כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

סוף טוב – גירושין במגזר החרדי, מתי, למה ואיך?

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מוכיחים כי קיימת עלילה תלולה במספר המתגרשים, גם במגזר החרדי • האם הסטיגמה במגזר בנושא הגירושין משתנה? צפו

סוף טוב – גירושין במגזר החרדי, מתי, למה ואיך?



שיעור הגירושין בישראל הולך ועולה. אי אפשר יותר להכחיש את זה לנוכח הנתונים הברורים מאוד שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2016. על פי הנתונים הללו, חלה עליה תלולה באחוז הגרושים והגרושות בחברה הישראלית מ-2% בשנת 197 ל-13% בשנת 2014. ב-2014 לבדה התגרשו בישראל 14,430 זוגות. מתוכם – 11,435 זוגות הם יהודים, 2,101 מוסלמים, 120 נוצרים ו-153 דרוזים. לא פחות מ-14% מכלל האוכלוסיה היהודית החיים כיום בישראל הם גרושים וגרושות.


נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא מפתיעים בכלל את מי שעוסקים בתחום דיני המשפחה וייעוץ הנישואין. באופן טבעי, מדובר גם בעלייה במספר מקרי הגירושין בחברה החרדית, שבה היו גירושין סוג של טאבו וכתם על המשפחה.
"אחת הסיבות לכך היא הפתיחות של הציבור החרדי לציבור הכללי – רכישת השכלה ועבודה וחיכוך עם הציבור הכללי. כשנפתחים לציבור הכללי, לומדים מטבע הדברים לא רק את הדברים הטובים אלא גם את הדברים הפחות טובים. זה אכן מוביל לצערנו לריבוי מקרי גירושין במגזר החרדי", מסביר
עו"ד יוסי הרשקוביץ, מומחה לדיני משפחה.

האם בחברה החרדית – גרוש הוא עדיין נחשב לסוג ב'?

"אני חושב שזה לא כמו פעם. עדיין יש סטיגמה, אבל הסטיגמה הזו הולכת ופוחתת בגלל ריבוי הגירושין גם במגזר החרדי", ציין.
הרשקוביץ ציין כי פעמים רבות הוא מבחין באנשים שנמצאים לפני הליך של גירושין או היפרדות ומלאים בחרדה. "כשאדם עומד לפני הליך של גירושין או פרידה – החרדה היא מרכיב מרכזי. התפקיד שלי, כאיש מקצוע, זה לתת לו את הידע ואת המידע לאן הוא הולך. כשיש את הידע, רמת החרדה יורדת כי הוא יודע לקראת מה הוא הולך ויודע שיש מי שהולך איתו בכיוון", ציין.

אם אתה מגיע למסקנה שעדיף שהוא לא יתגרש, מה אז?

"כמי שעוסק בתחום כבר עשרים שנה, אני יודע לזהות זוגות שלטעמי לא הגיעו לסוף הדרך ושהנישואין שלהם עדיין לא הסתיימו. אני אומר להם שאת ההליך המשפטי אפשר לנקוט בשלב מאוחר יותר ושכדאי למצות את שיקום הנישואין".

אתה פועל בכך נגד האינטרס הכלכלי שלך, גירושין מכניסים יותר כסף.

"זה אכן נשמע כך, אבל אני בהחלט סבור שפרנסה היא מהשמיים וזוגות שאפשר להציל את נישואיהם – לא מהם נתפרנס וניתן להם את הצ'אנס להציל את הנישואין".

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שעמם פתחנו, מעידים כי 77% מהאנשים הגרושים מרוצים מחייהם, לעומת 91% מהנשואים שהשיבו כי הם מרוצים מהחיים, אולם יש פי שניים גרושים שאומרים שהם חשים בדידות לעתים קרובות או מדי פעם מאשר נשואים שמרגישים כך. 57% מהגרושים אף דיווחו על דאגות שהפריעו להם לישון לעתים קרובות או מדי פעם. לכן, לא פלא שרבים מן הגרושים – שסיימו את פרק א' של החיים הזוגיים שלהם בנסיבות לא נעימות – מבקשים לפתוח בפרק ב'.

לדברי עו"ד הרשקוביץ, הוא סבור שנישואין שניים הם ניצחון האופטימיות על הניסיון. "לומר לך שזו הצלחה יותר גדולה אני לא יודע אם אוכל לומר לך, אבל אנשים באים לנישואין שניים עם יותר ניסיון, לפעמים כתוצאה מפירוק הנישואין הראשונים, ויודעים גם מה לא לעשות, ולא רק מה לעשות", אמר.

לפרטים>>



גירושין יוסי הרשקוביץ דיני משפחה גרושים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד