י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מכוכב ריאליטי לאיש החזק בעולם: ההצלחה המדהימה של טראמפ

צחקו עליו, לעגו לו, הכללים הושלכו לפח והוא לא פעל אפילו יום אחד עבור הציבור. הוא ואנשיו לא האמינו ולמרות הכל, בעוד פחות מ-24 שעות יושבע דונלד טראמפ לתפקיד נשיא ארה"ב ויהפוך מכוכב ריאליטי לאיש החזק בעולם • איך זה קרה?

נשיא ארה''ב הנבחר דונלד טראמפ (רויטרס)
נשיא ארה''ב הנבחר דונלד טראמפ (רויטרס)

כשדונלד טראמפ הכריז על מועמדותו לתפקיד נציג המפלגה הרפובליקנית במרוץ לנשיאות ארה"ב הוא לא האמין לרגע שהוא באמת ינצח. בזמנו זו הייתה נראית כמו בדיחה מוצלחת. כל כך הזוי זה היה שאחד האתרים הפוליטיים הגדולים בעולם הכניס את כל הכתבות על המרוץ של טראמפ לקטגוריית "בידור" ולא לקטגוריית "פוליטיקה".

הממסד הרפובליקני יצא נגדו בכל הכוח. בכל זאת, הרי מדובר בסך הכל באיש עסקים צבעוני שהשתתף בפרסומות וסרטים וכיכב בתכנית ריאלטי משלו, כל זה כשהוא מעולם לא פעל למען הציבור בתפקיד ציבורי כל שהוא.

היום אנחנו יודעים שטראמפ צחק על כולנו. אנחנו גם יודעים שעד הרגע האחרון טראמפ עצמו, כמו אנשי הקמפיין שלו, לא באמת האמין שהוא ינצח את מערכת הבחירות הביזארית והמטורפת שעברה על ארה"ב.

כל אלו שחזו את ניצחונו לא באמת חשבו שהוא ינצח. זו הייתה יותר משאלת לב מאשר חיזוי אמיתי. בימים האחרונים התברר שצוותו של טראמפ כלל לא התכונן לאפשרות של ניצחון וכתוצאה מכך הם לא החלו ללמוד את נהלי העבודה של הבית הלבן ושל התפקיד החזק בעולם. אנשים מצוות הקמפיין של טראמפ הודו כי לא עשו שיעורי בית מכיוון שלא האמינו שינצחו. בעקבות כך, מאז ניצחונו הם היו צריכים לעבוד בקצב רצחני בשביל ללמוד את כל הכללים והפרוצדורות בדרך לבית הלבן.

מי שהקשיב לנאומיו של טראמפ במהלך מערכת הבחירות היה יכול לזהות בנקל שבכשרון רב, טראמפ מצליח לדבר ולדבר, בלי להגיד כלום. ההצהרות שלו תמיד היו בומבסטיות. אצלו הכל תמיד "הכי גדול", "הכי יפה", "הכי ענק".

טראמפ התבטא לא פעם ולא פעמיים שלדעתו הוא יהיה הנשיא הטוב ביותר שידע העולם, שההפסד של קלינטון הוא ההפסד הכי גדול בהיסטוריה, שהעסקאות עליהן חתם הנשיא ביל קלינטון הם העסקאות ההזויות ביותר שידעה ארה"ב, וכן הלאה. כבר אמרנו, אצל טראמפ, הכל, תמיד, הכי גדול.

כאמור, טראמפ מצליח לדבר הרבה בלי להגיד כלום. כנראה שמעולם לא היה נשיא שהתבטא על מה שהוא עתיד לעשות כ"זה יהיה יפיפה" - אמירה חלולה ללא כל תוכן אבל אצל טראמפ הכל נעשה באופן תקדימי. טראמפ, בניגוד למסורת האמריקאית, לא חשף עדיין את מצבו הכלכלי, למי בדיוק הוא חייב וכמה. לאחר הניצחון המפתיע, טראמפ, בניגוד למסורת האמריקנית, ישב והתלוצץ, וממש 'נקרע מצחוק', על אנשי התקשורת ואנשי הקמפיין של קלינטון.

באחד הנאומים הגדולים לאחר ניצחונו טראמפ, במשך שעה ארוכה, שב והזכיר כל רגע ורגע מהזמן בו ישב וקיבל את תוצאות הבחירות. כל זאת תוך שהוא לועג לכל אדם אפשרי. במהלך הקמפיין זכור רגע אחד שנצרב בתודעה בו טראמפ חיקה ולעג לכתב מוגבל.

כמות המסורות האמריקניות שטראמפ שבר במהלך מערכת הבחירות הינה חסרת תקדים. יהיו רבים שיגידו 'מעולה. סוף סוף נשיא שעושה את העבודה ולא מתחשב בתקשורת הליברלית ובכללי הפוליטיקלי קורקט'. אבל, צריך לזכור. על רקע סדרת הציוצים ששיגר טראמפ מאז ניצחונו נגד חברות ענק אמריקניות, ציוצים שגרמו לטלטלות של ממש בשווקים השונים, הולך ומתברר שייתכן וטראמפ יהיה גם נשיא חסר רסן.

אף אחד לא יודע כמה מחשבה ניתנה לפני שאותם ציוצים, שמשפיעים באופן דרמטי על עשרות אלפי אנשים, יצאו לאוויר העולם. בכלל, חשבון הטוויטר של טראמפ הוא דבר מדהים כשלעצמו. האיש יושב בביתו ומטנף על כל מתנגדיו. לציוצים הללו יש השפעה חסרת תקדים על ארה"ב בכלל וכלכלת ארה"ב בפרט. הרבה אנשים שיושבים כעת בבית אומרים לעצמם 'הלוואי שגם לרשותי יעמוד חשבון טוויטר שיכול לשנות את העולם בלחיצת כפתור', אבל הנזק שנגרם כתוצאה מכך הוא בל ישוער.

אפשר להבין את התיעוב הרב שטראמפ, כמו כל אוהדיו, רוחש לתקשורת ולצו הפוליטיקלי קורקט. אבל נראה שטראמפ בדרך לדרוך ולרמוס גם את הבלמים והאיזונים של הדמוקרטיה הגדולה בעולם. רבים מחבריו במפלגה הרפובליקנית נחרדים למשמע המחמאות הבלתי פוסקות שלו כלפי נשיא רוסיה. במשך חודשים רבים הוא הטיל ספק בכך שרוסיה עומדת מאחורי הפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית, ורק בימים האחרונים הוא הודה בכך. רבים נוספים נחרדים למשמע הזלזול המתמשך של טראמפ באנשי סוכנויות המודיעין של ארצו.

אז איך בכל זאת הוא עשה את זה? איך אדם כמו טראמפ הצליח לכבוש את התפקיד החזק בעולם? ניתן לומר שההדלפות נגד המפלגה הדמוקרטית סייעו לא מעט, ההחלטה של ראש ה-FBI לפרסם את דבר החקירה נגד קלינטון סייעה גם כן. אבל אין ספק שהניצחון של טראמפ נעוץ בעובדה שלהרבה אנשים נמאס. נמאס מהליברליות ששטפה את ארה"ב, מהתקשורת המגוייסת נגד הימין, ורבים ייחלו לאיש שלא דופק חשבון, שלא רואה אף אחד ממטר.

וכן, צריך להודות, גם קצת מזל. טראמפ הרי הפסיד בספירת הקולות הכללית, אבל במדינות המפתח הוא הצליח מעבר לכל הציפיות.

כאמור, בעוד פחות מ-24 שעות הוא יושבע לתפקיד הנשיא. מאות מיליונים ברחבי העולם ייצמדו למסכים ויצפו בהשבעה של האיש שעד לא מזמן היה מושא ללעג, בדיחה מהלכת.

עכשיו, אחרי כל דיבורי הסרק, מגיע זמן המעשים. האם טראמפ יעמוד בהבטחותיו? האם הוא בכלל יצליח לסיים את כהונתו? לא ברור. דבר אחד ברור - כדאי מאוד שנתחיל להתפלל.
דונלד טראמפ נשיא ארה''ב כוכב ריאלטי השבעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד