י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בקרוב: המדינה תנסה לעשות סדר בתמ"א 38

הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ ישראל אייכלר התכנסה לישיבת מעקב בנושא מיצוי זכויות הדיירים בתמ"א 38. בישיבה הצהיר אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור במשרד האוצר, כי בעוד שבועיים תוקם מינהלת התחדשות עירונית שתנסה לפעול למען הדיירים • כל הפרטים

אילוסטרציה (יונתן זינדל, פלאש 90)
אילוסטרציה (יונתן זינדל, פלאש 90)



הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ ישראל אייכלר התכנסה לישיבת מעקב בנושא מיצוי זכויות הדיירים בתמ"א 38. בישיבה הוגשו תשובות הממשלה לפניות הציבור שהועלו ונדונו בוועדה.

אייכלר הזכיר כי מהפניות שהוצגו בדיון הקודם עולה כי לא קיימת רגולציה כלל לגבי היזמים ומארגני ההחתמות. כל אחד יכול להיות יזם וכל אחד יכול להחתים דיירים. אין כל רישום ממשלתי על ביצוע הפרויקטים של תמ"א 38 - כמה הסתיימו, כמה באמצע תהליך, כמה טרם החלו. כל רישום שישנו הוא רישום שאינו מדויק ולא רשמי.

"לא קיים ליווי והדרכה כלשהם לדיירים, מטעם המדינה. כל מה שנעשה, נעשה על בסיס התנדבותי וולנטרי על ידי עמותות וחלק מהרשויות המקומיות" אמר אייכלר והוסיף, "אין כל מחויבות רשמית לדיירים מצד מבצעי הפרויקט ובעצם לדיירים אין למי ולאן לפנות במיוחד כנגד קבלנים ויזמים שעוזבים את הפרויקטים והבניה באמצע התהליך והדיירים נשארים לגור בתוך אתרי בניה.

"החוק לא דורש ערובות ממבצעי הפרויקט ואם הקבלן עוזב את הפרויקט באמצע ומשאיר את הדיירים לחיות באתר בניה ואין להם למי לפנות פרט להליך יקר ומתמשך בבית המשפט".

בדברי התשובה אמר אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור במשרד האוצר, כי בעוד שבועיים תוקם מינהלת התחדשות עירונית. "הזכויות הם לא של יזם, קבלן או עו"ד אלא של הדיירים במקום" אמר.

לדבריו, "תפקידנו כממשלה הוא לא לחנך את התושבים אלא לעזור להם. הדיירים צריכים להבין שכדי להיכנס לתהליך הם צריכים יעוץ משפטי צמוד של גורם שמבין בתחום ולא כל מיני מאכרים. חופש העיסוק מאפשר לכל אדם לעסוק בזה, לאט לאט אנחנו רואים שדיירים מתאגדים בעצמם ועושים יחד את התהליך בכוחות עצמם ויודעים לקחת ערבויות מתאימות שקשורות לביצוע. כדי להתחיל תהליך צריך לקחת איש מקצוע אמיתי שמראה ניסיון בתחום ולא להקשיב לכל מי שדופק לך בדלת ומתחיל לספר לך סיפורים".

יצחקי הוסיף, "בחלק מהבניינים יש אנשים שאין ידם משגת לשכור את שירותיו של בעל מקצוע, אז אם מחלקים את זה בין כל הדיירים זה יוצא סביר ויש גם עו"ד שלא לוקחים אגורה בתחילת התהליך אלא אחוז מהרווחים.

"בשנה וחצי מאז הוקמה הממשלה הזו, עסקנו בנושאים אחרים הקשורים במשבר הדיור, בעיקר הגדלת ההיצע. הנתונים בעייננו מרשימים. ב-2011 תוכננו 30,000 יחידות דיור והשנה גמרנו ב-111,000".

"תמ"א 38 3 א באה למסד את ההחלטות של איזה זכויות בנייה יתאפשרו במידה והם לא סותרים את זכויות המתאר. בסופו של דבר התמ"א כפופה לסעיף 23 שאומר מה מותר לעשות בכל שכונה, לפי תוכנית הרובעים".

"אנחנו חושבים שהרשות צריכה להוביל את העניין של תמ"א 38 כי בסופו של דבר תוספת של זכויות בנייה מביאה למצב שצריך לשנות גם את התשתיות ולכן יש ויכוח ביננו לבין הרשויות המקומיות. הנושא נמצא על שולחן ועדת הפנים".

לדברי יצחקי, "בנוסף בתקציב המדינה שמנו כמה מאות מיליוני שקלים (230) לטובת תמריצים לרשויות שיאשרו היתרים להתחדשות עירונית. בסוף בלי הרשויות לא יקרה כלום, מי שחושב שאפשר לכפות משהו על רשות עירונית, שישכח מזה".

במענה לבקשות יו"ר הועדה שהועלו בדיון הקודם הודיע משרד המשפטים כי בקרוב תבוטל הדרישה לקבלת אישור מגורמים שאינם בעלי הדירה, כגון בנקים והוצל"פ במקרה של עיקול הבית ותידרש הסכמת בעלי הדירה בלבד.

מנהלת האגף להתחדשות עירונית הודיעה בתשובה לבקשות הועדה:

"א. כבר היום עובדים על הסכמי מדף לתמ"א 38. כך שאזרח שמגיע אליו יזם יוכל לקבל את נוסח החוזה ולראות איך חוזה אמור להיראות בהמלצה של משרד השיכון.

"ב. הוגש חוק המארגנים שנועד להתמודד עם תופעת המאכרים, כבר עבר בקריאה ראשונה, החוק בא לתת מענה לכל אלה שמוציאם את עצמם מסונדלים בגלל שחתמו על כל מיני דברים שלא הבינו.

"ג. עובדים גם על הכנה ופרסום של מאגרים של בעלי מקצוע שעברו הכשרה מיוחדת לביצוע התמ"א. סיימנו מחזור שמיני של קורס לקבלנים שמיועדים לתמ"א 38. בקרוב יתקיים מחזור נוסף שבו יוכלו להשתתף גם יזמים וקבלנים הרוצים להכיר את פרטי תכנית הביצוע של תכניות הבניה תמ"א 38.

"ד. תוך שלושה חודשים נפרסם מדריך מפורט לדיירים העומדים לבצע תמ"א 38.

"ה. נסדיר את שכר הטרחה של עורכי הדין, לקביעת מנגנון תשלום הוגן".

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר אמר כי יש להקים בכל עיר נציגות של המנהלת שתדריך את הדיירים הנכנסים להתחדשות עירונית ולתכנית תמ"א 38, שלא יסתבכו, כמו הפונים שסיפרו על תלאותיהם, מאז חתמו על הסכמתם ליזם או קבלן או מחתים שאין לו שום אפשרות לבצע את תכנית הבניה.

לסיום ביקש יו"ר הועדה מהמועצה הארצית לבניה לשנות את הגזירה שבנין שאחד מדייריו הוציא היתר בניה עבור דירה אחת בבנין מ2005 , כל הבניין לא יוכל להיכנס לתכנית תמ"א 38. אנחנו מבקשים גם לזרז את קידום ההמלצה לחוזה אחיד לתכנית תמ"א 38 כהמלצת משרד השיכון.
ישראל אייכלר תמ''א 38 בניה נדל''ן אביגדור יצחקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד