י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אלפי חיילים וסכום שיא: כמה יעלה טקס ההשבעה של טראמפ

לא פחות מ-90 מיליון דולר, שיא של כל הזמנים, יעלה טקס ההשבעה של נשיא ארה"ב הנכנס דונלד טראמפ. אבטחה חסרת תקדים בטקס: 7,000 חיילים ו-8,000 אנשי המשמר הלאומי יאבטחו את הטקס • במקביל, הסקרים בארה"ב לא מחמיאים לטראמפ

דונלד טראמפ (רויטרס)
דונלד טראמפ (רויטרס)

מה שנראה לפני שנה כמו בדיחה טובה או גימיק, הולך להפוך למציאות, וזה יקרה בוושינגטון בעוד חמישה ימים - בטקס ההשבעה של הנשיא ה-45 דונלד טראמפ. מדובר בטקס ההשבעה היקר ביותר שידעה ארה"ב - כ-90 מיליון דולר. לשם השוואה, טקס ההשבעה הראשון של הנשיא היוצא ברק אובמה ב-2009 עלה 55 מיליון דולר, ואילו הטקס השני ב-2013 עלה 43 מיליון בלבד.

מדובר במבצע אבטחה חסר תקדים. אלפי חיילים יאיישו את חגורת הביטחון החיצונית של אזור טקס ההשבעה. אלפי חיילים יעמדו כתף-אל-כתף לאורך שדרות פנסילבניה. בכוח יהיו 7,000 אנשי צבא ו-8,000 אנשי המשמר הלאומי.

לטקס יגיעו נציגים של 40 מדינות וטריטוריות, אפילו מגואה הרחוקה. "יהיו שם תזמורות ניידות ונייחות, נושאי דגלים, סוללות של תותחי ירי כבוד ומשמרות כבוד", סיפר מפקד הכוח, גנרל ברדלי בקר. מלבד כוחות צבא יטלו חלק באבטחת הטקס אנשי השירות החשאי ויחידות פדרליות נוספות, כמו משטרה והמשטרה הצבאית.

30 סוכנויות אבטחה יאבטחו את האירוע. סידורי האבטחה לטקס ההשבעה יהיו המאתגרים ביותר בשנים האחרונות, כך מסרו בכירים הלוקחים חלק בתכנון אירועי ההשבעה, בעיקר בשל הטינה שהתגברה בין המחנות הפוליטיים במהלך המרוץ לנשיאות.

עשרות הגופים שאחראים על ביטחון אירועי ה–20 בינואר מתכוננים לכמות גדולה של מפגינים שיציפו את הבירה, לצד יותר ממיליון תומכים של טראמפ. גופי הביטחון חוששים מעימותים אלימים בין המחנות הפוליטיים, ודווקא ברגע שבו מיליוני בני אדם ברחבי העולם ישאו עיניים לוושינגטון.

מסתבר שאיומים מגורמים קיצוניים התקבלו מבית ומחוץ, ולדברי בכירים במערכת הביטחון, הטיפול בהם עומד בראש סדר העדיפויות. "יש יותר איומים מיותר כיוונים מאשר אי פעם", אמר הסנאטור רוי בלאנט, רפובליקאי ממיזורי שעומד בראש ועדת הקונגרס שאחראית על טקס ההשבעה.

"משמעות הדבר שהמשטרה העירונית ושאר סוכנויות הביטחון צריכים להיות יותר עירניים מאי פעם".

ההפגנות יוסיפו לחץ על מנגנוני האבטחה שנמצאים תחת לחץ אדיר גם כך. "כל השבעה היא מסוכנת, אבל כל אחת מסוכנת בדרכה", אמר השר לשעבר לביטחון המולדת, מיכאל צ'רטוף, שהיה אחראי לאבטחת טקס ההשבעה של הנשיא ברק אובמה ב–2009. "אני לא מצליח לחשוב על השבעה שהציבה אתגר ביטחוני גדול יותר מזו הנוכחית", אמר צ'רטוף.

אישי ציבור, נשיאים לשעבר ועוד צפויים להשתתף בטקס. בין המשתתפים בטקס שאישרו את הגעתם הם הנשיא לשעבר ביל קלינטון ורעייתו הילרי, יריבתו של טראמפ במרוץ לנשיאות, הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש הבן ורעייתו לורה, והנשיא לשעבר ג'ימי קרטר.

ג'ורג' בוש האב הודיע שלא יבוא לטקס מסיבות בריאותיות. עם זאת, מקורביו של הנשיא הרפובליקני לשעבר הסבירו שהוא כועס על טראמפ ובעיקר על האופן שבו העליב את בנו ג'ב בוש, בעת שהשניים התמודדו בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות. בוש האב לא רק זעם על טראמפ, אלא נתן להבין שהוא יצביע בבחירות לקלינטון הדמוקרטית.

בארה"ב, זה כבר ידוע, אוהבים מאוד את הסקרים. חמישה ימים לפני השבעת הנשיא ה-45 ועורכי הסקרים אינם זוכרים נשיא שתמיכת הציבור בו הייתה זעומה כל כך ימים ספורים לפני הזנקתו לפסגת תבל.

סקר גאלופ, מ-13 בינואר, העלה ש-51% מהאמריקאים אינם מרוצים מהדרך שבה הוא מכשיר את הקרקע לנשיאותו. 44% הביעו שביעות רצון. לשם השוואה, על פי סקר של גאלופ, שנערך שבוע לפני השבעתו של ברק אובמה, ב-2009, 83% מהנשאלים היו מרוצים מהדרך שבה הוא נערך אז לנשיאות, רק 12% הביעו מורת רוח. אפילו ג'ורג' בוש (הבן), שכמו טראמפ נבחר בקולות מיעוט מציבור הבוחרים, זכה בתמיכת 65% מהאמריקאים שבוע לפני שנכנס לבית הלבן בינואר 2001, 26% הסתייגו.

סקר של אוניברסיטת קוויניפיאק, מאמצע השבוע שעבר, מצא שרק 37% מתושבי ארה"ב מרוצים מתפקודו של טראמפ מאז שנבחר, ל-51% יש יחס שלילי. מה חושבים האמריקאים על אובמה בשלהי נשיאותו? 58% תומכים בו עתה, על פי גאלופ; 55% על פי קוויניפיאק. אלה שיעורי התמיכה הגבוהים ביותר של הנשיא הפורש בשבע השנים שחלפו.
דונלד טראמפ טקס השבעה וושינגטון אבטחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד