י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

הנשק הסודי של ברקת: מצגת מעקב על העסקים הפתוחים בשבת

מאחורי הקלעים של ההסכמות בין ראש עיריית ירושלים לחרדים, עמדה מצגת מעקב מפורטת, שהתיייחסה לכל העסקים הפתוחים בשבת • ברקת הוכיח לדבריו שכל העסקים זולת שניים, נפתחו עוד בימיו של אורי לופליאנסקי החרדי • המצגת בפנים

ניר ברקת. צילום: מרים אלסטר, פלאש90
ניר ברקת. צילום: מרים אלסטר, פלאש90

מאבק השבת: מצגת מיוחדת, היא שגרמה לתפנית הדרמטית שנרשמה הערב (ד), סביב הקרב על קדושת השבת בירושלים, כך נחשף בהרחבה ב'בחדרי חרדים'.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', לאחר פגישות רבות ולחצים, השרים אריה דרעי, יעקב ליצמן וח"כ משה גפני הגיעו לסיכום עם ראש העיר ניר ברקת, על פיו, תקום ועדה בראשות מנכ"ל העירייה אמנון מרחב ועו"ד מירון, שתבדוק לעומק את הסטטוס קוו בבירה, ותגיש את מסקנותיה תוך 30 יום.

המהלך של הקמת ועדה - הוא ניצחונו של ברקת, שכן איום התקציב הוסר ויש לראש העיר 30 יום להוכיח שהוא זה שדווקא דואג למען השבת.

השאלה המרכזית שנשאלה הערב, איך הצליח ראש העיר להרגיע את הרוחות הסוערות מכיוונם של ראשי המפלגות החרדיות - ובאופן "פלאי" להגיע להסכמה רחבה על הקמת וועדה.

ואכן, "בחדרי חרדים" חושף, כי ברקת עשה שיעורי בית לפני שהגיע לפגישה. במהלכה הוא שלף מצגת מפורטת שמתייחסת באופן פרטני לרשימה המלאה שנחשפה ב"בחדרי חרדים" - שטענה כי בזמן ברקת, הסטטוס קוו נרמס וכי נפתחו עשרות חנויות ובתי עסק בשבת. בנוסף, הוכיח ברקת כי באופן עקבי הוא אכף את חוק העזר העירוני.

"בחדרי חרדים" חושף את המצגת המלאה שהוצגה בפני השרים והח"כים, מה שגרם לכך שהכף הוכרעה לטובת ברקת ולמסקנה המקובלת על כולם של הקמת הועדה.

לפני שהציג את המצגת המפורטת, אמר ברקת לבכירים החרדים כי "אני עם השבת לא מתחיל", לדבריו, "הובלתי מהלך לסגירת מרכולים במרכז העיר שפועלים בשבת למרות סיכון לא פשוט מצד הבוחרים שלי. אבל זה עומד בדרישת החוק. וכך עשיתי. מה שלא עשו קודמיי. מצד שני יש גם ציבור גדול שלא רוצה להרגיש שמישהו כופה עליו. אני ראש עיר של כולם. אך השבת לא תחולל במשמרת שלי", הצהיר.

הכותרת בפתח המצגת מדגישה כי "בניגוד לטענות, הסטטוס קוו בירושלים ממשיך כבעבר, וכי כל חברי הקואליציה מכל המגזרים חתומים על הסטטוס קוו שהיה נהוג גם בקדנציות קודמות, ותואם לחוק ולפסיקה. אין תחבורה ציבורית בשבת, אין מסחר בשבת, אולם יש מסעדות ופאבים ויש פעילות תרבות ופנאי וכי כל תלונה על הפרה של החוק שמתקבלת נבדקת ומטופלת".

כאמור, המצגת שורטטה בהתאמה לרשימה שפורסמה ב"בחדרי", שחוללה את הסערה סביב מאבק השבת. על פי טענות ברקת, קיימים פערים בין הפרסום ב"בחדרי" לבין המציאות, לדבריו, על פי הפרסומים - בזמן לופוליאנסקי היו 27 עסקים פתוחים בשבת למרות שלדבריו על פי נתוני אמת - בזמן לופליאנסקי היו פתוחים 63 עסקים במרכז העיר, ולדבריו, כיום פתוחים 65 עסקים, כלומר שבזמן ברקת רק 2 עסקים פתחו את שעריהם בשבת.

ברקת לא הסתפק בהצגת מספרים, אלא הביא במצגת פירוט נרחב על כל חנות ועסק, מה נפתח בימי לופוליאנסקי ומה בזמנו. בנוסף, הביא ברקת רשימה מפורטת של 24 פאבים שפועלים כיום בשבת במסגרת הסטטוס קוו, 30 בתי אוכל שפועלים כיום בשבת במסגרת הסטטוס קוו, ו6 מתחמי פנאי תרבות וספורט שפועלים כיום בשבת במסגרת הסטטוס קוו.

סעיף נוסף במצגת התייחס לאכיפת המרכולים הפועלים בניגוד לחוק - ופורטו מועדי ביקורים טרם הגשת כתב אישום, מועדי ביקורים לאחר הגשת כתב אישום וסטטוס נוכחי. עוד הובאה רשימת עסקים שפועלים בניגוד לסטטוס קוו ושלדברי ברקת - נערכים בהם אכיפה באופן סדיר. לסיום הובאה רשימה של 5 עסקים שהופיעו ברשימה שנחשפה ב"בחדרי חרדים", ושלדברי ברקת הם אינם מוכרים לעירייה, וכעת הם נבדקים על ידי גורמי האכיפה.

ייתכן, שכעת לאחר חשיפת "בחדרי חרדים" - יקומו עסקני השבת ויוכיחו כי המצגת שהציג ראש העיר - לא מדוייקת, אולם לפחות השלב הזה במאבק - נרשם לטובתו, מצד אחד - הוא לא נכנע לחרדים ומצד שני החרדים הגיעו עמו להבנות.











ניר ברקת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד