אצל מבוגרים, התרופות לילדים ניתנות לרוב בצורת סירופ, הדורשת הקפדה על המינון שניתן במיליליטרים שתורגמו ממיליגרמים. חישוב המינון, שמתבצע על ידי רופא הילדים, מסתמך על משקל הילד, ריכוז התרופה והאבחון הרפואי.

המחקר קובע כי לפחות 50% מילדי העולם מקבלים מינונים לא נכונים של תרופות שעלולים להוות סיכון בריאותי. פעמים רבות אנו מאבדות את כפית המדידה שמגיעה עם הסירופ, ובמקום זה אנחנו משתמשות בכפית רגילה, שלרוב אינה מדויקת. מינון יתר של סירופ לילד מהווה סכנה כך למשל, מינון יתר של התרופה פראצטמול (עליה נמנים למשל המותגים אקמול, נובימול ודקסמול) עלול לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בכבד. מינוני יתר של סירופים שונים לשיעול - עלולים לגרום לדום נשימה, ומינונים שגויים של אנטיביוטיקות, עלולים לגרום להתפתחות חיידקים עמידים ביותר.

כיצד להימנע ממינון שגוי של תרופות?

*המינון נקבע על פי משקל התינוק: דאגו לשקול את התינוק או הילד, ודווחו לרופא הילדים על המשקל המדויק. המינון חייב להיות מותאם למשקלו המדויק.

*השתמשו בכלי מדידה מדויק: כאמור, על פי ההמלצות, עדיף להשתמש במזרק מדידה, בכפית או כוסית מדידה. אם אתם משתמשים בכוסית מדידה, הניחו אותה על מקום שטוח כדי שהמינון יהיה מדויק.

*תנו את התרופה בחדר מואר: ודאו שזו התרופה הנכונה והפרידו בין התרופה המיועדת לילד, לתרופות אחרות.

*הקשיבו לרוקח: לרוב בעת מתן התרופה, יזהיר הרוקח מתופעות לוואי העלולות להתפתח.
תרופות מינון מחקר סירופ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד