י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סערת הגט מצפת: בג"צ נגד בית הדין

סערת הגט מצפת: שופטי בג"צ הוציאו צו על תנאי לפיו היועמ"ש מנדלבליט ובית הדין הרבני הגדול ינסו להגיע להסדר בעניין העגונה מצפת תוך 21 יום. בית המשפט: "בית הדין זה מקום של סימפוזיונים?"

(צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
(צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

בית משפט העליון נתן צו על תנאי שלא לקיים ב-21 הימים הקרובים דיון חוזר בערעור שהוגש על גט שניתן לאישה שבעלה הפך לצמח.

במהלך התקופה, ינסו היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ובית הדין הרבני להגיע להסדר בעניין הגט.

"הערעור הזה לא במקומו" אמר המשנה לנשיאת בית המשפט העליון השופט אליקים רובינשטיין, "מקרה שבא אדם מן הרחוב שלא שייך לתיק כהוא זה ומגיש ערעור ובית הדין דן בזה? היו מראים לו את הדלת מיד. מי היה נוגע בזה? בית הדין זה מקום של סימפוזיונים?".

"התמונה לא נראית טובה" הוסיף רובינשטיין. "מה היה אילו העותרת הייתה נישאת בינתיים והיו לה ילדים, הכול היה נפתח מחדש?"

הנידון הרגיש עוסק באדם שהפך לצמח בשנת 2007 כתוצאה מתאונה. שבע שנים לאחר מכן, ב-2014, קבע הרכב בית הדין בצפת כי יש להתיר את האישה מעגינותה באמצעות דרך הלכתית של "גט זיכוי". תושב בני ברק, שאינו צד להליך, הגיש ערעור על פסק הדין והרב יצחק יוסף החליט לכנס את בית הדין הגדול על מנת לדון בעניין - וככל הנראה לבטל את הגט.

האישה, שכבר קיבלה את הגט, עתרה לבג"ץ נגד ההחלטה של בית הדין הגדול להתכנס ולדון בעניין בעקבות פנייתו של תושב בני ברק, והיום אמור להתקיים דיון בעניין. בעקבות כך, הודיע אתמול היועץ המשפטי לממשלה כי יתייצב בדיון. לדברי היועמ"ש, "על בית הדין הרבני הגדול אין סמכות לדון בערעור שהגיש צד שלישי, גם אם ההכרעה ההלכתית לא מקובלת עליו".

במבט כללי, נראה כי מנדלבליט בדבריו יצא חזיתית נגד עמדת ההלכה שהביע הרב הראשי הרב יצחק יוסף. "אין לאפשר למשיב הנעדר כל מעמד, "לגרור" את העותרת לדיון בבית הדין הרבני הגדול, על כל ההשלכות והסיכונים הכרוכים בו" נכתב בהודעת משרד המשפטים, וכי "אין לקיים דיון בבקשת המשיב לפני בית הדין הרבני הגדול, אף לא לצורך בירור "מקדמי", של שאלת מעמדו של המערער בלבד".

בעקבות כך אמרו ל'בחדרי חרדים' גורמים בכירים במשרד המשפטים כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט "מוקיר ומעריך מאוד את הרב הראשי ואת מעמדו של בית הדין", והדגישו כי "אין ביניהם יריבות אישית כלשהי".

עוד הוסיפו כי "מבחינת היועץ המשפטי לממשלה מדובר בסוגיה שהיא פרוצדוראלית במהותה, ולא בעניין הלכתי", כך שמנדלבליט כלל לא מתכוון להיכנס לצד ההלכתי שבעניין, אלא רק על הזכות של אדם שאינו קשור כלל להליך המשפטי, בפרט שמדובר בגירושין, להגיש ערעור על החלטת בית הדין.
הגט מצפת עגונה בג''צ בית הדין הרבני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד