כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

איש מירון ואבי הח"כ: הרב מנשה אייכלר ז"ל

הלך לעולמו הרב מנשה אייכלר מזקני חסידי בעלזא - אביו של ח"כ הרב ישראל אייכלר - איש מירון, אשר היה אחראי תקופה ארוכה על ניהול האתר הקדוש, כשהוא בן 88

מנשה אייכלר ז"ל
מנשה אייכלר ז"ל

בירושלים הלך לעולמו הרב מנשה אייכלר מזקני חסידי בעלזא - אביו של ח"כ הרב ישראל אייכלר - איש מירון, אשר היה אחראי תקופה ארוכה על ניהול האתר הקדוש, כשהוא בן 88 (נולד בתרפ"ט).

בתקופה האחרונה נחלש וחלה. היום (שני), הלך לעולמו בשיבה טובה, לאחר חיים מלאים בעשייה עניפה, כשהוא מניח אחריו צאצאים רבים בלי עין הרע.

הרב מנשה אייכלר הוא דור רביעי בירושלים. בילדותו התחנך בתלמוד תורה "שומרי החומות" ובישיבת "תורת אמת". בתקופת שלטון המנדט הבריטי הצטרף למחתרת לוחמי חרות ישראל (לח"י) שפעלה בירושלים. בכוח אישיותו החזקה השפיע ר' מנשה על אברכים נוספים, והביא לידי כך שקבוצה שלמה של צעירים חרדים הצטרפו לשורות הלח"י והיו ללוחמים שהצטיינו במספר רב של קרבות, וסייעו במיגור הפורעים הערבים שהתנכלו לשכונות היהודיות.

בזמן מלחמת השחרור יצא לסייע לנזקקים בעיר הנצורה והקים יחד עם אחיו את ארגון "מתמידים" לתמיכה בבני נוער.

הרב אייכלר לחם במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים. בנוסף, התנדב לרבנות הצבאית והיה אחראי על מלאכת זיהוי החללים והבאתם לקבורה בישראל. כמו כן, ייסד את אחת ממוסדותיה של "חברא קדישא" בעיר, ניהל אותה במשך שנים ארוכות והקדיש את חייו לשימור המקומות הקדושים ברחבי ישראל ובירושלים בפרט. הרב אייכלר הוא בעל עיטור על"ה (עיטור לוחמי המדינה).

באתר העמותה להנצחת מורשת לוחמי הלח"י, מובא סיפור מעניין שיכול ללמד מעט על אישיותו האידיאולוגית והעקרונית ועל הקפדתו בשמירת ההלכה:

לקראת התקפת לח"י על עין־כרם, בה הייתה אמורה להשתתף גם הפלוגה הדתית, הלך ר' מנשה לבקש את אישורו של הרבי מבעלז להשתתף בפעילות שאמנם הייתה אמורה להתחיל לפני כניסת השבת, אך נראה היה בעליל כי הלחימה עלולה להימשך לתוך השבת. הרבי התיר, מאחר שהמבצע יתחיל לפני כניסת השבת. לפי הוראת הרבי לחמו ר' מנשה וחבריו בעוז עד לשחרור עין־כרם, תוך כדי חילול שבת, אך בגמר המבצע, הלכו הביתה ברגל. הם הסבירו, כי קיבלו היתר לשם לחימה ולא כדי להקל על עצמם לשוב לבתיהם אחרי הלחימה.

ר' מנשה וחבריו המשיכו להשתתף בכל הפעולות שהוטלו עליהם בתקופת המצור על ירושלים. לאחר שחרור העיר, חזר ר' מנשה לחיות בשכונת מאה שערים והמשיך באורח חייו החרדי, נשא אשה והקים משפחה מרובת ילדים, נכדים ונינים. לפרנסתו פתח בשכונה בית מסחר לרהיטים, אשר משמש עד היום כמרכז חברתי לידידיו הרבים מאותם ימים גדולים. לצד עבודתו שימש גם כגבאי צדקה מסור ונאמן ואסף תרומות אותם חילק למשפחות נצרכות. אחת לשבוע היה ר' מנשה נוסע למירון ומתפלל על ציונו של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי.

לפני שנה, בטקס מרגש, זכה לקבל את אות יקיר ירושלים המוענק על ידי ראש עיריית ירושלים לנבחרים מבין ותיקי ירושלים, שעסקו בפעילות ציבורית למען העיר ותושביה.
הרב מנשה אייכלר איש מירון ישראל אייכלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד