כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הקווים הגרועים ביותר של אגד בירושלים: כל אוטובוס שלישי מבוטל

מסמך של משרד התחבורה חושף ליקויים רבים בקווים מרכזיים של אגד בבירה - בעיקר "דילוג" על הוצאת נסיעות • בתחנת הכותל המערבי נמצאו חריגות בכמעט 20% מהאוטובוסים • מקור בענף: "נהגים חדשים מסרבים לעבוד בשכונות החרדיות"

קו 1 במאה שערים. צילום: יואב ארי דודקביץ, פלאש 90
קו 1 במאה שערים. צילום: יואב ארי דודקביץ, פלאש 90





השביתה באוטובוסים של אגד בירושלים יצרה סיוט תחבורתי עבור הנוסעים בשבוע שעבר, אבל מונופול התחבורה הציבורית הוותיק בבירה מקשה על חיי התושבים כבר חודשים ארוכים. הקווים שבהם ניתן השירות הגרוע ביותר נחשפים כעת במסמך ביקורת של משרד התחבורה שהגיע לידי TheMarker, שהוכן בעקבות הידרדרות השירות של אגד בירושלים.

הביקורת התבצעה בספטמבר מתחנות המוצא של הקווים, ובמהלכה נבדקו 28 קווים מתשע תחנות מוצא שונות. בסך הכל, נמצאו 833 חריגות מלוחות הזמנים, שהן 12.4% מסך הנסיעות שנבדקו. מדובר בשיעור ליקויים קיצוני - כפול מהחריגות "הרגילות" של אגד בכלל ישראל.

הקו עם שיעור חריגות השירות הגבוה ביותר מבין אלה שנבדקו הוא קו 36, היוצא ממסוף אגד ברחוב שטראוס אל רחוב שיבת ציון. ב-34.2% מהמקרים נמצאו ליקויים בהפעלת קו זה, כשרובם ככולם הם הליקוי החמור ביותר עבור הנוסעים - ביטול הוצאה של אוטובוס. כלומר, אגד פשוט "דילגו" על כל אוטובוס שלישי שאמור היה לצאת בקו 36.



אחריו ברשימת הקווים הירושלמיים הבעייתיים נמצא קו 3 (19%–28% חריגות), ואחריו הקו הירושלמי 1 (כ-22%–26% חריגות). הקווים מחברים בין העיר העתיקה לבנייני האומה ומרכז העיר.

תחנת המוצא עם שיעור הממצאים הלא תקינים הגבוה ביותר היא תחנת הכותל המערבי, שבה נמדדו חריגות בכמעט 20% מהאוטובוסים שיצאו מהתחנה. גם כאן, כמעט כל החריגות הן אי־ביצוע של נסיעות.

עוד מתברר כי מספר הקו עם שיעור האיחורים הגבוה ביותר הוא קו מספר 3 היוצא מגשר המיתרים, שאיחר בכ-9% מהמקרים בביקורת. כמו כן, בתחנת מוצא גשר המיתרים נרשם שיעור האיחורים הגדול ביותר בהוצאת אוטובוסים - 5.4%.

על פי הביקורת, שיעור הממצאים הבלתי־תקינים בשעות הערב גבוה משמעותית מבשעות הבוקר - 14.9% לעומת 9.8%. ניתן לראות מגמה זהה של שיעור ממצאים לא תקינים במהלך ימות השבוע, כך שלא מדובר באירועים נקודתיים, אלא בכשלים עקביים.

מקור המצוי בפרטי הדברים ניתח את הנתונים כך: "הקווים שבהם נמצאו החריגות הגבוהות בביקורת של משרד התחבורה הם בעיקר כאלה המשרתים מוקדים במגזר החרדי. מכאן, ניתן לשער שמשרד התחבורה בחר את מיקומי הבדיקות לפי לחץ של החרדים. חסרים לאגד כ–120 נהגים בירושלים, ויש בעיה שנהגים חדשים, בעיקר כאלה שהגיעו מערים אחרות, לא מוכנים לעבוד בשכונות החרדיות בגלל הצפיפות והעומס".

בארגון נוסעי התחבורה הציבורית, 15 דקות, טוענים כי משרד התחבורה יכול להפעיל פיקוח יעיל יותר על אגד ושאר מפעילות האוטובוסים: "מצער שבמשרד התחבורה לא בדקו יציאות של קווים ממסופים גדולים. למעשה, המשרד כלל לא צריך לעשות את הבקרה האנושית של הפקחים, מכיוון שיש לו מערכת בקרה ממחושבת לפי מכשירי GPS המותקנים באוטובוסים - אבל היא אינה מנוצלת דיה לצורך בקרה יזומה".

"ראוי שמשרד התחבורה יפעל בשקיפות מלאה, ויחשוף באופן מלא את הביקורת שביצע על חברת אגד בירושלים. חוסר התפקוד של אגד בירושלים מחזק את דרישת הנוסעים להכנסת מפעיל תחבורה ציבורית נוסף לעיר", סיכום מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב.

אגד צפויה להיקנס ב-63 מיליון שקל

ביום חמישי הקרוב צפוי יו"ר אגד, אבי פרידמן, להגיע לשימוע אצל ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מאיר חן, בעקבות אי־עמידת החברה בתנאי הרישיון ורמת השירות לציבור. כפי שנחשף ב–TheMarker, בפגישה סוערת שהתקיימה בשבועות האחרונים בין חן להנהלת אגד ירושלים, התריע ראש הרשות כי יוציא קווים מידי אגד ויעבירם למתחרים אם אגד לא תשפר את השירות בבירה באופן מיידי.

מנתוני הבקרה של משרד התחבורה מתברר כי במהלך שמונת החודשים האחרונים חלה הידרדרות משמעותית ברמת השירות של אגד בכל רחבי הארץ, ובאזור ירושלים בפרט. בשל כך, משרד התחבורה הודיע לאגד על כוונתו לקנוס את החברה ב-63 מיליון שקל - מתוכם 14 מיליון שקל על אי־עמידה בתנאי השירות באזור ירושלים.

ההסתדרות הודיעה לפני שבוע על השבתת כל קווי אגד באזור ירושלים למשך יממה, בין היתר במחאה על אי־הארכת הסכם הסובסידיה של אגד בידי הממשלה. זאת, אף שרק לפני חודשיים הגיעו משרד האוצר, הנהלת אגד וההסתדרות לסיכום ביניים שלפיו ההסתדרות תיסוג מאיומי ההשבתה של האוטובוסים - ואילו האוצר ישחרר לקופת אגד 150 מיליון שקל, שלטענת הקואופרטיב נדרשו לו לצורך כיסוי הוצאותיו השוטפות. במשרד התחבורה אמרו אז כי הסכם סובסידיה חדש ייחתם רק לאחר שאגד תעמוד בכל תנאי הרישיון עליהם התחייבה ותבטיח רמת שירות גבוהה לנוסעים.

מאגד נמסר בתגובה: "הדו"חות הרשמיים של הרשות הארצית לתחבורה למחצית הראשונה של 2016 שפורסמו באחרונה, מלמדים שאגד ניצב בצמרת דירוג החברות בענף התחבורה הציבורית, וזאת בהתאם לבדיקה שמקיים משרד התחבורה באמצעות חברות בקרה חיצוניות. כך, גם הדירוג החציוני של הרשות הארצית לתחבורה לגבי ירושלים מעמיד את אגד בציון גבוה מהממוצע בענף באותה התקופה. למיטב ידיעתנו, לא פורסמו נכון להיום דו"חות למחצית השנייה של השנה.

באגד הוסיפו כי: "הפעלת התחבורה הציבורית בירושלים היא מאתגרת ביותר, וזאת בהתחשב במאפיינים אוביקטיביים - ובכללם שינויי תנועה כתוצאה מפיגועים, אירועים לאומיים, הפגנות, ביקורי אח"מים ואירועים ביטחוניים נוספים. בנוסף, היעדר תשתית מתאימה ונתיבי תחבורה ציבורית המקנים עדיפות לאוטובוסים, גורם להאטה במהירות המסחרית של האוטובוסים.

"יודגש עוד כי שיעור גבוה מנהגי אגד בירושלים הם תושבי מזרח העיר, מגמה שמתרחבת והולכת על רקע מדיניות משרד התחבורה להפחתת השכר של הנהגים ופגיעה בתגמול שלהם. עובדה זאת יוצרת מציאות מאתגרת בתקופות של חוסר יציבות ביטחונית. כך, לדוגמה, הסגר שהוטל השבוע על שכונת ג'בל מוכבר הביא להיעדרות של יותר מ–20 נהגים אתמול בבוקר, שחששו לביטחונם האישי או שלא יכלו לצאת מהכפר ולהגיע לעבודתם. ואכן במשך כחודשיים, בשל מחסור חריף בנהגים בירושלים, נוצרו ליקויים מינוריים - אך אנו שמחים לבשר כי לאחרונה גייסנו בעמל רב נהגים חדשים שייצרו איזון של ממש באיכות שירותי התחבורה הציבורית בירושלים".
אגד ירושלים שכונות חרדיות סיוט תחבורתי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד