י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ועדת הכספים אישרה: בתי מדרש ייפטרו מארנונה

ועדת הכספים אישרה הבוקר לקריאה ראשונה, הצעת חוק שנועדה לתקן לקונה בעייתית בחוק הפוטר בתי כנסת מתשלום ארנונה • עפ"י הצעת החוק גם בתי כנסת בהם מתקיימים לימודים במשך היום ייזכו לפטור מארנונה • כל הפרטים

ועדת הכספים אישרה: בתי מדרש ייפטרו מארנונה

ועדת הכספים אישרה הבוקר (ג') לקריאה ראשונה, הצעת חוק שנועדה לתקן לקונה בחוק הפוטר בתי כנסת מתשלום ארנונה. עפ"י הצעת החוק גם בתי כנסת שמיועדים לתפילה - שלומדים בהם תורה במשך היום ייזכו לפטור מארנונה.

החוק בא למנוע מצב שבו בתי כנסת שמתפקדים גם כבתי מדרש או כאלו הנמצאים בתוך מבנים של ישיבות וכוללים, יוחרגו מהחוק הפוטר בתי כנסת מארנונה. עפ"י החוק הנוכחי, בתי כנסת בהם מתקיימים סדרי לימוד, מחויבים בתשלום ארנונה.

את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת יואב בן-צור מש"ס ומנחם אליעזר מוזס מיהדות התורה. וכאמור, היא נועדה לתקן עיוות שנוצר לאחר שנכנס לתוקף עוד בכנסת ה-18 החוק המקורי שפטר בתי תפילה מארנונה, חוק אותו יזם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני.

במהלך הדיון היום ובדיון הקודם בהצעת החוק הנוכחית, התברר שרשויות מקומיות אכן פוטרות מארנונה בתי תפילה, אלא שעיריית ירושלים מחריגה מהפטור בתי כנסת שמתפקדים בתוככי בתי מדרש וישיבות. בעקבות התנגדויות של נציגי העירייה, אישרה היום ועדת הכספים נוסח מעודכן של הצעת החוק בהוראת גפני, שקובע שייהנה מהפטור רק מקום שמשמש לקיום תפילה באופן קבוע וסדיר ובלבד שלא מתקיימת בו פעילות עסקית.

גפני פתח את הישיבה והודיע שהוא הביא נוסח מתוקן להצעת החוק שיזמו חברי הכנסת בן-צור ומוזס לתיקון בעיה מינורית שהתגלתה בדיון הקודם ולפיה יקבלו את הפטור מארנונה "בית כנסת, לרבות מבנה או חלק ממבנה שייעודו העיקרי הוא קיום תפילה והשימושים הנוספים בו, ככל שישנם, הם ללימוד תורה או לצרכים הנובעים מקיום התפילה ומלימוד התורה", וכאמור רק מקום שמשמש מקום תפילה דרך קבע.

בנוסף, גפני ביקש להפיג את חששותיהם של אנשי עיריית ירושלים והדגיש שלגבי ישיבות מדובר רק במקומות בהם מתקיימות תפילות דרך קבע, ולא פנימיות וכדו'. "לדעתי מדובר על מספר מסוים ולא גדול של בתי כנסת ולכן אובדן ההכנסות של העירייה כאן הוא מזערי" אמר.

מנכ"ל עיריית ירושלים, אמנון מרחב טען בתגובה כי "המשמעות היא שכל חדר באותו מבנה שמשמש לתפילה יהיה פטור מארנונה חוץ מחדרי הלינה. זה בדיוק מה שכל ראשי הישיבות באים ואומרים לנו בערר שהם מגישים על דרישות לארנונה. צריך שיוגדר רק חדר אחד במוסד כמקום תפילה. המשמעות של הצעת החוק היא הפסד כספי שנע בין 18 ל- 24 מיליון ₪ בשנה. לפי ההצעה יפטרו גם את אלה שמשלמים שליש ארנונה, קרי מקבלים הנחה".

מרחב ציין עוד, כי להצעת החוק יש השלכות נוספות, מכיוון שההגדרה 'בתי תפילה' תחול גם על דתות וכתות אחרות, כגון נוצרים ומוסלמים וכן רפורמים שיגידו שבבתי מגורים הם מתפללים שלוש פעמים ביום. "את כל אלה לא כללתי באובדן הכנסות של 24 מיליון ₪" אמר מרחב. "אין לנו בעיה עם התוכן אלא עם המשמעות התקציבית שזה מטיל על עיריית ירושלים, ואנחנו מבקשים להצביע על המקור מהיכן יהיה שיפוי לעיריית ירושלים כנגד הפטורים האלה. רק לפני שבוע הזכרנו כאן בוועדת הכספים את ה-700 מיליון ₪ בשנה של פטורים בארנונה שאיתם אנחנו מתמודדים. הפטורים מארנונה הם אחד מאבניי הריחיים הכבדים ביותר על תקציב העירייה. שעיריית ירושלים שלא תיתפס כמי שהיא נגד קיום תפילה ע"י בני כל הדתות. אבל צריך לבחון שינוי של שיטת תקצוב הרשויות המקומיות, כך שהתקציב יהיה בנוי על תקצוב ישיר מהמדינה ולא באמצעות הארנונה" אמר מרחב.

יוזם התיקון לחוק ח"כ יואב בן צור אמר כי "חייבים לתקן את המצב האבסורדי שבתי כנסת שגם לומדים בהם תורה מאבדים את זכאותם לפטור מארנונה. הנוסח המתוקן של הצעת החוק עונה על כל הצרכים של העירייה".

לבסוף, העלה גפני את הצעת החוק להצבעה והיא אושרה פה-אחד לקריאה ראשונה.
בתי כנסת ארנונה ועדת הכספים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד