ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

מזכיר ההגנה המיועד של טראמפ: "תל אביב היא בירת ישראל"

מזכיר ההגנה המיועד של הנשיא הנבחר טראמפ מתסיס את בוחרי טראמפ, לאחר שהביע עמדות שאינן עולות בקנה אחד עם עמדתה של ישראל

ג'יימס מאטיס (צילום ויקי. תמונה ראשית - רויטרס)
ג'יימס מאטיס (צילום ויקי. תמונה ראשית - רויטרס)

הדברים שאמר אתמול (ה') הגנרל בדימוס ג'יימס מאטיס, מזכיר המדינה המיועד של הנשיא הנבחר טראמפ בעת השימוע שנערך לו בסנאט, עוררו כעס בקרב תומכי טראמפ.

ג'יימס מאטיס נשאל על ידי המראיין "מהי בירת ישראל" וענה - "תל אביב. זה המקום אליו אני מגיע כשאני בא לארץ, וזה המקום שבו נמצאים כל אנשי הממשל". אתה מסכים שירושלים היא בירת ישראל? נשאל מאטיס, ומזכיר ההגנה הנכנס אמר כי "כרגע אני דבק במדיניות של הממשל האמריקני הנוכחי". בעבר הזהיר מאטיס את ישראל כי ההתנחלויות מרחיקות את הסיכוי לשלום, ומגדילות את החשש מאפרטהייד.

קודם לכן נשאל מאטיס על יחסי ארה"ב וישראל. הוא אמר כי ארה"ב חייבת "להתחיל יחסים טובים יותר עם ישראל ועם בעלות הברית שלנו באזור". לדברי מאטיס, וושינגטון חייבת לקדם את השלום בין ישראל לפלסטינים.

לשאלה האם הוא תומך בפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי פלסטיני אמר מאטיס כי הוא חושב שזה "הפתרון היחידי לשלום במזרח התיכון, ואם למשהו יש פתרון טוב יותר, אני אשמח לשמוע עליו. פתרון שתי המדינות יביא ליציבות במזרח התיכון, ביטחונה של ישראל הוא הדבר החשוב ביותר לארה"ב".

במהלך השימוע נשאל מאטיס בין השאר על רוסיה ונשיאה ולדימיר פוטין. מאטיס אמר כי "האיום על הסדר העולמי מגיע מרוסיה, מארגוני טרור ומפועלה של סין בים סין הדרומי. ארה"ב צריכה להבין שוולדימיר פוטין מנסה לפרק את נאט"ו, וכי לדעתו הסדר העולמי עומד בפני 'המתקפה הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה'". מזכיר ההגנה המיועד מתאר את רוסיה כיריבה אסטרטגית של ארה"ב, וציין שהוא ממליץ לנקוט בצעדים צבאיים, כלכליים ודיפלומטיים "כדי להגן על עצמנו היכן שצריך".

מאטיס אמר לוועדה בסנאט כי ההיסטוריה היא מדריך להתנהלות מול מוסקבה. אמנם היו הרבה ניסיונות של ארה"ב במשך השנים להתחיל מחדש את היחסים עם רוסיה – אך רשימת ההצלחות קצרה.
"אנחנו היינו במגעים עם רוסיה גם בימים האפלים ביותר של המלחמה הקרה, ואני תומך ברצון של הנשיא הנכנס לנהל איתה מגעים היום. עם זאת, כשאנחנו מזהים אזורים שבהם אנחנו לא יכולים לשתף פעולה, אנחנו חייבים להתעמת עם ההתנהגות של רוסיה ולהגן על עצמנו אם רוסיה בוחרת לפעול בניגוד לאינטרסים שלנו", הדגיש שר ההגנה המיועד.

יצויין כי שגריר ארה"ב לישראל דוד פרידמן, הצהיר לא מכבר כי הוא אינו מאמין בפתרון שתי מדינות כפתרון האולטימטיבי לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני. במהלך קמפיין הבחירות הצהיר טראמפ כי הוא מתכוון להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים, ובכלי התקשורת האמריקנים כבר מדווחים על אנשים מטעמו של טראמפ שמתעניינים במבנה מתאים עבור השגרירות.
טראמפ נשיא ארהב ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד