ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

סדר בפרשה: תקיפת חיילים חרדים - למה לא מצליחים לעצור את התופעה • פרויקט

מרבית בני הציבור החרדי סולדים מהתופעה: חיילים חרדים מותקפים, חוברות מעליבות מופצות, ילדים קטנים מוסתים לשנאת לובשי מדים - ועדיין לא נמצאו הכלים לטיפול ומניעת הבושה • משרד הביטחון מאמץ יוזמת גליקמן • "בחדרי" בפרויקט מיוחד

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי פלאש 90
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי פלאש 90

מעט ומאוחר מידי? לאחר ארבע שנים של קמפיין נגד חיילים חרדים ולאחר שחייל הגיש תביעה אזרחית בסך 2.4 מיליון שקלים נגד מי שהשמיץ והטריד אותו, במשרד הביטחון הגישו בקשה למשרד המשפטים לקבלת סיוע משפטי לחיילים החרדים בהגשת תביעות אזרחיות.

"בחדרי" העוקב מזה ארבע שנים אחר התופעה המבישה של ביזוי והעלבת חיילים חרדים ברחובות העיר ורדיפתם האישית בהטרדות והצקות, עושה לכם סדר בתמונה. מתברר, כי מבחינה משפטית, התביעה והפרקליטות מתקשים לבסס כתבי אישום ולבצע הליכים משמעותיים נגד הפעילים, המארגנים והמבצעים של קמפייני רדיפת החיילים החרדים.

פעם אחר פעם מקבל המאבק חשיפה נוספת, כל פעם באמצעות פרובוקציה אחרת. פעם בהשוואת חיילים לפרעושים, פעם בהטרדה לטלפונים האישיים ואיומים על חייהם, ופעם בפרסום תמונותיהם ברבים תוך השמצתם. כמעט בכל פרק בהתשתלשלות המאבק, נעצרו חשודים, אולם אחר כמה ימים במעצר, תוך חשיפה תקשורתית גדולה - החשודים משתחררים וכתבי אישום אינם מוגשים.

הבעיה המשפטית סביב מציאת הסעיף הפלילי המדויק להאשים את רודפי החיילים לא נפתרה. וכיוון שכך, הליך התביעה האזרחית, שלמעשה החל ביוזמת אחד החיילים המותקפים בצורה פרטית, אומץ על ידי משרד הביטחון שבאופן רשמי שיגר פנייה למשרד המשפטים, לצורך הפעלת שיטה זו נגד התוקפים.


חיילים חרדים מותקפים בבני ברק במסגרת קמפיין חרד"קים - צילום: שאול קרויזר

העניין הוא שגם תביעתו האזרחית של היוזם, יהודה גליקמן, תלויה ועומדת זמן רב. הדיון בה יתקיים רק בעוד כמעט שנה - כך שעדיין לא ברור מה הסיכויים בהליך זה. כלומר, גם ניסיון ההרתעה באמצעות תביעה אזרחית עדיין בספק.

ובינתיים הקמפיינים נמשכים, החיילים מותקפים, העימותים נמשכים, גם המעצרים ובעקבותיהם הפגנות, המובילות לסבל התושבים - שבסך הכל רובם ככולם מתנגדים להעלבת ורדיפת חיילים חרדים והשמצתם.

שר הביטחון ליברמן. פלאש 90צילום: שר הביטחון ליברמן. פלאש 90
שר הביטחון ליברמן. פלאש 90

האם הצעד הזה יסייע בעצירת התופעה? היועץ המשפטי למערכת הביטחון, עו"ד אחז בן-ארי, פנה אתמול (ד') למשרד המשפטים בבקשה לסייע משפטית לחיילים חרדים הסובלים מהתנכלויות בשל גיוסם לצה"ל. בבסיס היוזמה - שיתוף פעולה בינמשרדי למען מתן סעד משפטי בתביעות אזרחיות, לאותם חיילים מותקפים, בכדי שיוכלו לתבוע ובהמשך אולי לקבל פיצויים בגין עוגמת נפש, לשון הרע, ועוד.

עו"ד אחז בן-ארי פנה במכתב לעו"ד אורית קוטב, המשנה לפרקליט המדינה: "אנו עוסקים באופן אינטנסיבי בנושא התנכלויות לחיילים חרדים בשל שירותם בצה"ל. אין ספק כי מדובר בתופעה חמורה אשר לא רק פוגעת בחיילים עצמם, אלא יוצרת אווירה של דה-לגיטימציה והפחדה בקרב העדה החרדית, המכוונת להרתיע מתגייסים פוטנציאליים מלהתגייס לשירות סדיר".

בן-ארי העריך כי קיים פוטנציאל של עשרות תביעות אזרחיות מן הסוג הזה, וכתב כי: "אנו מבקשים להרחיב את המערכה כנגד ההתנכלות, ע"י הגשת תביעות אזרחיות אישיות של החיילים כנגד מי שעוולו כלפיהם. על- פי מידע שנמסר מהאגף הביטחוני-חברתי במשרדנו, יש כרגע פוטנציאל של כ-30 תביעות אזרחיות כאלה".

מהלך זה מצטרף לפנייתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן לשרת המשפטים איילת שקד, בקיץ האחרון, אז ביקש לנקוט פעולות במישור הפלילי כנגד אותם תוקפים. משרד הביטחון יוזם מהלך זה כחלק מהמערכה נגד התנכלויות כלפי מתגייסים חרדים הנמצאים במצוקה בשל התנכלויות אלו, ועומדים חסרי אונים אל מול המתנכלים. המשרד ימשיך ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו בכדי להבטיח את שלומם של החיילים החרדים ושל חיילי צה"ל כולם.

חייל חרדי. אילוסטרציה. פלאש 90צילום: חייל חרדי. אילוסטרציה. פלאש 90
חייל חרדי. אילוסטרציה. פלאש 90

יוזם התביעות האזרחיות - סיפורו של גליקמן
בחודש ספטמבר 2015 הגיש הקצין החרדי סרן יהודה גליק, מפקד בסיס טירונות חרדים, תביעה אזרחית על סך 2.4 מיליון שקלים, נגד מפיצי חוברות "הציידים" ו-"שמד בלשכות הגיוס" ונגד שדרן ב"קו ההגנה". הנתבעים הם בנימין חייט, שלמה פיין, יונה מרצבך ויחיאל בלוי, שאחר הגשת התביעה האזרחית - המשטרה עצרה אותם על בסיס החומרים שהגיש גליקמן.

יצויין, כי החומרים שהגיש גליקמן נאספו על ידי חוקר פרטי שמומן על ידי גליקמן בעצמו, בעלויות של עשרות אלפי שקלים. רק באוקטובר 2017 יתקיים דיון הוכחות במשפט האזרחי בבית המשפט ברחובות, שנתיים לאחר פתיחת התיק.

התלונה במשטרה נגד הארבעה שנתבעו בהמשך גם בהליך אזרחי, הוגשה ביולי 2015, בחודש אוקטובר הוגשו למשטרה החומרים של החוקר הפרטי אולם עד היום הפרקליטות טרם גיבשה החלטה האם להגיש נגד הארבעה כתב אישום ועל אילו עבירות. הארבעה היו עצורים למשך ארבעה ימים כאשר כבר בשלב החקירה הייתה פרקליטה מלווה, אך למרות זאת טרם הוגשו נגדם כתבי אישום.

קישורים:
איומים על חייו של סרן יהודה גליקמן;
ציידים חרדקים רודפי חיילים חרדים תביעה אזרחית הרתעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד