י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מחלוקת חדשה באל על: הטייסים הוותיקים מסרבים להפחתה בשכרם

תקנות התעופה הבינלאומיות קובעות כי טייסים שעברו את גיל 65 לא ישמשו בטיסות מסחריות ■ עד פרישתם בגיל 67 מעסיקה החברה את הטייסים הוותיקים כמדריכי טיסה, וכעת הם טוענים שההנהלה מנסה להוריד את השכר שיקבלו בשנתיים שלפני פרישתם

צילום: משה שי, פלאש 90
צילום: משה שי, פלאש 90



טייסי אל על טוענים כי הנהלת החברה החליטה להוציא כשליש ממדריכי הטיסה ומדריכי הסימולטורים לחופשה מאולצת, כצעד ענישה שלא כדין. החברה מצדה טוענת כי מדריכי הטיסה הוותיקים החלו בשבועות האחרונים לפגוע בהכשרות ולא להתייצב לעבודה, ככל הנראה כחלק מכלי המיקוח שלהם בדיון על קביעת תנאי השכר וההעסקה מול ההנהלה. לפי שעה הוצאתם לחופשה של כ-11 מדריכי הטיסה לא צפוייה לגרום לשינויים או שיבושים בלוח הטיסות.

לאחר הסכסוך המתמשך בין הנהלת אל על לטייסיה במחצית השנייה של 2016, שגרם לביטולים ושיבושים רבים בלוח הטיסות, הגיעו הצדדים, לפני למעלה מחודש, להסכמות מהותיות, והסכם העבודה אמור להיחתם בין הצדדים עד סוף ינואר. אלא ששאלת העסקתם של טייסים מעל גיל 65, שלא עלתה בשלבים מוקדמים יותר לדיון, עומדת כעת במרכזה של מחלוקת חדשה.

על פי תקנות התעופה הבינלאומיות שישראל קיבלה על עצמה ב-2014, טייסים שעברו את גיל 65 לא מורשים להטיס מטוסים בטיסות מסחריות. עם זאת, גיל הפרישה הקבוע בחוק לגברים הוא 67, כך שנוצר פער של שנתיים בין אבדן כשירותם לבין יציאתם לגימלאות. כיום נהוג בחברה כי טייסים המבוגרים, כמה עשרות במספר, מוסיפים להיות מועסקים באותם תנאים ומשמשים בתפקידי קרקע שונים, ובין היתר כמדריכי טיסה.

כעת טוענים הטייסים שהנהלת החברה החליטה כי להקטין את שכרם של הטייסים המבוגרים בעשרות אחוזים החל מהמשכורת הקרובה, ושההנהלה היא זו שמוציאה את העובדים לחופשה כפויה בעל כורחם כאמצעי לחץ במשא ומתן מולם. לטענתם, כתוצאה מהחופשה הכפויה ירד מספר הטייסים הכשירים ולוח הטיסות עלול להשתבש, למרות שהם מצדם אינם נוקטים שיבושים ללוח הטיסות.

בהנהלת החברה טוענים כי הם מעדיפים להעסיק את הטייסים המבוגרים כמדריכי טיסה, אלא שאלה בוחרים שלא לקחת חלק פעיל בהכשרות במטרה להבטיח את שכרם, ומדובר בהתנהלות שאינה מקובלת.

מאל על נמסר כי "ביה"ד הארצי דחה בעבר את תביעת הטייסים באשר לתנאי העסקתם לאחר גיל 65, ומתנהל מו"מ בראשות יו"ר ההסתדרות במטרה להגיע להבנות בנושא. למרות שהמו"מ טרם מוצה, ועל מנת להפעיל לחץ על ההנהלה ויו"ר ההסתדרות, החליטו המאמנים/ בוחנים בני 65+ כי הינם "חולים" ולא התייצבו להדרכות אליהן שובצו".

מוועד הטייסים נמסר כי "כל טייס אל על חייב לעבור הדרכה ומבחן בסימולטור כל חצי שנה, ובלי מבחן זה אין לו רישיון להפעיל טיסות. חוסר במדריכים מיומנים ומנוסים יפגע בתכניות הרישוי וההדרכה בחברה, טייסים עלולים לאבד את רישיון הטיסה שלהם ואל על לא תוכל לעמוד בתכנית הטיסות המתוכננת.

"היועצת המשפטית של ועד טייסי אל על הדגישה, במסגרת פניה ליועץ המשפטי של הנהלת אל על, כי הוצאת הטייסים לחופשה מאולצת מהווה הפרה של החוק, שכן מעסיק אינו רשאי להוציא את עובדיו לחופשה כפויה שמטרתה איננה צבירת כוחות ומנוחה אלא צעד ענישה, ובנוסף מדובר גם במהלך המנוגד להסכם הקיבוצי הקיים בחברה".
אל על טייסים גיל 65 טיסות מסחריות כמדריכי טיסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד