י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הנשיא היוצא אובמה: "העברת השגרירות לירושלים עלולה להוביל לפיצוץ"

בפעם האחרונה כנשיא ארצות הברית התייצב ברק אובמה מול מצלמות העיתונאים והשיב על סדרת שאלות קשות בנוגע לשנות כהונתו - ובנוגע לעמדות שנקט לאחרונה נגד ישראל • מדוע נמנע מלהטיל ווטו, ומה דעתו על כוונתיו של יורשו טראמפ

נשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה, רויטרס
נשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה, רויטרס

נשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה כינס אתמול (רביעי) מסיבת עיתונאים אחרונה בטרם הוא עוזב את התפקיד, ובה התייחס לשורת נושאים הקשורים בישראל, ובראש ובראשונה לשאלת העברת השגרירות האמריקנית לירושלים.

"הדבר עלול להוביל לפיצוץ" אמר אובמה על כוונתו של יורשו בתפקיד, דונלד טראמפ, שאף מינה שליחים לבחון את האופציה, כפי שדיווחה התקשורת האמריקנית. "השקענו מאמצים רבים בישראל ובפלסטינים בכל הקדנציות. מה שתמיד היה ברור, זה שאנחנו לא יכולים להכריח את הצדדים להגיע לשלום. אנחנו יכולים לספק את הקרקע לכך, לעודד את הצדדים, אבל אנחנו לא יכולים להכריח" אמר עוד אובמה.

הנשיא היוצא התייחס לבחירתו שלא להטיל ווטו על החלטת האו"ם נגד ההתנחלויות, ואמר כי "בהתחשב בסיכונים באזור ובהבנה של הפחדים של ישראל ממה שקורה בסוריה ומהתחזקות דאעש, מה שלפחות רצינו לעשות זה לקדם את פתרון שתי המדינות - כי אנחנו לא רואים אלטרנטיבה. אמרתי את זה לנתניהו, אמרתי את זה לפלסטינים, אמרתי את זה בישראל. אני לא רואה איך זה ייפתר באופן שמשאיר את ישראל יהודית ודמוקרטית בלי שתי מדינות".

אובמה הוסיף ואמר כי "בלי שתי מדינות, זו מדינה אחת שבה מיליון בני אדם מדוכאים. אי אפשר לקרוא להם אזרחים. אז המטרה הייתה להגיד שההתנחלויות יוצרות מציאות שהופכת את פתרון שתי המדינות לבלתי אפשרי. היה חשוב לנו לעשות קריאת השכמה ולהבהיר שיכול להיות שהמומנטום עלול לחלוף, ואנחנו מקווים שזה יוצר דיון בין הישראלים לפלסטינים".

אובמה זוכה לאחוזי תמיכה מרשימים עם סיום תפקידו בבית הלבן. לפי סקר של רשת CNN, אחוזי התמיכה באובמה מרקיעים עד ל-60%, מה שמציב אותו במקום השלישי בין כל הנשיאים אי פעם. רק קלינטון – 66% - ורייגן – 64% - גרפו אחוזים גבוהים יותר בחודש האחרון לתפקידם. כשני שליש מהאמריקנים הצהירו כי נשיאותו של אובמה הייתה מוצלחת.

ביום שישי יקבל אובמה את פניו של טראמפ ומשפחתו בבית הלבן, לפני טקס ההשבעה. הנשיא היוצא יטוס יחד עם משפחתו לחופשה בקליפורניה. עם סיום החופשה תשובה משפחת אובמה להתגורר בוושינגטון, שם הם שוכרים בית עד שביתם הצעירה סשה תסיים את התיכון.
אובמה אובמה נתניהו טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד