כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

בת 6 כבשה את מולדובה עם שיר ישראלי • ויראלי

כשהילדה היהודיה - מולדבית אמליה אוזן בת ה-6 עלתה על הבמה בקונצרט ענק במולדובה, אף אחד לא ציפה לביצוע אדיר שכזה ליצירה הישראלית 'צל עץ תמר' • 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים מאחורי הקליפ שחרך את הרשת

בת 6 כבשה את מולדובה עם שיר ישראלי • ויראלי
עבד ראחים חאטיב



זה היה עוד ערב קריר בקישינב, עיר הבירה של מולדובה. באחד מאולמות הקונצרטים הגדולים בעיר מתקיים לו קונצרט משוקע, בו מנגנת להקת 'ט'רמיס' המקומית, בניצוחו של המוזיקאי היהודי - מולדבי וולנטין אוזן.

ואז זה קורה. על במת הענק עולה ילדה קטנה, רק בת 6, ומסמנת לתזמורת להתחיל לנגן. הצלילים מוכרים לאוזן הישראלית, ותיכף גם המילים יצלצלו נכון. דממה בקהל, והילדה, אמילה אוזן שמה, פוצחת בביצוע מתוק במיוחד ליצירה הישראלית המיתולוגית 'צל עץ תמר', שנכתבה על ידי אפרים וינשטיין, והולחנה על ידי חיים קוברין.

דקות ארוכות עומדת הקטנטונת על הבמה האדירה בביטחון מלא מול קהל ענק, ובקול מלאכים קורעת את גג האולם בביצוע מושלם ליצירה המרגשת. בסיום הביצוע עמד כל הקהל על רגליו והריע ממושכות. גם מקומם של זרי פרחים רבים לא נפקד, ואמליה זכתה לאהדת הקהל מקיר לקיר.

אמליה הקטנה, תלמידת כתה א' בבית ספר יהודי מקומי, היא בתו של המנהל המוזיקלי של הערב, וולנטין, שלהקתו כאמור מלווה את הקונצרט. עושה רושם שהיא חשה על הבמה שזהו המקום הטבעי שלה, והביצוע האדיר רק חיזק את התחושה הזו.

"אנחנו משפחה מאד מוזיקלית", אומר המוזיקאי היהודי וולנטין אוזן ל'בחדרי חרדים' ממקום חופשתו בדובאי. "לי יש במשך שנים להקת מוזיקה מצליחה בשם 'ט'רמיס', ואנחנו מופיעים בארץ ובעולם. אשתי היא זמרת אופרה, והילדה אמליה נושמת כל היום את המוזיקה בבית".

"לפני זמן מה חבר שלח לי קישור לביצוע של ילד הפלא עוזיה צדוק ליצירה 'צל עץ תמר' במסגרת התכנית 'בית ספר למוזיקה'. התחברתי לשיר מהרגע הראשון, תרגמתי את המילים, ואמרתי לאמליה שאני חייב שהיא תבצע את זה בקונצרט שלנו. השיר הזה בכלל לא פשוט לביצוע, אבל היא ילדה מוכשרת מאד, ולמדה את השיר תוך זמן קצר. הסברתי לה את המילים, והיא התלהבה".



בניגוד לפרסומים, לא מדובר בתחרות מוזיקה אלא בקונצרט מן המניין שמקיימת הלהקה. "יש לנו לא מעט הופעות", אומר האב המוזיקאי. "חשבתי לעצמי - למה שהבת שלי לא תיקח חלק בחוויה הנהדרת הזו. אני שמח שזה קרה".

"המוזיקה היהודית לא זרה לנו בכלל", מסביר האב את החיבור המפתיע. "אני והלהקה שלי מבצעים לא מעט יצירות שמקורן בניגוני הכליזמר היהודיים, שחיו פה בהמוניהם במולדובה לפני עשרות שנים. גם להקות נוספות במולדובה מבצעות ניגוני כליזמר, ובכלל, העם המולדבי מאד מתחבר לסגנון המוזיקה הזה".

"יש משהו מאד מיוחד בניגונים הללו, חותם האב את הריאיון ל'בחדרי חרדים'. "הם ניגונים שבאים מהנשמה. נכון, אנחנו מנגנים אותם בכלי נגינה פיזיים, אבל זה רק אמצעי להוציא את הצליל מהנשמה. מוזיקה, ובמיוחד מוזיקת כליזמר, זו שירת הנשמה. אני שמח שהצלחתי להעביר לבת שלי את היכולת הנהדרת הזו".
אמליה אוזן צל עץ תמר עוזיה צדוק קונצרט מולדובה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד