כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

שוברים את הכלים: גפני ידרוש לבטל כליל את מתווה הכותל

בעקבות גישת שופטי הבג"צ, המפלגות החרדיות צפויות לשבור את הכלים: יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, ידרוש כבר בישיבת ראשי הקואליציה ביום ראשון, לבטל כליל את מתווה הכותל • ידרוש שזו גם תהיה תשובת המדינה לבג"צ

צילום: מרים אלסטר, פלאש90
צילום: מרים אלסטר, פלאש90

המאבק על קדושת הכותל המערבי, מגיע לנקודת הרתיחה המשמעותית ביותר: "בחדרי חרדים" חושף כי המפלגות החרדיות צפויות להביע התנגדות למתווה הכותל ולדרוש כי זו תהיה עמדת מול בג"צ.

לפי המידע שהגיע ל'בחדרי חרדים', יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני ידרוש בישיבת ראשי הקואליציה שתערך ביום ראשון, לבטל את המתווה והסטטוס קוו יישמר. בנוסף, ידרוש גפני, כי זו גם תהיה תשובת המדינה לבג"צ.

דרישתו של גפני באה לאחר שההחלטה שפרסם השבוע בג"ץ בעניין העתירות סביב מתווה הכותל, הייתה נורת אזהרה למפלגות החרדיות.

השופטים צידדו בעמדת הנשים שדרשו שינוים מרחיקי לכת בכותל המערבי, ואף קבע כי רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ לא יוכל לבצע חיפוש שימנע הכנסת ספרי תורה, לאחר שהוא מנוע מלקיים חיפוש דקדקני על אותן נשים. יחד עם זאת לא נשללה סמכותו על עצם העניין.

בעקבות כך, ואחר שהאפשרות לאישור מתווה הכותל ששימר את המצב הקיים בסך הכל הוכשלה על ידי גורמים שהזרימו כסף רב לקמפיין ציבורי נגד המתווה - שכעת הוכח לא ראו קדימה את ההתפתחות ולמעשה סיבכו את המצב.

כעת העיניים נשואות לנציגי המפלגות החרדיות שרק הם בכוחם לדרוש, בעקבות ההתפתחויות בבגצ - מראש הממשלה בנימין נתניהו לבטל את מתווה הכותל שאושר בעבר בממשלה ולהשאיר את הסטטוס קוו כפי שהוא, וכפי שבג"צ אמר בקביעה השבוע, שהרפורמים יכולים להתפלל במקום שהוקצה להם – קשת רובינסון.

הנזק שכבר נעשה הוא שהמתחם המוקצה להם, שיכל על פי המתווה המקורי להישאר בגודלו ובמרחקו מהכותל - וכעת לא ניתן יהיה להמנע מהגדלתו הרחבתו וקירבתו אל הכותל עצמו. לכן הברירה היחידה היא דרישת הנציגים החרדים להחלטת ממשלה שתבין את המתווה ותקבע כי הסטטוס קוו הקיים יישמר.

עוד נודע ל"בחדרי חרדים" כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא בנקודת זמן זו במצב נוח יותר לקבלת דרישת החרדים, בעקבות העובדה שב-20 לינואר יושבע דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב ולחצי הרפורמים על נתניהו שעברו תדיר דרך מזכיר המדינה ג'ון קרי – צפויים להיפסק.

גורם משפטי המעורה בפרטים אומר ל"בחדרי חרדים" כי "כעת הכל נשען על הנציגים החרדים, כי אם הרפורמים פורצים את החומה עכשיו - זו סכנה אמיתית ליהדות. הם אומרים את זה במפורש שהכותל המערבי זו רק התחלה".

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', השבוע חייב בג"ת את המדינה לנמק בתוך חודש, מדוע לא יינתן לעותרות להתפלל כדרכן ברחבה המסורתית, או לחלופין ברחבת "עזרת ישראל".

בנוסף קבע בג"צ כי רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ, לא יוכל לבצע חיפוש שימנע הכנסת ספרי תורה - משום שלא יתבצע על הנשים הללו חיפוש מעבר לבדיקה הביטחונית הרגילה, מה שמהווה ניצחון משמעותי לנשות הכותל בשלב זה.

כמו כן קבע בג"צ לאחד את עתירת 'תפילת נשים בכותל' עם עתירת 'נשות הכותל' שעתרו נגד אי מימוש מתווה הכותל בפועל.

את צו הביניים נתנו שלושת שופטי בית המשפט העליון יורם דנציגר, עוזי פוגלמן ואליקים רובינשטיין, שאף ישב בראש ההרכב, והוא ניתן בתגובה לעתירת "מרכז צדק לנשים", נגד רב הכותל, הקרן למורשת הכותל, המשרד לשירותי דת ומשרד ראש הממשלה.
רב הכותל עתירה לבגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד