כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

במקום שבעלי תשובה: היוצר מאיר בנאי ז"ל

הזמר והיוצר מאיר בנאי הלך הערב לעולמו לאחר מחלה קשה, והוא בן 55 • בנאי, אחד היוצרים המוערכים בארץ, התחזק בעשור האחרון לחייו, חזר בתשובה והוציא שירים מהמקורות • במקום שבעלי תשובה עומדים

מאיר בנאי ז"ל. צילום: יח"צ
מאיר בנאי ז"ל. צילום: יח"צ

הזמר מאיר בנאי, שבשנים האחרונות חזר בתשובה, הלך הערב (חמישי) לעולמו לאחר מחלה קשה, והוא בן 55 בלבד. בנאי נחשב לאחד היוצרים החשובים במוזיקה הישראלית, וזכה באינספור פרסים על יצירתו המוזיקאלית לאורך השנים, כשבראשם הפרס 'זמר השנה' ו'שיר השנה' בהם זכה לפני 25 שנה. מעבר ליצירה המוזיקאלית המפוארת, נקודת הציון החשובה בחייו הייתה חזרתו בתשובה והתקרבותו לדת לפני כעשור.

לפני כעשר שנים, ולאחר 6 שנים של שתיקה, חזר בנאי עם אלבום חדש ומפתיע בשם 'שמע קולי', שכלל שירים מפיוטים יהודיים מתקופות שונות שנכתבו והושרו על ידי רבי שלום שבזי, רבי שלמה אבן גבירול, רבי משה אבן עזרא ורב האי גאון ועוד. בנוסף ללחנים מקוריים של בנאי, מופיעים באלבום גם שירים עם לחנים מסורתיים. 'שמע קולי' יתברר בהמשך כהצלחה מסחררת, כשיגיע למעמד 'אלבום זהב'.

למעשה, האלבום יועד לצאת מאוחר יותר, אך הצלחת הסינגל הראשון מתוכו, "לך א-לי תשוקתי" שהלחין בנאי על פי פיוטו של המשורר רבי אברהם אבן עזרא, הקדימה את צאתו. חודש לאחר מכן יצא הסינגל השני, "איילת חן" שכתב רבי שלום שבזי והלחין בנאי על פי לחן עממי, ולסיום ראה אור השיר "שלום לך דודי".

השינוי המוזיקאלי בשיריו של בנאי, רק גילה את מה שרבים ידעו כבר קודם: מאיר בנאי חזר בתשובה. האמן האדיר שמשתייך למשפחת בנאי המפורסמת, חובש כיפה, שומר שבת ושומע שיעורי תורה. "כן, אני חושב שאני דתי", הוא אמר בראיון שקיימה עמו העיתונאית סיוון רהב מאיר. "למה לא, בעצם?".

"פעם היה לי קשה להגיד על עצמי שאני מוזיקאי, זאת מילה גדולה, היום אני כן אומר שאני דתי, שנהנה מאוד לקיים מצוות", הוסיף בנאי ז"ל, ערב היציאה לסיבוב ההופעות אז, שליווה את אלבום התפילות החדש 'שמע קולי'. "להתפלל זה טוב, כולם מתפללים, אני בעד שיתפללו כמה שיותר".

"אין לי שום בעיה עם המונח 'חזרה בתשובה', אמר בנאי בראיון משותף עם אחיו אבייתר לעיתונאי אורי אורבך. "פעם כשהיו אומרים 'הוא חזר בתשובה', התמונה שהייתה עולה בראש זה מאה שערים, פאות ושטריימל. היום זה מאוד אחרת, ואני אוהב את זה. גדלתי בבית מסורתי מאוד. אפשר להגיד שכבר אז בעצם הייתי חצי חוזר בתשובה. המקום הזה של המסורת, היהדות והדת לא זר לי. הוא נכון בשבילי, אני מרגיש שם בבית. בשבילי זה מקום מלא תוכן, חכמה ואור, ויחד עם זאת אני רואה את עצמי ממשיך לעבוד ולעשות את מה שאני אוהב, שזה מוזיקה".

מאיר בנאי אינו היחיד שחזר בתשובה ממשפחת התרבות הכי מפורסמת בארץ. גם דודו, אהוד בנאי התחזק וכיום הוא שומר תורה ומצוות, ובמיוחד אחיו הצעיר אבייתר, שעשה מהפך של ממש ונחשב כחרדי לכל דבר ועניין.

בעקבות לכתו של בנאי ז"ל בטרם עת, פרסם הערב נשיא המדינה ראובן ריבלין הודעת תנחומים בה נאמר כי "אולי זה הקול שלו שמרטיט את הלב, אולי זו הכוונה בשירתו, אבל בכל פעם ששמעתי אותו שר - הזדהתי ונפשי נסחפה עם המנגינה למחוזות שרק מוסיקה יכולה להוביל אליהם".

ההודעה הנשיאותית נחתמת במילים: "מאיר בנאי, אזכור אותך צעיר כפי שהיית, מסתיר חיוך מבוייש, משורר נפלא ומוסיקאי נדיר. תנחומיי למשפחת בנאי האהובים".

הלווייתו תתקיים מחר (שישי) בשעה 12:00, בבית ההספד הספרדי בהר המנוחות. יהי זכרו ברוך.

האזינו לשירו 'שמע קולי':
מאיר בנאי זמר חזרה בתשובה התחזקות דת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד