ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

רופאים מתריעים: פיליפ מוריס הופכת את הישראלים ל"עכברי מעבדה בניסוי מסוכן בממדים עצומים"

רופאי בריאות הציבור מתריעים כי ענקיות הטבק "משקיעות הון" בהחדרה לשוק של סיגריה מסוג חדש המסוכנת לבריאות, ודורשים ממשרד הבריאות להתערב • פיליפ מוריס: "המערכת מביאה להפחתה של כ-90% בכימיקלים המזיקים"

צילום: סופי גורדון, פלאש 90
צילום: סופי גורדון, פלאש 90



"פיליפ מוריס, תאגיד הטבק הגדול בעולם, שמוצריו הרגו במשך השנים מיליוני בני אדם ברחבי העולם, כולל בישראל, פתח בקמפיין תקשורתי גלוי וסמוי ובמערכת יחסי ציבור מושקעת להחדרת סיגריות חדשות לישראל.

"(…) הכנסת מוצר חדש לשוק בישראל, שמשווק על ידי חברות הטבק באגרסיביות, מהווה מצב חירום מבחינת בריאות הציבור, שעלול להחזיר לאחור את כל הישגי ישראל בתחום המלחמה בעישון, לגרום למוות ולמחלות קשות של הישראלים, ולנזק כלכלי למשק הישראלי". כך כותבים איגוד רופאי בריאות הציבור, והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל של ההסתדרות הרפואית, לשר הבריאות יעקב ליצמן.

זאת בתגובה לכוונתה של חברת פיליפ מוריס לשווק סיגריה בשם אייקוס (IQOS) בישראל, ועל רקע סדרת התחקירים של העיתונאי חיים ריבלין בערוץ 2, שהתפרסמה בימים האחרונים, על גרירת הרגליים של משרד הבריאות בהתמודדות עם נזקי העישון. כמו כן, השפיעה מעורבות של לוביסטים, כולל של חברת פיליפ מוריס, בתהליכי קבלת החלטות הנוגעים לחקיקה נגד עישון.

הסיגריות החדשות של פיליפ מוריס מכילות טבק, ומבוססות על עיקרון של חימום הטבק ללא בעירה. עם זאת, על פי דיווחי החברה עצמה, גם בצריכת הסיגריות החדשות נפלטים אדים המכילים כימיקלים רעילים. יתכן כי היעדר הרגולציה מהווה כר פורה לחברות טבק שרוצות לחדור לשווקים נוחים כמו ישראל .

האיגודים מגלים כי "ישראל נבחרה על-ידי חברת פיליפ מוריס להיות בין המדינות הראשונות בעולם בהן משווקת הסיגריה החדשה. לפי פרסומים של חברות הטבק עצמן, ובעיתונות המקומית בישראל, בקרוב מאוד יחל שיווק של המוצר גם בישראל. כך הופך הציבור הישראלי ל"עכברי מעבדה", האמורים לעבור ניסוי מסוכן בממדים עצומים, ללא הסכמה מדעת - ואת המחיר נשלם כולנו. חברות הטבק משקיעות הון עתק בשיווק המוצרים שלהן, ובמיוחד בניסיונות לקדם מוצרים אלו בקרב בני נוער".

הנתונים מעוררים דאגה באיגודים: "יש מעט מאוד מחקרים על המוצר החדש, חלקם בוצעו או מומנו על ידי חברות הטבק עצמן ולכן מוטלים בספק, אך המחקרים, כולל בפרסומים של חברות הטבק עצמן, מצביעים על סיכון לבריאות הציבור, גם למשתמשים עצמם וגם לאלו שנחשפים לאדים שנפלטים מהסיגריה" - כך הם כותבים לליצמן.

הבעיה המרכזית שמזהים הארגונים היא הסכנה לצעירים: "בשנה האחרונה, התחילו בשיווק סיגריות אלו במספר מדינות בעולם, והן זוכות להצלחה במיוחד בקרב צעירים", כותבים הארגונים. "החדרת הסיגריות החדשות תגרום להתמכרות לטבק של קהלים חדשים בישראל, במיוחד צעירים, ולעידוד מעשנים שנגמלו לחזור לעשן מחדש. בכך יגרמו לתמותה ולמחלות קשות, ויגדילו את אי השוויון החברתי ופערי הבריאות.

"בשלב זה, בו אין ראיות מוצקות וקונצנזוס מדעי המבוסס על מחקרים שאינם ממומנים על ידי חברות הטבק, יש להתייחס לסיגריות אלו, שהן מוצר המכיל טבק, בצורה זהה לסיגריות אחרות, בהתאם לכל הצעדים הקיימים לפיקוח על הטבק בישראל, דוגמת איסור העישון במקומות ציבוריים, הגבלות על פרסום ושיווק, מיסוי ואיסור מכירה לקטינים".

החשש מזכיר את החשש שגורמות הסיגריות האלקטרוניות - שהסיגריות ישמשו כמעין "שער כניסה" של צעירים לעולם העישון המסוכן: "מעבר לנזק הבריאותי, קיים חשש כבד שהסיגריה החדשה תגרום לשינוי נורמת העישון – העישון יחזור להיות משהו שאפשר ומותר לעשות במקומות ציבוריים כמו מסעדות, אוטובוסים, קולנוע וכו' - ובכך יגרום לעלייה בעישון כפוי, וכן ייפגעו ניסיונותיהם של מעשנים להיגמל מעישון.

"שינוי הנורמה החברתית לגבי העישון במרחב הציבורי, הוא אחד מההצלחות הגדולות של בריאות הציבור בעשורים האחרונים, ותרם תרומה משמעותית להורדת שיעור המעשנים בישראל ובעולם. בנוסף, מכיוון שסיגריה זו משווקת כפחות מזיקה, יש חשש גדול כי בני נוער יתחילו להשתמש בה, וממנה יעברו לעישון סיגריה 'רגילה'", הם כותבים.

הארגונים מתריעים כי יש להטיל מגבלות על המוצר החדש: "במרבית מדינות העולם המוצר ייכלל תחת החקיקה הנוגעת לטבק, ובחלקן הוא עשוי להיכנס תחת החקיקה של סיגריות אלקטרוניות, אך בשתי האפשרויות תחול עליו רגולציה מקיפה", הם כותבים לליצמן. "אנו קוראים למשרד הבריאות לפעול במהירות לקידום הפיקוח על מוצרים אלו, לרבות החלת כל החקיקה הקיימת כיום על מוצרי טבק קיימים, גם על מוצרים אלו, וזאת בהתאם לעמדה המקצועית של משרד הבריאות".

מפיליפ מוריס בע"מ נמסר: "מערכת ה-IQOS מחממת טבק ולא שורפת אותו והיא מוצר אלטרנטיבי לסיגריות, המיועד אך ורק למעשנים בגירים. המערכת מייצרת אדי טבק ללא עשן. מחקרים מדעיים מראים כי מערכת IQOS מביאה להפחתה ממוצעת של כ-90% ברמות הכימיקלים המזיקים ובעלי הפוטנציאל להזיק באדי הטבק, בהשוואה לעשן הסיגריות.

"בהתבסס על הראיות המדעיות שהצטברו עד כה, מעבר מלא ל-IQOS עשוי להציג פחות סיכון לנזק מאשר המשך עישון סיגריות. פיליפ מוריס תמשיך לפעול על פי החוק והדין הקיים, כפי שעשתה עד כה. אנו תומכים ברגולציה המתאימה לתכונות הייחודיות של מוצרים בעלי פוטנציאל להפחית סיכון, אופן השימוש בהם והמחקרים המדעיים הקיימים".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בדומה למדינות אחרות, משרד הבריאות לומד ומגבש את עמדתו בנוגע למוצר החדש, בכלל זה בנוגע לאופן הגדרתו והקטגוריה אליה הוא שייך. המסקנות יוצגו לשר הבריאות בשבועות הקרובים".
פיליפ מוריס משרד הבריאות יעקב ליצמן עישון סיגריות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד