י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

קמפיין ההסתה: "חילול ה'; מופתע ומאוכזב מהרבנים החרדים"

"זה לא קידוש ה', זה חילול ה'. אין שום סעיף בשולחן ערוך ושום פוסק שיתיר לפגוע ברכוש של אדם אחר, לבזות אותו ולהלבין את פניו ברבים" • יותר מארבע שנים של רדיפה והעלבת חיילים חרדים סוקרו בהרחבה ב'בחדרי' - שהוביל את המאבק על אף המתקפות • בדיון משמעותי הבוקר בכנסת הופנתה אצבע מאשימה לרבנים. הבעת כאב או התבטאות בלתי ראויה?

הפגנה על רקע מעצר חשודים בהסתה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנה על רקע מעצר חשודים בהסתה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מזה כמה שנים מתנהל מאבק מכוער נגד חיילים חרדים, בין היתר באמצעות מודעות רחוב וחוברות בהם תמונות ופרטי החיילים, המביאות להטרדות ואף אלימות נגד חיילים חרדים ובני משפחותיהם.

בשנים האחרונות, במסגרת סיקור התופעה ב'בחדרי חרדים' פנינו מספר פעמים למשרד המשפטים ולמשטרת ישראל, וביקשנו לברר כיצד הם מתכוונים להיאבק בתופעה. מהתשובות שקיבלנו עלה כי הרשויות כמעט ואינם פועלים בנושא. כידוע, עד כה טרם בוצע הליך או חקיקה שתביא לעצירת קמפיין ההסתה. שני כתבי אישום בלבד הוגשו עד היום נגד תוקפי חיילים חרדים - כך מהפרטים שבידי 'בחדרי חרדים'.

בעקבות ההסלמה בקמפיין ההסתה בתקופה האחרונה, בה עבר המאבק גם לרחבי הרשת ובמסגרתו הופצו תמונות החיילים החרדים באתר מיוחד שהוקם לצורך כך, קיים הבוקר (ה') יו"ר ועדת המשנה לכח אדם בצה"ל בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, דיון דחוף שעסק בתופעת ההתנכלות והפגיעה נציגי בחיילים חרדים: "על הפרקליטות להתעורר כאן ועכשיו; מפחיד לחשוב מה עלול להתרחש ברחוב החרדי" אמר אוחנה.

הפרקליטות והמשטרה הסבירו כי יש להבחין בין עבירות של תקיפה פיזית, בהן מטפלים במישור הפלילי, ובין עבירות שיימינג, אותן מורכב יותר להגדיר כמעשה פלילי, מה שמקשה על הליך המניעה. לדבריהם, בכדי שיתאפשר להאשים אדם בהסתה נגד חיילי צה"ל החרדים, בדרך שהם עושים זאת כיום, על היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להורות למשרד המשפטים ולמשטרה לחקור המעשים ולהגדיר אותם כעבירה פלילית.

במהלך הדיון אמרו נציגי המשטרה כי בשנים האחרונות הוגשו 60 תלונות על ידי חיילים חרדים: "אנחנו מטפלים בכל תלונה משתדלים להגיע למיצוי" אמרו נציגי המשטרה. אולם ע"פ הפרטים שבידינו, עד כה הוגשו שני כתבי אישום בלבד, על עבירות תקיפה שאינן פיזיות, וההליך המשפטי בעניינם נמשך.

סגן שר הביטחון ח"כ אלי בן דהן הופיע בדיון וגינה את התנהלות ראשי הציבור החרדי: "אני אומר לכם כרב בישראל, אין שום היתר בעולם למעשים האלה שנעשים, מי שאומר שהוא פועל בשם התורה, הוא פועל נגדה. זה לא קידוש ה', זה חילול ה'. כל האמירות של הרבנים - שיהיו הגדולים ביותר - שיעטפו את זה בעטיפות של קידוש ה', זה חילול ה'. אין שום סעיף בשולחן ערוך ולא תת-סעיף ושום פוסק שיתיר לפגוע ברכוש של אדם אחר, לבזות אנשים ולהלבין פני חברו ברבים. "נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים." כמי שנושאי התורה בישראל יקרים לו מאוד, אני מופתע ומאוכזב מהדרך שבה מנהיגים חרדים, רבנים ומנהיגי ציבור נוהגים ובעידוד השקט שלהם לתופעות הללו" אמר בן דהן.
קמפיין החרדקים הסתה חיילים חרדים צהל שיימניג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד