כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

הצלחה מרשרשת: צניחה של עשרות אחוזים בשימוש בשקיות ניילון - אבל איפה שקיות הבד?

עד יום שלישי הבא אמורות רשתות השיווק לחלק סלים רב-פעמיים ללא תשלום - בכל קנייה של יותר מ-100 שקלים • המשרד להגנת הסביבה הבטיח סבסוד לסלים הרב-פעמיים, אך בפועל הצרכנים מדווחים על מחסור חמור

שקיות בסופר, יהיה פתרון? צילום: פלאש90
שקיות בסופר, יהיה פתרון? צילום: פלאש90



שבוע וחצי עבר מאז נכנס לתוקף החוק האוסר על חלוקת שקיות חד-פעמיות בחינם ברשתות השיווק, ורשתות השיווק כבר מדווחות על ירידה ניכרת בביקוש לשקיות בשיעור של 50%-85% (בהתאם לרשת). מנגד, צרכנים מתלוננים כי קיים מחסור בסלים רב-פעמיים, שאמורים להיות מחולקים בחינם.

כדי לעודד מעבר לשימוש בתחליפים סביבתיים יותר, פעל המשרד להגנת הסביבה לכך שבחודש הראשון לכניסת החוק לתוקף, יחלקו רשתות השיווק לצרכנים סלים רב-פעמיים ללא תשלום - בכל קנייה של יותר ממאה שקל, בסבסוד המשרד - עד 17 בינואר. ברכישה של מחיר נמוך יותר, יותר ייאלץ הצרכן לשלם מחיר סמלי של שקלים בודדים על שקית רב-פעמית.

"יש היענות חיובית מאוד לנושא, וזה נקלט הרבה יותר מהר ממה שחשבנו. הצריכה אצלנו של שקיות הניילון ירדה ב-80%", אומר רמי לוי, מנכ"ל ובעלי הרשת רמי לוי שיווק השקמה. לדבריו, "זה עניין של מודעות ותרבות של הצרכנים. כשהשקיות היו בחינם - לאנשים לא היתה מודעות לשקיות, וכל דבר הם היו שמים בשקית נפרדת, היום בגלל שמשלמים, וכי דיברו על זה בתקשורת, יש להם יותר מודעות וערך לאיכות הסביבה. הם שמים כמה מוצרים בשקית אחת, מביאים תיקים מהבית".

דוד לרון, סמנכ"ל תפעול ושרשרת אספקה בשופרסל, גם מדווח על ירידה דרמטית: "התגובה לחוק היא משמעותית מאוד. לקוחות שופרסל צורכים 500 מיליון שקיות בשנה, וכרגע ההערכה שלי היא שיש צמצום של מעל 50% בצריכת השקיות. יש פה שינוי התנהגות משמעותי ואנחנו רואים לקוחות שמבינים את החוק ומגיעים עם שקיות ניילון ותיקים מהבית. יש פה גם אלמנט כלכלי, למרות שזה רק 10 אגורות - אדם בקנייה ממוצעת צורך כמות גדולה של שקיות, אז הוא רוצה להוריד".

על פי נתוני רשת AM:PM, ישנה ירידה של כ-60% במספר הלקוחות המשתמשים בשקיות ניילון. הלקוחות השתמשו ב-9,040 יחידות של תיקים רב-פעמיים, לעומת 425 שנלקחו ב-10 ימים הראשונים של חודש דצמבר 2016 (יותר מפי 20). חוסרים בשקיות רב-פעמיות עדיין אין ככלל - אולי בסניף מסוים - אבל המלאי דליל, ורק בסוף חודש פברואר יתחדש המלאי.

הרשתות מודעות לחוסרים בתיקים רב-פעמיים, שאמורים להיות מחולקים בחינם בקנייה של מעל מאה שקל. החוסרים צפויים להימשך בימים הקרובים, ולטענתן נובעים ישירות מהביקוש הגבוה.

לרון מסביר כי שופרסל תפצה את הצרכנים שלא קיבלו תיקים בעקבות המחסור: "הביקוש הגדול לתיקים רב-פעמיים המחולקים חינם יצר מחסור גדול, אז כעת לקוח שלא מקבל במעמד הקנייה את התיק, יקבל קופון ובקנייה הבאה הוא יקבל את התיק, בנוסף לפיצוי בדמות תיק נוסף על זה שנאלץ לבוא פעם נוספת".

גם ברשתות אחרות מנסים לפצות את הצרכנים באמצעות שוברי זיכוי. מיינות ביתן אמרו כי ״לשמחתנו, יש דרישה מהצרכנים יותר מהמצופה, בשבוע הקרוב יהיה כבר מלאי מלא בכל הסניפים. אנו נשמח שהלקוחות ישמרו את הקבלות, וניתן שקית בקנייה הבאה״.

ממגה בעיר נמסר: ״המחסור הוא נקודתי, ברוב הרשת ניתן להשיג שקיות רב-פעמיות. אנחנו עובדים במרץ לספק שקיות לכל הסניפים״.

רמי לוי צופה כי מתחילת החוק ועד סוף החודש יחלק קרוב למיליון וחצי תיקים, ואף הוא פועל להשלמת החוסרים: "עשינו כבר את ההזמנות. אצלנו הקנייה הממוצעת יותר גבוהה מהרשתות האחרות, וחילקנו יותר מהצפוי, אבל זה חוסר זמני - מדובר בשעות או ימים כי הקונטיינרים בדרך".

חוק השקיות חל בשלב הראשון רק על רשתות השיווק הגדולות, ולא במכולות ובשווקים. כמו כן, הוא לא כולל שקיות דקיקות (ללא ידיות) שנמצאות במחלקות הפירות והירקות, וימשיכו להיות מחולקות בחינם.
שקית בסופר שקית בד קניות בסופר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד