י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

טראמפ לקראת השבעתו: "נהפוך את אמריקה לגדולה עבור כולם"

הערב בשעה 19:00 צפוי דונלד טראמפ להיות מושבע לתפקיד נשיא ארצות הברית ה-45 באופן רשמי • אלפי תומכים ומתנגדים נוהרים לוושינגטון; זעם בקהילה החרדית על הנשיא היוצא ברק אובמה • סיקור מלא של טקס ההשבעה באתר 'בחדרי חרדים'

טראמפ היום, לקראת השבעתו (צילום: רויטרס)
טראמפ היום, לקראת השבעתו (צילום: רויטרס)

בשעה שבע בערב (שישי) לאחר שהנשיא היוצא ברק אובמה ובני משפחתו יעזבו את הבית הלבן, יושבע הנשיא הנבחר דונלד טראמפ לתפקיד נשיא ארצות הברית ה-45, לאחר מערכת בחירות צבעונית ותוססת. ב-16:30 יחל הטקס עם מופע מוזיקלי, ב-18:30 יושבע סגן הנשיא מייק פנס, וחצי שעה אחר כך - אם הכל ילך כמתוכנן - יהפוך טראמפ לנשיא ארצות הברית באופן רשמי.

לוושינגטון זורמים בימים האחרונים אלפי תומכים ומתנגדים, ונראה כי לעומת השבעות קודמות, הפעם מתכננים מתנגדיו של הנשיא הנבחר לקדם את פניו במחאה בהשתתפות אלפים, אליהם יצטרפו בכירים בתנועת המחאה ובהם חלק מחברי המפלגה הדמוקרטית. לצד זאת, אלפי תומכיו של טראמפ ישתתפו גם הם באירועים החגיגיים, והמשטרה המקומית נערכת לשמור על הסדר.

טראמפ, אמר הלילה במהלך קונצרט שנערך לכבודו באנדרטה לזכר הנשיא לינקולן בוושינגטון הבירה כי "אני רק השליח, לכם היה יותר חלק במה שקורה עתה מאשר לי. נהפוך את אמריקה גדולה עבור כולם - כולל תושבי השכונות הקשות וכולל כולם".

הנשיא הנבחר הוסיף כי - "אני חושב שרבים מאתנו ידעו כבר בשבוע הראשון של הקמפיין לנשיאות ובטח בחודש האחרון שלו שמשהו מיוחד מתרחש. אני יכול רק לומר שהסקרים החלו לעלות אבל לא נתנו לנו קרדיט על זה. במהלך הקמפיין דיברתי על האנשים הנשכחים - אבל אתם כבר לא נשכחים".

ובתוך כך - זעם נרשם בקהילה החרדית בארה"ב: הנשיא אובמה המתיק אתמול, ביומו האחרון כנשיא, את ענשו של האסיר אוסקר לופז ריברה, מי שעמד בראש ארגון טרור פורטו-ריקני, אך לא המתיק את עונשם של האסירים החרדיים שלום רובשקין ומרדכי יצחק סמט, שנידונו כל אחד ל-27 שנות מאסר.

ארגון ה-FALN היה אחראי להטמנתן של יותר מ-70 פצצות בניו יורק, וושינגטון הבירה ושיקגו, בשנים 1974 עד 1983. לפחות חמישה אנשים נהרגו בפיגועים הללו, ועשרות נפצעו. ריברה הורשע ב-1981 בגין קשירת קשר חתרני להפלת הממשל האמריקני, ונידון ל-55 שנות מאסר. לעונש זה נוספו עוד 15 שנים עקב שני ניסיונות שלו לברוח מהכלא.

במהלך השנה האחרונה הקימו פעילי "פדיון שבויים" קמפיין עולמי נפרד לשלום רובשקין ולמרדכי יצחק סמט. במסגרת הקמפיין שלחו מאות אלפי תושבי ארה"ב מכתבים לנשיא אובמה, בו בקשו לחון את רובשקין וסמט. בנוסף למכתבים ששלחו יהודים מכל רחבי ארה"ב, נשלחו לנשיא גם חוות דעת של משפטנים, מבכירי המשפטנים בניו יורק, שטענו כי העונש שקיבל רובשקין שגוי וכי העונש המרבי לעבירה מסוג העבירות שביצע רובשקין הינו חמש שנים.

בחודש האחרון לכהונתו כנשיא חנן הנשיא אובמה כאלף ארבע מאות אסירים, מספר החנינות הגבוה ביותר שנתן אי פעם נשיא אמריקני. בתחילת השבוע העניק הנשיא היוצא ברק אובמה חנינה לצ'לסי מנינג, אנליסטית במודיעין הצבאי בבגדד בשנת 2010, שהדליפה חומרים מסווגים, ביניהם גם סרטון שמראה תקיפה של מסוק צבאי אמריקאי ממנו ירו לעבר מורדים בעיראק והרגו עשרות, בתוכם אנשי צוות של סוכנות הידיעות רויטרס. החיילת לשעבר עמדה במוקד דיון כלל עולמי מרגע חשיפת הפרשה. האסירה המפורסמת ביותר בעולם, שאמורה הייתה להשתחרר מהכלא בשנת 2035, תשוחרר בחודש מאי הקרוב.

עסקני "פדיון שבויים" עקבו מקרוב אחר החנינות שהעניק הנשיא ברק אובמה, וציפו וקיוו שביום האחרון, לפני שהוא עוזב את הבית הלבן, יעניק חנינה לשני האסירים. בחב"ד טוענים כי המקרה של רובשקין קרוב מאוד לליבו של גרארד קושנר - האיש החזק ביותר בבית הלבן, וכי קושנר יעשה הכול להביא לשחרורו או המתקת דינו של רובשקין.

יצויין כי בחב"ד תמכו לאורך כל קמפיין הבחירות בנשיא דונאלד טראמפ. איוונקה קושנר-טראמפ אף הוזמנה במהלך קמפיין הבחירות לנאום בבית חב"ד בפלורידה. משפחת קושנר, שעוברת בימים אלו להתגורר בוושינגטון, בחרה להשתייך לקהילת חב"ד בראשות הרב לוי שם טוב המכונה "רב הבית הלבן", ואף עתיד להשתתף בטקס ההשבעה היום.
טראמפ אובמה השבעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד