כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

'בחדרי חרדים' חושף: מסמך הדרישות הרשמי של ועדת הרבנים

ארבע דרישות מציבים חברי הוועדה למען השבת בפגישה עם דרעי • 'בחדרי חרדים' עם הדרישות שנועדו לשים סוף פסוק לחילולי השבת בבירה, אחת ולתמיד • דרעי מאיים: "לא נתמוך בתקציב. שגפני וליצמן גם יתנו הנחיות" • האם ברקת יתקפל?

'בחדרי חרדים' חושף: מסמך הדרישות הרשמי של ועדת הרבנים

בשעה זו מתקיים המפגש הדרמטי של רבני הועדה למען השבת בלשכתו של שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי. "בחדרי חרדים" חושף בפרסום ראשון את מסמך ועדת הרבנים שהוגש לשר דרעי, שבו מוצגות דרישות הרבנים לבלימת רמיסת הסטטוס קוו בעיר ירושלים.

הסעיף הראשון: "הפעלת סמכויות חוק העזר העירוני – סגירת עסקים ומרכולים הפתוחים בשבת, כן יש לאסור הגשת אוכל בחוץ".

כזכור המאבק הנוכחי החל לאחר ש"בחדרי חרדים" חשף את רשימת המרכולים ובתי העסק שפתוחים בשבת במרכז העיר ירושלים, 100 במספר, כאשר 77 מהן נפתחו לאחר שברקת נכנס לתפקיד ראש העיר. בעיקרון העירייה אמורה לאכוף את פתיחת העסקים בשבת – מה שלא קרה כמעט עד כה. הדרישה כעת תהיה ברורה: אכיפה רחבה ובלתי מתפשרת.

הסעיף השני: לאסור שימוש בכספי עירייה לתמיכה בגופים עירוניים מחללי שבת – ע"פ ההסכם הקואליציוני.

שוב ושוב דיווחנו ב"בחדרי חרדים" על אירועים שהתקיימו בשבת במתנסים ובמרכזים קהילתיים הממומנים על ידי עיריית ירושלים במיליוני שקלים לשנה. בכל פעם גורמי העירייה תירצו את הדברים בתירוצים שונים, כעת הדרישה לעמוד על כך בכל חומר הדין.

הסעיף השלישי: שמירת סטטוס קוו – ע"פ ההסכם הקואליציוני.

בהסכם הקואליציוני עם המפלגות החרדיות התחייב ראש העיר ברקת לשמור על הסטטוס קוו בעיר, מעל פני השטח היה נראה כי אכן הסטטוס קוו נשמר, אולם חשיפת הרשימה המפורטת של העסקים שנפתחו לאחרונה בשבת הבהירה מעל לכל ספק כי ירושלים הולכת ומתחלנת וכי הסטטוס קוו הופר בגסות. בנוסף לשבת הסטטוס קוו היה אמור להישמר בכל הקשור לדת בעיר.

הסעיף הרביעי: מחנה יהודה – הפעלת חוק הרעש.

במסגרת חיי לילה – חנויות ופאבים בשוק מחנה יהודה פותחים את שעריהם בשעות הלילה, וכך המקום הפך למרכז בילוי לילי חדש, בניגוד לחוק.

כזכור, קודם לכן הערב נחשפו ב"בחדרי חרדים" הפרטים של 'מאחורי הקלעים' של המפגש ועל האפשרות שבידי שר הפנים דרעי לעכב תקציבים לירושלים, ולהשפיע על מצבו של ראש העיר ברקת מול משרד האוצר.

את תחילת הישיבה הערב, פתח יו"ר ועדת הרבנים הרב גולדקנופף ואמר כי "אנחנו מודים לשר הרב אריה דרעי על קיום הפגישה באופן מיידי. השר הרב דרעי ידוע שנים רבות כאיש עשייה ואיש מעש", אמר גולדקנופף והוסיף כי "כל הרבנים שיושבים פה הם נציגים של גדולי ישראל מכל החוגים והעדות. מצב השבת הולך ומדרדר. זה קורה בכל הארץ. מי היה מאמין שברכבת ישראל יחללו שבת? יושבים פה רבנים שיוצאים כל שבת למחות. רק לאחרונה במרכז העיר ירושלים נפתחו עוד חנויות שבהגדרה נפתחים 24/7".

הרב אמיר קריספל הוסיף כי "יש מספר בתי קפה בירושלים שנפתחו בחודשים האחרונים והעירייה מאשרת להם בצורה גלויה ורשמית לפתוח בשבת. ביניהם קפה לנדוור. זה דבר שלא היה מעולם".

הרב גולדקנופף: "מדובר בפרצה חמורה בהפרת הסטטוס קוו. ירדנו יחד עם רבנים נוספים לחנויות. התחננו בפניהם. הם טוענים שכולם פותחים והעירייה מאפשרת להם".

לדברי הרבנים: "לא היו ימים כאלו בירושלים כמו בתקופה האחרונה, היינו במתחם התחנה בי-ם כל הרבנים יחד עם הגאון רבי ראובן אלבז. גם מסעדות וגם חנויות נפתחו לאחרונה בעיצומה של השבת. ניסינו לדבר על ליבם ללא הצלחה. יש שם כל שבת חילולי שבת נוראיים, לא פחות גרוע במתחם יובלים - גם שם ישנם חילולי שבת חמורים מאוד".

"תופעה קשה שגורמת לחילולי השבת זה הפרוייקט של העיריה ׳חמשושלים׳. מביאים נוער מכל הארץ לעיר וגורמים לחילולי שבת בפרסייה. עוד פרוייקט שגורם לחילולי שבת על ידי העירייה זה פרוייקט ׳חצות ירושלים׳", הוסיפו.

הרב גודלקנופף: "השבוע זה שבוע קריטי. ההצבעה על התקציב השנתי של העירייה. אנחנו מבקשים להוביל יחד מהלך גיבוש של ש״ס ויהדות התורה. שישמר הסטטוס קוו בתמורה להצבעה על התקציב".

לאחר מכן נשא דברים השר אריה דרעי ואמר כי "בירושלים יש 13 חברי מועצה חרדיים ועוד נציגים מהדת״ל. בשביל נושא השבת חייבים להתאחד כל הנציגים בירושלים יחד כגוש אחד. אם בירושלים ימשיכו לזלוג בנושא השבת - איך נצליח להילחם בערים כמו תל אביב?".

לדבריו של שר הפנים, "כרגע ברקת הוא ראש העיר של כולם וכולם נמצאים בקואליציה. אם החרדים לא יהיו בקואליציה - אין לו קואליציה".

"אני מהצד של ש״ס אתן הוראה מיידית לנציגים שלנו ללכת בנושא הזה עד הסוף. צריכים לגייס בנושא הזה גם את אגודה ודגל וללכת בנושא הזה כגוש אחד ולהודיע לראש העיר: ״אם לא תילך איתנו יד ביד בנושא הזה - לא נתמוך בתקציב״.

"בנוסף - אם צריך שנשב על זה גם יחד עם ליצמן וגפני. אני מוכן בכל זמן. הנציגים שלי יקבלו הוראה ברורה בנושא. כבוד השבת יותר חשוב מהכל".

"אחרי שגפני וליצמן יתנו הנחיות לנציגים שלהם - אפשרי שניפגש אנחנו ראשי הסיעות יחד עם חברי המועצה החרדיים. הכל צריך להתנהל יחד בצורה מאוחדת ומגובשת", הוסיף דרעי.



המפגש הערב:










שבת דרעי ועדת הרבנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד