י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

מעצב בקודש - עיצוב בתי כנסת

המקום הקדוש ביותר מזמין אליו עיצוב שישדר אלגנטיות לצד יוקרה, איפוק לד מודרניות, עיצוב מעבר לגבולות הזמן והאופנה העכשווית • מה הדבר דורש וכיצד מעצבים בית כנסת בצורה המלכותית והקדושה ביותר?

מעצב בקודש - עיצוב בתי כנסת
לא לגעת

בשונה מבתי אב אשר יכולים להסתפק בתחליפים זמניים לעיצוב הבית או שיפוצים תכופים – בבתי כנסת הסיפור הוא שונה. בשל החשיבות הציבורית והדתית של בתי הכנסת ישנה חשיבות עליונה לעיצובם. העיצוב ככללותו צריך לשדר אלגנטיות לצד יוקרה, איפוק לצד מודרניות, עיצוב שהוא מעבר לגבולות הזמן והאופנה העכשווית. הדבר מציב אתגר גדול פני אדם הניגש לעצב ולרהט בית כנסת והדבר דורש ידע רב בתחומי הגילוף, הריקוע, התכנון והעיצוב.

עם הספר
עד לא מזמן ספריות קודש היו גדולות ומסורבלות. הן סבלו ממראה גס, חלוקה לא נכונה של המדפים ושימשו בעיקר כמעמד לספרים ישנים. אך בשנים האחרונות המודעות לעיצוב החלה לעלות משמעותית והשפיע גם על עיצוב ספריות הקודש, אשר קיבלו מראה עדכני המשתלב מצוין כחלק מהמרחב. ספריות אלה הפכו לפריט עיצובי של ממש המאפשר להמשיך את הקו העיצובי של בית הכנסת ולשדר את האופי והרוח הייחודית של המקום. כמו כל פריט עיצובי אחר, חשוב שספריית הקודש תתאים מבחינת הצבעים והסגנון לחזון העיצובי של בית הכנסת ושתהיה מורכבת מחומרים עמידים המסוגלים לנשוא את משקלם הכבד של הספרים. כמו כן חשוב לדעת להתאימה נכון לגודל החלל על מנת למנוע צפיפות העלולה לפגוע במראה הכללי.

רהיטי קודש
בתי כנסת נבנים על מנת לשמש אנשים רבים במשך עשרות שנים, על כן הריהוט צריך להיות ברמה גבוהה ביותר על מנת להשתמר לאורך זמן ולהלום את המקום. על גבי רהיטי בית הכנסת נמצא לעיתים קרובות גילופים של סמלים יהודיים מקודשים כמו ספרי תורה, לוחות הברית, רימונים ועוד. כסאות לבית כנסת אשר מגולף באופן אומנותי מוסיף הוד והדר, גורם למתפללים להרגיש התרוממות רוח נוכח הפאר של בית הכנסת אשר משלב קדושה לצד מוצרי עץ איכותיים עם רמת גימור גבוהה. פעמים רבות הרהיטים יבנו מעץ גושני אשר לא מורכב מפיסות עץ קטנות שחוברו יחדיו אלא עשוי מחתיכת עץ אחידה וטבעית. בבניית הרהיטים צריך האמן להשקיע את נשמתו ולבצע את העבודה מתוך תחושת שליחות שכן לא מדובר בסתם עוד רהיט - מדובר בפריט שהופך לחלק מהיכל קודש ונועד להכיל בתוכו אנרגיות עצומות אשר ילוו את המקום לאורך שנים ארוכות.

מציון תצא תורה מעוצבת
כפי שכבר הזכרנו, עיצוב בית כנסת הוא אתגר משמעותי. תחילה יש להתאים את העיצוב לסוג בית הכנסת, ספרדי או אשכנזי. אחד המרכיבים המרכזיים בעיצוב הוא הבימה עליה עומד החזן בזמן קריאת התפילה. בימות אלה יכולות להיות מורכבות מעץ בלבד או לכלול עיצוב מודרני יותר המשלב חומרים נוספים כמו אבן. גם לעזרת הנשים יש לתת תשומת לב מיוחדת כאשר עיצובה יכול לכלול שילובים מעניינים של זכוכית ומתכת בנוסף לעץ המסורתי.

לבסוף, מרבית הדגש יושם כמובן על ארון הקודש אשר מסמל את קודש הקודשים בעיני כל יהודי ומהווה את המרכז של בית הכנסת. לאורך התפילה עיני המתפללים נשואות לעבר ארון הקודש ובמהלך התפילה הארון נפתח על מנת להוציא את ספרי התורה. ברגעים אלה ארון הקודש הופך למוקד של ממש לתשומת לב המתפללים וחשוב שהוא יהיה מעוצב לעילא ולעילא. בעבר ארונות הקודש עוצב בגילופים סטנדרטיים שנעשו בעץ, אך כיום אמנים חדשים משתמשים בעיטורים צבעוניים ומקוריים יותר.

על מנת לקבל ייעוץ מקצועי ומהימן בתחום עיצוב וריהוט בתי הכנסת אתם מוזמנים ליצור קשר עם חברת "נריאל".
עיצוב בית כנסת ארונות קודש נריאל תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד