ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

העבר מעיד: על סיגרים מפילים ראש ממשלה

חבר הכנסת הראשון שנשלח לכלא בישראל הורשע בקבלת שוחד קטן בהרבה מהשמפניות והסיגרים שקיבל לכאורה נתניהו • ראש הממשלה נלחם על דעת הקהל כדי שלא יצטרך להתפטר אם יוגש נגדו כתב אישום

נתניהו ומילצ'ן, פלאש90
נתניהו ומילצ'ן, פלאש90



סביב החקירות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתנהל מחול סחרירים (ספינים) בלתי פוסק. כאשר מתנהלת חקירה נגד איש ציבור, הנחת היסוד של הנחקר היא שהקו התקשורתי מכתיב את דעת הקהל. ההנחה הנובעת ממנה היא שעמדת הציבור יכולה לחלחל גם למקבלי ההחלטות במערכת המשפטית ולהשפיע עליהם.

במקרה של חקירת נתניהו, הקרב על הנרטיב בתקשורת חשוב עוד יותר מהקרב שהיה מתנהל סביב חקירה של איש ציבור "רגיל", משום שאם וכאשר האפשרות של הגשת כתב אישום תיהפך קונקרטית, לדעת הקהל תהיה השפעה דרמטית על השאלה אם ומתי ייאלץ ראש הממשלה להתפטר.

אם היועץ המשפטי לממשלה יכריע לטובת הגשת כתב אישום נגד נתניהו, הציבור יוכל לתת לגיטימציה להחלטה כזאת — או לפרש אותה כרדיפה פוליטית לא מוצדקת. בניגוד לשרים, לפי חוק יסוד: הממשלה, ראש ממשלה אינו חייב להתפטר וכהונתו לא מופסקת או פוקעת כאשר מוגש נגדו כתב אישום.

אם לא יתפטר, לפי החוק ייערך משפטו של ראש הממשלה המכהן בפני הרכב של שלושה שופטים בבית המשפט המחוזי בירושלים. רק אם יורשע בעבירה שבית המשפט יפסוק שיש עמה קלון, יכולה הכנסת לקיים הליך להדחתו של ראש הממשלה.

השאלה אם נתניהו יישאר בתפקידו עד הסוף או יפרוש באבירות בשלב מוקדם כמו קודמו אהוד אולמרט, תלויה בלגיטימציה שתהיה בציבור להחלטת היועץ המשפטי לממשלה. שר אחד, נפתלי בנט, כבר הבהיר את דעתו, ואמר שעל סיגרים לא מדיחים ראש ממשלה. זה ספין שקרי, משום שהסיגרים אינם הסיפור. הסיפור הוא שחיתות.

בסוף השבוע חשף גידי וייץ ב"הארץ" כי מחקירתו של המיליארדר ארנון מילצ'ן עולה שנתניהו ורעייתו הזמינו שוב ושוב סיגרים ("עלים") ושמפניה ("ורודים") מהמיליארדר. לפי הדיווח, מילצ'ן היה אחד הספקים של אורח החיים המפונק של משפחת נתניהו. הדיווח הזה מערער את הטענה שמדובר בתשורות של ידיד קרוב. בנוסף, לא ברור אם מילצ'ן ראה עצמו כידיד קרוב. ואם היה ידיד — עדיין עולה השאלה מדוע לא נמנע נתניהו מלהעמיד את עצמו בניגוד עניינים לכאורה כאשר עסק בענייני ערוץ 10, שמילצ'ן הוא מבעליו.

מעל כל אלה מרחפת עובדה פשוטה אחת: כן, אפשר וגם צריך להעמיד לדין ראש ממשלה על מתנות בהיקף מצטבר של מאות אלפי שקלים. ואם מדובר בשוחד, אפשר וצריך בהחלט לשלוח ראש ממשלה שקיבל מתנות בהיקף כזה לכלא.

פעם היינו מדינה ששולחת ללא היסוס פוליטיקאים מושחתים לכלא. פעם היה כאן יועץ משפטי לממשלה שהחליט להעמיד לדין ח"כ מהליכוד באשמת שוחד. חבר הכנסת הורשע ביותר מסעיף שוחד אחד ונידון למאסר ממושך. אחד ממעשי השוחד היה קבלת כרטיס טיסה בשווי של כ–3,000 לירות בלבד, הרבה פחות מהשווי של הוורודים והעלים.

חלפו כמעט 40 שנה מאז החליט היועץ המשפטי לממשלה אהרן ברק להגיש כתב אישום נגד ח"כ שמואל רכטמן. רכטמן היה ראש העיר האהוד של רחובות. הוא נבחר לכנסת ונכנס היישר לקואליציית השלטון של הליכוד אחרי המהפך שחולל מנחם בגין. בתקופת כהונתו הורשע רכטמן בקבלת שוחד כספי מקבלן ברחובות, ונידון למאסר ממושך בפועל.

במשפט השוחד השני שלו, שהתנהל בנפרד והסתיים בשעה שכבר ישב בכלא, בגלל הקושי להשיג את עדותו של המשחד — איש עסקים שחי באירופה, הורשע רכטמן בשנית בקבלת שוחד. הפעם היה מדובר בשוחד שהסתכם בכרטיס טיסה לאולימפיאדת מינכן ב–1972. רכטמן קיבל את הכרטיס מאיש עסקים שנזקק לתמיכתו בשינוי של ייעוד קרקע ברחובות.

כרטיס הטיסה הגיע לרכטמן אחרי שבשיחה עם איש העסקים הזכיר ראש העיר באופן אגבי כי היה רוצה לנסוע לאולימפיאדה, אך מחיר הכרטיס יקר לו. איש העסקים הבין את הרמז ופינק את רכטמן בכרטיס. רכטמן לקח את המתנה, ולימים טען שלא ראה פסול בכך, ושכך נהוג.

התובעת במשפט ההוא, עדנה ארבל שמה, לימים פרקליטת המדינה ושופטת בית המשפט העליון, הסכימה לעסקת טיעון שהציעו הסניגורים. על מתנת השוחד של כרטיס הטיסה ריצה רכטמן תשעה חודשי מאסר בחופף להרשעתו בעבירת השוחד הראשונה. אם לא היה כבר בכלא, היה נגזר עליו מאסר בפועל גם בעבירת שוחד זו.

בדברי ימי ההיסטוריה המשפטית של מדינת ישראל, רכטמן היה חבר הכנסת הראשון שנשלח לכלא בעת כהונתו.

לפי החשד, נתניהו קיבל מתנות בסכום גבוה הרבה יותר, מימן אורח חיים נהנתני על חשבון אנשי עסקים שיש להם אינטרסים בישראל, ולא דיווח על דבר. מיקומו של נתניהו הרבה מעל רכטמן המנוח בהיררכיה הציבורית־שלטונית, מחייב להחמיר עמו הרבה יותר ממי שהיה ראש העיר רחובות.

אפילו אם יועמד לדין, נתניהו יכול להיות בטוח שמורשתו לא תישכח. המידע שדלף עד כה מחדרי החקירות מעיד אמנם על ניתוק מוחלט של נתניהו מהמציאות של הישראלי הממוצע ועל ציניות מקיאווליסטית — אבל פופולריות פוליטית אינה נמחקת בקלות. הנה, רכטמן אמנם הורשע וריצה עונש מאסר, אבל בעירו רחובות היה מי שהוקיר את העשייה הציבורית שלו. לאחר מותו ב–1988 נקרא פארק התעשייה העירוני על שמו, קרית רכטמן.
נתניהו מילצ'ן סיגרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד