י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

חשיפה: כמה מכוניות בישראל נרכשו בהלוואה בנקאית?

לפי נתוני משרד הרישוי, על 726 אלף כלי רכב רשום שעבוד בנקאי • 176 אלף מכוניות חדשות - 52% מסך כלי הרכב שעלו ב-2016 - נרכשו בהלוואות בנקאיות • הסיבה: בועת אשראי שמוזנת בהלוואות בריבית אפס ומימון של עד 100% • מנכ"לית משרד התחבורה: "אין פלא שהכבישים מפוצצים"

פקק תנועה. צילום: משה שי, פלאש 90
פקק תנועה. צילום: משה שי, פלאש 90



אחרי חודשים של ספקולציות סביב שאלת קיומה של בועת אשראי בענף הרכב הישראלי — דלף סוף סוף נתון משמעותי ראשון אודות ממדי התופעה. ל–TheMarker נודע כי על 726 אלף כלי רכב בישראל רשום בימים אלה במשרד הרישוי שעבוד על שם אחד הבנקים — כנגד הלוואה שנלקחה עבור רכישת הרכב ושעדיין לא הוחזרה.

מדובר ב–21% מכלי הרכב על כבישי ישראל — 3.44 מיליון כלי רכב פעילים — לרבות רכבי חברה, ליסינג והשכרה. עם זאת, מלאי ציי הליסינג וההשכרה בענף הרכב מוערך כיום ב–260 אלף כלי רכב — נתון שמלמד על שיעורי אשראי גבוהים גם בקרב השוק הפרטי.

אם לא די בכך, מסתבר כי היקפי האשראי שניתן בענף רק גדלים והולכים. מהנתונים עולה כי מתוך 336,885 כלי רכב חדשים שנרשמו ב–2016 במשרד הרישוי — על 176,159 נרשם שעבוד. כלומר, 52% מכלי הרכב החדשים שנמסרו אשתקד נרכשו במימון בנקאי.

מנתונים שהעבירו בחודשים האחרונים הבנקים לידי יחידת הפיקוח בבנק ישראל, עולה כי היקף האשראי הקמעוני שמערכת הבנקאות העניקה ללקוחות פרטיים בעבור רכישת כלי רכב חדשים הסתכם בסוף יוני ב–9.2 מיליארד שקל.

עם זאת, בענף הרכב העריכו אז כי נתוני האמת אודות האשראי לענף גבוהים יותר. הסיבה לספקנות נעוצה בכך שהנתון אודות האשראי "הצבוע" לענף לא כולל הלוואות קמעוניות אחרות שנוטלים משקי הבית, וגם לא את היקפי "הטרנד" החדש של חכירת רכב בליסינג מימוני. בנוסף, הנתון שפורסם לא כולל את האשראי הבנקאי שנוטלות חברות הליסינג וההשכרה — אף שגיוס החוב הזה נושא בעלות מסלולי המימון היצירתיים שמוצעים היום בענף.

מסלולים אלה כוללים בין היתר הלוואות בריבית אפסית למימון של עד 100% משווי כלי רכב, פרישות ארוכות טווח של תשלומים, או הלוואות "בלון", שבהן החזרה של עשרות אלפי שקלים נדחית שנים קדימה. כל אלה מאפשרים בשנים האחרונות לישראלים רבים לקנות מכוניות חדשות בכסף שאין להם.

לפיכך, הנתון אודות היקף כלי הרכב שעליהם רשום במשרד הרישוי שעבוד מספק אינדיקציה טובה יותר אודות המתרחש בענף, והוא גם זה שמטריד בימים אלה את גורמי הממשל, שם סבורים כי ענף הרכב "מתודלק" באמצעות אשראי זול לכאורה ומינוף גבוה.

בדיון שערכה אתמול ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא קידום פרויקטי הרכבות בישראל, העירה מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, כי "על יותר מחצי מכלי הרכב החדשים בישראל נרשם שעבוד, ואין פלא שהכבישים מפוצצים. יש גידול משמעותי מאוד בהיקפי האשראי, בין היתר, בגלל תנאי המימון הזולים — וצריך לבחון מה תהיה המשמעות של זה בעתיד".

"המימון אצל חברות הליסינג - 90%"

2016 הסתיימה כשנת שיא נוספת במסירות כלי רכב. במהלכה עלו על כבישי ישראל הפקוקים עוד 287 אלף מכוניות — קפיצה של 12.6% ביחס לשיא המסירות הקודם שנקבע ב–2015. מתוך כלל כלי הרכב שנמכרו ב–2016, כ–145 אלף (50%) נרכשו על ידי לקוחות פרטיים.

"כ–40% מהמכוניות שאנחנו מוכרים בשוק הפרטי נמכרות בהלוואות", הודה בכיר ביבואנית רכב גדולה. לדבריו, "הריבית הנמוכה מעודדת אנשים לצרוך, בשילוב עם הצמיחה הגבוהה במשק — אבל הסיכון אצל הלקוחות הפרטיים נמוך לעומת הסיכון המשמעותי אצל חברות הליסינג. הן לוקחות הלוואות של 1–2 מיליארד שקל לרכישת הצי, בשיעור מימון של 90%. רוב החברות נמצאות ברווחיות נמוכה או בהפסדים. כרגע זה עובד והעסק מזין את עצמו, אבל אם אחת מהן לא תצליח להחזיר את ההלוואות — תיווצר בעיה גדולה".

תחקיר שפורסם ב–TheMarker באוקטובר העריך כי היקף האשראי שהעמידו לטובת ענף הרכב הבנקים הפועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות, הבינלאומי, אגוד וירושלים הוא כ–7.3 מיליארד שקל, וכי בשלוש השנים האחרונות הוא גדל ביותר ממיליארד שקל.

כמו כן, נמצא כי חלקן של שלוש חברות כרטיסי האשראי שנמצאות בשליטת הבנקים: לאומי קארד, כאל וישראכרט, הסתכם בסוף יוני בכ–1.9 מיליארד שקל.

מהבדיקה עלה כי היקף האשראי לרכב שניתן על ידי בנק לאומי היה 3.3 מיליארד שקל, והיקף האשראי שניתן על ידי בנק הפועלים הוערך ב–2.6 מיליארד שקל. היקף האשראי שהוענק על ידי דיסקונט (כאל) הוערך ביותר ממיליארד שקל, ובשאר הבנקים מדובר בכמה מאות מיליוני שקלים בכל אחד מהם.

היקף האשראי הישיר לרכישת רכב שניתן על ידי לאומי קארד היה כ–1.3 מיליארד שקל. חלקה של כאל באשראי לרכב היה 477 מיליון שקל נכון לסוף יוני 2016, וחלקה של ישראכרט באשראי לרכב היה 114 מיליון שקל.

בניגוד לאשראי בעבור רכישת נדל"ן, למשל, אשראי לרכישת רכב נחשב מסוכן יותר מבחינת ביטחונות, שכן ערך הרכב צונח בעשרות רבות של אחוזים לאורך תקופת החזרי ההלוואה, ולכן גם שעבודו יעיל פחות בעבור הבנק מבחינה פיננסית, במקרה של לקוח שאינו עומד בתשלומים. זו הסיבה לכך שהפיקוח על הבנקים חייב את הבנקים לבודד ולהציג את היקף האשראי שניתן לענף הרכב החל בדו"חות השנתיים שלהם ל–2016.

בבנקים טענו מנגד, כי האשראי ניתן בשיעורי מימון של כ–70% משווי כלי הרכב הנרכש, וכי סך החשיפה שלהם לענף הרכב מסתכם בכ–6%–7% מסך תיק האשראי.
הלוואה בנקאית כלי רכב מכוניות חדשות בועת אשראי משרד התחבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד