י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

ניסוי: המדינה תרכוש מכוניות חשמליות לעובדי ממשלה

מינהל הרכב הממשלתי ירכוש כמה כלי רכב חשמליים לשימוש כללי של משרדי הממשלה השונים ■ אם הפיילוט יצליח, עובדי מדינה יוכלו לבחור במכונית חשמלית כרכב צמוד כיום כולל הצי הממשלתי עשרות מכוניות היברידיות

מכונית חשמלית. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
מכונית חשמלית. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



האם השירות הציבורי בישראל יצטרף לטרנד ההנעה החלופית וירכוש מכוניות חשמליות עבור עובדי המדינה? ל–TheMarker נודע כי בכוונת המדינה לרכוש לראשונה כמה מכוניות חשמליות לצי הרכב הממשלתי. מינהל הרכב הממשלתי פירסם ביום חמישי בקשה לקבלת מידע (RFI) לקראת רכישתן. המכוניות יוקצו בעיקר לשימוש כלל צורכי המשרדים השונים, ולא יוצמדו לעובדים ספציפיים.

לפי התוכנית הממשלתית, עובדי המשרדים יקבלו את כלי הרכב החשמליים מדי פעם לתקופת שימוש וניסיון אישית, ובחניוני המשרדים שלהם יותקנו עמדות טעינה חשמליות. אם הפיילוט יוכתר בהצלחה, יוקצו תקנים לכלי רכב חשמליים במכרזי הרכש הממשלתיים וימומן קמפיין שיעודד את עובדי המדינה לבחור במכוניות אלה, שאינן צורכות דלק או פולטות מזהמים.

כחלק מהבקשה למידע שפירסם מינהל הרכב, החברות המתעניינות יספקו מפרטים טכניים וקטלוגים של מכוניות חשמליות, לרבות מחירי המחירון במדינת המוצא של היצרן מול המחירים שנקבעו או צפויים להיקבע לדגמים אלה בישראל.

שיטת המיסוי הירוק הנהוגה בישראל קובעת כי רכב כל־חשמלי נטול פליטות מזהמים זכאי להטבות מס מפליגות, ומחירו לצרכן כולל 10% מס קנייה בלבד. עם זאת, החל ב–2018 מתכננת רשות המסים להעלות את שיעור המס לכלי רכב חשמליים ל–30%.

כמו כן מבקש המינהל מידע על תחזוקת כלי הרכב — תדירות הטיפולים השוטפים הנדרשים, אילו מערכות ברכב צריך לתחזק ומה תהיה עלות התחזוקה. החברות מתבקשות לספק מידע על מעמדו של יצרן הרכב בשוק המכוניות החשמליות בעולם ועל החזון שלו לעתיד. דגמי המכוניות שיוצעו צריכים לעמוד בתקינה אירופית או אמריקאית.

כיום כולל הצי הממשלתי כמה עשרות מכוניות היברידיות, המשלבות מנועי בערה פנימית עם הנעה חשמלית, מדגמי טויוטה פריוס ואוריס הייבריד. באחרונה נרכשו עבור בכירים בשירות הציבורי מכוניות מנהלים היברידיות מדגמי טויוטה קאמרי ויונדאי סונטה. בממשלה סבורים כי בעתיד, ככל שטווח הנסיעה של כלי הרכב החשמליים יעלה ומשך הטעינה יפחת, ניתן יהיה להגדיל את נתחם בצי הממשלתי, ובכך לחסוך בהוצאות תדלוק רבות.

השחקניות הפעילות כיום בשוק המכוניות החשמליות הטהורות בישראל הן יבואנית הרכב דלק מוטורס, שהתחילה לשווק לפני חודשיים את ב.מ.וו i3 ב–249 אלף שקל, וקבוצת קרסו, שנערכת ליבוא את דגם זואי הקטן של היצרנית הצרפתית רנו. כ–200 רכבי זואי צפויים לשרת את חיפה ואת נתניה במיזמים עירוניים להשכרה קצרת טווח של כלי רכב חשמליים, במחיר מוערך של כ–130 אלף שקל ליחידה.

מועמדת אפשרית נוספת למכרז החשמלי שיפרסם מינהל הרכב הממשלתי היא ניסאן ליף המשפחתית, שיחידות בודדות ממנה נמכרו בישראל על ידי קרסו ב–2013–2015.
מכונית חשמלית עובדי ממשלה מכוניות היברידיות השירות הציבורי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד