י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הקסם של הודיני: כך יצליח נתניהו להיחלץ מכתב אישום ברגע האחרון

ראש הממשלה יעשה הכל כדי להימנע מגורל דומה לזה של ראש הממשלה הקודם, אהוד אולמרט - ובלבד שלא יצטרך להיות מצולם בבגדי אסיר

ראש הממשלה בנימין נתניהו (הדס פרוש, פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (הדס פרוש, פלאש 90)



בנימין נתניהו הוא האסטרטג הפוליטי מספר אחת בישראל. כך לפחות הוא מעיד על עצמו, כפי שתיאר באחרונה השר לשעבר אבי גבאי את פגישתו עם ראש הממשלה בראיון לתוכנית "עובדה". פן נוסף באישיותו של נתניהו הוא תודעה היסטורית עמוקה. נתניהו יודע שהוא כבר ייזכר כראש ממשלה יוצא דופן בדברי ימיה של מדינת ישראל. השאלה עתה היא כיצד ייראה הפרק האחרון בסיפורו. האם כמו אהוד אולמרט, נתניהו יואשם, יצולם בבתי משפט, יורשע, יוקע בפסקי דין ארוכים המתארים מעשי שחיתות וייהפך לאסיר המצולם בחופשות מהכלא?

האפשרות שזו תהיה המציאות של מי שחי חיי אלפיון עליון שטובלים בשמפניה וסיגרים חייבת להיות נהירה לאסטרטג פוליטי מפוכח. נתניהו יודע יותר טוב מכולנו מהי ההסתברות לכתב אישום ולהרשעה. המנטרה "לא יהיה כלום כי אין כלום" משרתת את נתניהו כרגע היטב במאבק על הנרטיב של פרשיות נתניהו בזירה התקשורתית, אבל כמו אולמרט, שידע היטב שהיו מעטפות כסף כשיצא מאולם בית המשפט והכריז כי "לא היו מעטפות כסף, תשכחו מזה", גם נתניהו יודע את האמת.

ואם נתניהו לא יודע מה המצב האמיתי, סניגורו ד"ר יעקב וינרוט כבר יסביר לו. וינרוט הוא המחלץ הרשמי באולימפיאדת תחרות ההיחלצות של אישי ציבור בכירים מהעמדה לדין. אם נתניהו הוא ההודיני של הפוליטיקה הישראלית, וינרוט הוא שוליית הקוסם.

אם נתניהו וסניגורו יעריכו שאחת מהפרשיות הנחקרות כיום נגד ראש הממשלה עלולה להבשיל לכדי כתב אישום, המהלך העיקרי שווינרוט יצטרך להוביל הוא דחיפה לעסקה מאחורי הקלעים, מפורשת או בלתי־כתובה, שתוביל לסגירת התיק.

הקלף שמחזיק וינרוט הוא חוסר היכולת להדיח ראש ממשלה בהגשת כתב אישום. בניגוד לדעה הרווחת, הגשת כתב אישום נגד ראש ממשלה אינה מביאה להדחתו. יועץ משפטי לממשלה אינו יכול להדיח ראש ממשלה מכהן. לפי חוק יסוד: הממשלה, ראש ממשלה יועמד לדין בפני הרכב של שלושה שופטים בבית המשפט המחוזי בירושלים. רק אם יורשע בעבירה שיש עמה קלון - יכולה הכנסת לפתוח בהליכי הדחה.

קיימת אמנם פסיקה של בג"ץ בפרשת השר אריה דרעי, שקבע כי אין זה סביר ששר ימשיך לכהן בתפקידו לאחר שהוחלט להגיש נגדו כתב אישום. פסק הדין של בג"ץ חל על שרים, אבל אין דינו של ראש הממשלה כדין שר רגיל. שר הולך ושר בא. ראש ממשלה שמודח מביא לנפילת הממשלה. ספק רב אם הלכת דרעי חלה בעניינו של ראש ממשלה שהוחלט להגיש נגדו כתב אישום.

כלומר, נתניהו יכול להיאחז בקרנות המזבח. אולמרט חסך מהציבור הישראלי את המבוכה, והתפטר לפני שהוחלט להגיש נגדו כתב אישום. האסטרטג נתניהו יכול ללמוד רבות מהתנהלותו של אולמרט. ההתפטרות היתה ויתור על קלף חשוב במשחק האסטרטגי מול היועץ המשפטי לממשלה.

לשם השוואה, כדאי להיזכר כיצד היה מוכן היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, ללכת להסדר טיעון עם הנשיא לשעבר, משה קצב, על פרישה והודאה מצומצמת ביותר באשמה — רק כדי לחסוך לציבור הישראלי את המבוכה של משפט נגד נשיא.

אפילו אם יחליט היועץ המשפטי לממשלה להגיש נגד נתניהו כתב אישום, נתניהו יכול להיאחז לא רק בקרנות המזבח, אלא גם בדפנות האקווריום של משרד ראש הממשלה. עו"ד וינרוט הוא אלוף עסקות החילוץ. וינרוט היה שותף מרכזי לרקיחת העסקה שבה החליט הנשיא לשעבר עזר ויצמן לפרוש מהנשיאות, ובכך סלל את הדרך לסגירת תיק החקירה שבו נחשד ויצמן בקבלת טובות הנאה כספיות מאנשי עסקים.

אם יבשילו תיקי נתניהו לכתבי אישום, אפשר לשער כי וינרוט ינסה לעשות דבר דומה עם נתניהו. כיצד זה יקרה?

לנתניהו יש די תחמושת בארסנל

לפי הדיווחים על פרשיות נתניהו, הראיות בתיק המתנות מאנשי העסקים חזקות יחסית. לעומת זאת, קשה יותר לבסס בצורה חד־משמעית את החשד לעבירת שוחד או לעבירה קלה יותר של הפרת אמונים בתיק שיחות נתניהו־מוזס.

באופן אירוני, דווקא את התיק החזק לכאורה נגד נתניהו קל יהיה לסגור ללא כתב אישום. מנגד, את תיק נתניהו־מוזס יהיה קשה ליועץ המשפטי לממשלה לסגור אם יצליחו חוקרי המשטרה לשכנעו בחוזקת הראיות.

בתיק המתנות יוכל וינרוט להציע כי נתניהו יודה בטעותו, ויסביר כי הדברים נעשו בתום לב. הוא בוודאי לא עקב אחר כמות הסיגרים ואולי לא ידע בכלל על השמפניה שקיבלה שרה. הוא בטח לא שואל את הבן יאיר איפה בדיוק הוא לן, כשהוא משתכן אצל ידידי המשפחה. אפשר לפתור את הכל בתשלום כלשהו לקופת המדינה שישקף את שווי המתנות, אולי תרומה כלשהי לגוף פילנתרופי.

במשרד מבקר המדינה כבר היו תקדימים לעסקות שבהן תלונות על קבלת טובות הנאה או שירותים שלא כדין באופן דומה נסגרו בתשלום כלשהו של המקבל בלי להגיע לרף הפלילי. רק מתנות בשווי גדול מאוד, השלובות בפוטנציאל לניגוד עניינים מובהק וחזק, יוכלו לשכנע את היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי חובה להגיש כתב אישום. אם הראיות לא יגבשו פן מחמיר, התיק הזה יכול גם להיסגר בהחלטה ציבורית המסבירה כי ההתנהגות היתה לא ראויה, אבל כתב אישום לא יוגש מחוסר עניין לציבור.

לעומת זאת, אם יתגבש חשד לשוחד או להפרת אמונים בתיק נתניהו־מוזס, יהיה ליועץ המשפטי לממשלה קושי רב יותר לסגור את התיק. אם שני בעלי השררה קשרו ביניהם קשר של מניפולציה על הציבור במישור התקשורתי והפוליטי, אי־אפשר בשום אופן לסגור תיק כזה מחוסר עניין לציבור.

כדי לסגור את תיק נתניהו־מוזס, יידרש וינרוט לשכנע את היועץ כי אין די ראיות להעמיד את נתניהו לדין. אם הראיות לא יהיו חד־משמעיות, שערה לפה שערה לשם, ונתניהו יחליט פתאום לפרוש מכהונתו כפי שעשה בשעתו הנשיא ויצמן, יכול להיות שהדבר יכריע את הכף נגד כתב אישום.

היועץ המשפטי לממשלה יודע כי כל החלטה על סגירה של חקירה נגד ראש ממשלה תותקף בוודאות גבוהה בעתירה לבג"ץ. בג"ץ ממעט להתערב בהחלטות היועץ המשפטי לממשלה בתיקי אישי ציבור, ועוד פחות מכך בשאלה אם יש די ראיות להעמדה לדין.

עבור הציבור העוקב, חקירת ראש הממשלה נמצאת לכאורה בשלבים ראשונים. עבור השחקנים המרכזיים בהליך המשפטי נקודת הסוף היא נקודת הייחוס המרכזית בקבלת ההחלטות. לפחות כרגע, גם בתרחיש שבו תמליץ המשטרה להעמיד את נתניהו לדין, יש לראש הממשלה די תחמושת בארסנל כדי להבטיח שלא יגיע לבית המשפט כמו קודמו בתפקיד.
בנימין נתניהו כתב אישום בגדי אסיר פרשת ביבי-נוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד