כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הסיפור המלא: פרשת פיטורי הרב של ספרא וסירובו להתדיין אצל הראשל"צ

לילי ספרא, אלמנת המיליארדאר הברזילאי היהודי אדמונד ספרא ז"ל, החליטה לפטר את רב בית הכנסת של משפחת ספרא במנהטן, בשל חילוקי דעות בין משפחת ספרא ובשל סירובו של הרב עבאדי לפתור את חילוקי הדעות בבית דינו של הראשל"צ הרב שלמה עמאר רבה הראשי של ירושלים. כך מדווח השבועון "ג'ואיש וואיק • כל הפרטים - בפנים

הרב עבאדי. באדיבות ערוץ 7
הרב עבאדי. באדיבות ערוץ 7

לילי ספרא, אשתו של המיליארדאר הברזילאי היהודי אדמונד ספרא ז"ל, החליטה לפטר את רב בית הכנסת של משפחת ספרא במנהטן, בשל חילוקי דעות בין משפחת ספרא ובשל סירובו של הרב אליהו עבאדי - דמות ידועה, שמלבד רב משמש גם כד"ר, לפתור את חילוקי הדעות בבית דינו של הרב שלמה עמאר רבה הראשי של ירושלים. כך מדווח השבועון "ג'ואיש וואיק".

בבית הכנסת המפואר ע"ש אדמונד ספרא שבשדרה החמישית במנהטן מתפללים כ-300 איש, בהם האצולה האורתודוכסית הספרדית במנהטן.

בית הכנסת נחנך בשנת 2003 בתרומתו של הבנקאי אדמונד ספרא לזכר אביו. ומאז הקמתו נהגה משפחת ספרא להתפלל בבית הכנסת בעת ששהתה בניו יורק. מאז הקמתו שימש כרב בית הכנסת הרב אלי עבאדי. אלא ש"חתול שחור" עבר בין הגב' לילי ספרא (82) אלמנתו של אדמונד ספרא, ובין הרב, כך לדברי חברי הקהילה הספרדית במנהטן.

היחסים בין אלמנתו של המיליארדר ובין הרב עלו על שרטון מאז נודע לגב' ספרא כי הרב עבאדי מעניק גם שירותי יעוץ לקהילה הספרדית "מואיז ספרא קומיוניטי סנטר" אותה מנהל אחיין של הגב' ספרא, שעם משפחתו היא מסוכסכת. הגב' ספרא ראתה בכך חוסר נאמנות מצידו של הרב והחליטה לפטרו.

לפני 8 שנים הסתיים חוזה העסקתו של הרב, וגב' ספרא סירבה לחדש עימו את החוזה. לדברי מנהלי "ספרא פאנדיישין" (קרן ספרא) שבראשה עומדת האלמנה לילי ספרא, הם ניסו להגיע להסכם פרישה עם הרב, אך ללא הצלחה. לאחר שלא הגיעו מנהלי הקרן להסדר עם הרב הם הציעו לו להמשיך לכהן כרב בית הכנסת ללא חוזה תוך שהוא ממשיך לקבל את משכורתו בסך $700,000 לשנה ומתגורר ללא תמורה במתחם היוקרתי המיועד למגורי רב בית הכנסת, ובתנאי שיתחייב למסור שיעורי תורה במהלך השבוע.

במכתב ששלחה הנהלת "קרן ספרא" בחודש שעבר נכתב כי בשנת 2015, לאחר שהרב לא עמד בהתחייבויותיו, החליטה הקהילה לפטר את הרב באופן סופי. אלא שהרב מנסה "לסחוט" את הקהילה, והוא דורש פיצויי פרישה בגובה של 20 מליון דולר, וכן בעלות על המתחם שבו התגורר עם משפחתו במהלך שנות כהונתו כרב. "לאחר שהרב סירב להסכים לכל שלל ההצעות שהעלנו, לרבות ההצעה להעביר את הענין לדין תורה בראשותו של הרב שלמה עמאר רבה הראשי של ירושלים, אנחנו נאלצים להודיע בצער על הפסקת עבודתו של הרב עבאדי החל מה-31 בינואר. כמו כן הוחלט לשנות את שם הקהילה, והיא תקרא מעכשו "קהילת בית אדמונד"" נכתב במכתב לבני הקהילה.

הרב אלי עבאדי מצידו שלח אף הוא מכתב לחברי הקהילה שבו נכתב כי מדובר בעלילת שווא מרושעת, "מעולם לא ביקשתי דבר מהקהילה עד שהוחלט לפטרי ללא סיבה מוצדקת" כתב הרב במכתבו. עורך דינו של הרב אמר בתגובה לשבועון "ג'ואיש וואיק" כי מרשו מכחיש מכל וכל את האשמות נגדו, וכי מעולם לא רצה לפרסם את עניין הסכסוך הפנימי בכלי התקשורת מחשש לחילול ה' ומסיבה זו גם אינו מוכן להתראיין או להיכנס לפרטים בכלי התקשורת. "כל רצונו הוא להמשיך לבנות את הקהילה כפי שעשה ב14 שנות כהונתו" אמר עורך דינו של הרב.
אדמונד ספרא לילי ספרא הרב עמאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד